Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Malé tryskáče pro velké boháče. Letadla, kterými se neproletíte

aktualizováno 
Záchod jako na zámku, pohodlné kožené sedačky, občerstvení kdykoliv chcete. Posadili jsme se do kokpitu Hawkera H900XP a Embraeru Legacy 135BJ. Letounů, kterými se asi nikdy neproletíte.

Embraer Legacy 135BJ - interiér

Cestování letadlem už dávno není něco svátečního, neřkuli nedosažitelného. Lety po Evropě jsou i pro chudé studenty často levnější než cesta autobusem. Ale samotný let je stále trochu nepohodlný. Nutnost kupovat letenku dlouho dopředu, kontrola zavazadel, odbavování, kolena natisknutá na sedačku před vámi...

Nám obyčejným cestujícím to možná připadá normální a samozřejmé. Ale bohatí obchodníci a celebrity, kteří o letadle přemýšlejí spíše jako o osobní limuzíně, mají i zajímavější možnosti. Pravda, levné to není. Malé tryskáče, nejmodernější avionika, luxusní interiéry a plná individualizace, to jsou lákadla osobní tryskové letecké dopravy.

Na ně také novináře nalákala společnost Grossmann Jet Service, která uspořádala tiskovou konferenci u příležitosti otevření svého nového "business jet centra". To nabízí konzultace, poradenství a související služby zájemcům o soukromé létání, především, ale nejen, ohledně nákupu, prodeje a údržby vlastních letadel.


Osobní tryskáče: Hawker H900XP

Hawker H900XP - malé tryskové letadlo


Prohlídka letadel

Kromě poradenského centra pro majitele osobních tryskáčů zajišťuje firma Grossmann Jet Service od roku 2004 soukromé lety pro bohatou klientelu: celebrity, politiky a především byznysmeny.

Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ

Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ

Jejich letka odpovídá popisu vybavení menších evropských leteckých společností a vychází z potřeb typických klientů. Ti vyžadují flexibilitu, rychlost, pohodlí a možnost přistávat i na menších letištích, tedy uzpůsobit trasu co nejvíce aktuálním potřebám zákazníka. Jen málokdy cestuje naráz více než nějakých deset lidí, proto se společnosti vyplatí vlastnit spíše menší letadla, která mají také flexibilnější operační rádius.

V hangáru na Ruzyni, poblíž starého terminálu, na novináře čekaly dva z letounů včetně posádek. Prošli jsme si je, poseděli v kožených sedačkách a probrali s piloty, jaké to je vozit milionáře.

Hawker H900XP

Nejprve jsem se posadil na sedačku druhého pilota v kokpitu letounu Hawker. Napadlo mne, jestli někdy některý z cestujících poprosí, zda by mohl usednout za knipl. "To nepřipadá v úvahu. Vždyť víte, co se stalo tenkrát v Rusku, když pilot pustil k řízení svého syna. Člověk bez leteckého výcviku tady nemá co dělat." Ukázal mi taky "jumpseat", na které by mohl případně sedět nějaký zvláště nadšený a leteckým oprávněním oplývající cestující. Pochopil jsem, že nikdo soudný by nepohodlnou sedačku na podlaze za polstrovaná křesla nevyměnil a že piloti nemusí s návštěvami počítat. "Ale je tu jistá odlišnost oproti linkovým letům, dveře do kokpitu moc často nezavíráme," podotýká turecký pilot. "Abychom se s kolegou slyšeli i za letu a přitom nerušili pasažéry, komunikujeme spolu prostřednictvím headsetu."

Osobní tryskáče: Hawker H900XP interiér Osobní tryskáče: Hawker H900XP kokpit


Hawker H900XP

  • Pasažérů: 8
  • Výška kabiny: 1,75 m
  • Dolet: 5.463km / 2.950 nm
  • Letová výška: 12.497 m / 41 000 ft
  • Rychlost: 863 km/h 
  • Maximální vzletová hmotnost: 12.701 kg

Hawker H900XP



Letoun Hawker je vlastně starší osvědčený model s novou avionikou Collins Pro Line 21 IDS. Právě vybavení kokpitu si pilot nemohl vynachválit: "Pracujeme s velice moderním vybavením, málokteré linkové letadlo má takovou výbavu jako my. Je to jako třeba s programem Excel, má to tolik funkcí, že zdaleka všechny nevyužijeme." Nejde podle něj jen o extrémně pokročilého autopilota a bohaté možnosti navigace (GPS, VOR, NDB), ale i o palubní počítače schopné zobrazit podrobně rozpisy letu, aktuální počasí a také třeba aktuální plánky letiště: "Můžu plánek přiblížit až do takovýchto detailů a zjistit třeba, kde se nalézá parkoviště, na kterém cestujícího čeká jeho šofér."

