Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Malé děti se neumějí bránit reklamě

  9:20aktualizováno  9:20
Odborníci varují: Nenechte je bez kontroly hltat filmy a reklamu Televize se v Česku stává skoro povinnou součástí vybavení dětských pokojíků. Odborníci, kteří se včera sešli, varují: pro děti je nebezpečné nejen hltání nevhodných filmů, ale i reklamy.
Výrobci zboží už na to přišli: zacílit reklamu na děti se vyplácí. Až do svých pěti let děti reklamě věří jako třeba pohádkám, protože ji neumějí odlišit od ostatních pořadů. A než se to naučí, je z nich budoucí zákazník.

O nebezpečích valících se na děti z televizních obrazovek včera na semináři Rady pro rozhlasové a televizní vysílání jednali odborníci z Česka i zahraničí. A jednomyslně se shodli: rodiče, kteří své děti k televizi odkládají, dělají nenapravitelnou chybu.

O tom, že televizní obrazovka nahrazuje dětem čím dál častěji mateřskou náruč, svědčí závěry včera prezentovaného průzkumu UNICEF.

Děti a televize (zdroj: UNICEF)

Odpověď ANO

Máte doma televizi?

100 %

Máš navíc vlastní televizi?

27%

Díváš se na TV jak dlouho chceš?

43%

Můžeš se dívat několik hodin denně?

35%

Můžeš se méně než hodinu denně?

7%

Neurčeno

15%

Každé čtvrté dotázané dítě ve věku od devíti do třinácti let v něm uvedlo, že má vlastní televizi. A celá polovina dětí v něm přiznala, že se na televizi smějí dívat denně tak dlouho, jak chtějí.

"Je to nebezpečný trend. Zvlášť s malými dětmi by se na televizi měli dívat zároveň rodiče a pomoci jim sledovaný pořad pochopit," upozornila prezidentka Bílého kruhu bezpečí Petra Vitoušová.

Pravidlo přitom platí pro všechny pořady včetně reklam.

Teprve mezi pátým a sedmým rokem děti přestávají reklamě věřit a začínají ji konfrontovat se skutečností.

Věk dítěte

Jak vnímá reklamu

(Zdroj: Výzkum Univerzity Komenského v Bratislavě)

do 4 let není schopno reklamu odlišit od jiných programů v televizi
4-5 let reklamu odliší
5-7 let reklamu začínají konfrontovat se skutečností
7-10 let poznají, kdy reklama lže
10 - 13 let začíná se vyvíjet povědomí o značkovém zboží

"A až po sedmých narozeninách si dokážou uvědomit, že ta vychvalovaná sušenka zase tak dobrá nebyla, a berou to jako podvod," vysvětlila Elena Hradiská z bratislavské Univerzity Komenského, která vliv reklamy na děti zkoumá.

Jenže nový "spotřebitel" reklamy je mezitím na světě. "Děti nemají zkušenosti a reklama jimi manipuluje. Je potřeba je naučit s ní zacházet," radí Hradiská.

Samy děti si ohrožené nepřipadají. Reklamu prý berou jako zábavu. Zjistili to ve vlastním průzkumu malí novináři z dětské tiskové agentury.

Hitem českých teenagerů je prý momentálně spot na internetový server Centrum. Scénka, v níž žena v čínské restauraci svěří svého psa Bobíka na hlídání obsluze a zvíře se jí vrátí na talíři pod pokličkou, u dětí boduje.

"V našem průzkumu upečený Bobík vyhrál. Je to brutální reklama, ale je prostě dobrá," řekla patnáctiletá Anna Hašková z dětské agentury.

Její o dva roky mladší kamarád Lukáš Hofman je přesvědčen, že se reklamou nedá ošálit. "Dívám se na ně, ale beru je jako vstupní informaci," říká. Tak to prý bylo před časem s reklamou na aero čokoládu Orion. "Zaujalo mě to, tak jsem si ji koupil. A zjistil jsem, že je vážně báječná," dodává Lukáš.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Satelit ASTRA 1KR
Provozovatel satelitního vysílání Skylink prohrál soud. Pokuta platí

Celkem 9,5 milionu korun musela podle dřívějšího rozhodnutí Českého telekomunikačního úřadu zaplatit společnost M7 Group S. A. Ta si na pokutu stěžovala u...  celý článek

Označení přístrojů splňujících normu DVB-T2
Vstup HD programů České televize by mohl nakopnout nové TV vysílání

Veřejnoprávní multiplex by se mohl objevit již na podzim v nové generaci pozemního vysílání DVB-T2. Kvůli programům vysílaným v HD rozlišení by to mohl být...  celý článek

Mapa předpokládaného pokrytí signálem DVB-T2 televize v prvním čtvrtletí 2018.
Na podzim by do televizní přechodové sítě měly přibýt další televize

Pozemní digitální vysílání DVB-T2 se šíří nezadržitelně naší krajinou a od podzimu by v něm mohlo vysílat již více než patnáct televizních stanic.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.