Osobní tryskáče: Hawker H900XP kokpit  Osobní tryskáče: Hawker H900XP kokpit

Mezi výhody Hawkera patří také možnost přistávat na letištích s krátkou ranvejí. "Máme oprávnění přistávat na centrálním londýnském letišti, protože letadlo je schopné klesat pod úhlem i 5,5 stupně a splňuje i další podmínky," vysvětluje pilot a ukazuje, kde se aktivuje zpětný tah. Původní Hawker reverzory tahu neměl.

Osobní tryskáče: Hawker H900XP

Strop Hawkera je nízký, ale sedačky jakékoli nepohodlí nepřipouštějí.

Osobní tryskáče: Hawker H900XP interiér

Hawker H900XP interiér

Osobní tryskáče: Hawker H900XP interiér

Hawker H900XP interiér- záchod

Osobní tryskáče: Hawker H900XP interiér

Hawker H900XP interiér - obrazovka s informacemi o průběhu letu

Embraer Legacy 135BJ

Na londýnském letišti může přistávat i brazilský Embraer Legacy 135BJ. V jeho rozměrném interiéru jsem si popovídal s dalšími piloty, tentokrát jsem již angličtinu nepotřeboval. "Ano, kolega (z Hawkeru) má pěknou avioniku, to mu závidíme. Třeba ta možnost zobrazit plánek na obrazovce - člověk má volné ruce, nemusí listovat v manuálech, nevytahuje papíry..." Piloti Embraeru mají každý po jednom handheldu pro zobrazení příslušných digitálních materiálů, což je sice prý dobré řešení, ale ruce jim neuvolní.

Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ kokpit

Embraer Legacy 135BJ kokpit (vlevo a v pravo jsou k vidění zmíněné displeje)

Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ kokpit

Embraer Legacy 135BJ kokpit (detail místa druhého pilota)

Jinak jsou ovšem na svůj stroj patřičně hrdí. Interiér je na první pohled prostornější. Kromě sedaček a stolku je zde také pohodlná pohovka a celá paluba působí luxusně. Lví podíl na tom má všudypřítomné vyložení bílou kůží. Také toaleta je prostornější a vůbec nepřipomíná onu těsnou místnůstku v linkovém letadle.

Letoun umožňuje kromě uspořádání "nábytku" do letové polohy také polohu odpočinkovou:

Embraer Legacy 600 HB-JEL

Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ interiér


Embraer Legacy 135BJ

  • Pasažérů: 13
  • Výška kabiny: 1,83 m
  • Dolet: 6.019 km
  • Letová výška: 11.887 m
  • Rychlost: 844 km/h
  • Maximální vzletová hmotnost: 22.500 kg

Embraer Legacy 135BJ



Další fotky z luxusní kabiny:


Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ interiér Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ interiér
Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ interiér Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ interiér

Občerstvení podávané na palubě se až tak neliší od pokrmů, které roznášejí letušky v prvních třídách. Mnohem vyšší je ale míra personalizace - cestující si mohou dopředu nadiktovat, o jaké menu mají zájem. U stálých zákazníků je samozřejmostí, že personál jejich oblíbené pokrmy již zná. "V první třídě vám možná donesou stejně dobrou kávu, ale nepřinesou ji ve vašem oblíbeném šálku," vysvětluje rozdíl ředitelka.

Každé sedadlo je vybaveno konektorem pro sluchátka a možností výběru z několika zdrojů. Zaujal mne malý počet obrazovek, na třináct míst zde byly pouhé dvě. "Víte, ti podnikatelé se na žádné filmy moc nekoukají. Na těch obrazovkách většinou běží takové ty normální informace o rychlosti, výšce a poloze letadla." Výjimkou jsou prý děti, které v průběhu letu rády sledují filmy a usadí se k nim na pohovku.

Osobní tryskáče: Embraer Legacy 135BJ interiér

Embraer Legacy 135BJ interiér - konektory, multimediální systém

Přemýšlím, jaké business aktivity tedy mohou cestující vyvíjet: je na palubě možné se připojit k internetu? "Teoreticky by to možné bylo, ale v praxi je to příliš pomalé a neúměrně drahé." Připojení totiž funguje přes satelitní spojení. "Testovali jsme několik poskytovatelů a žádné řešení se zatím zcela neosvědčilo. Teď to ale vypadá nadějně," dodal pilot s tím, že více zatím neví. Na palubě ovšem mohou cestující během letu využít telefonického spojení se zemí prostřednictvím satelitu.

Vyplatí se osobní letadlo?

Prohlížím si interiér a srovnávám jej s business třídou v linkových letadlech. Tomuto srovnání se Grossmann Jet Service nevyhýbá: "Jistě, mnohé z tohoto komfortu máte i v business třídě. Ale nemáte takové soukromí, takovou míru individuality. Nepřinesou vám kávu ve vašem vlastním šálku, nebudete mít letadlo jen pro sebe." A vyplatí se to cenově? To si právě klade nové poradenské centrum za úkol stanovit individuálně pro každého klienta. Jak mi ale jeden z pilotů řekl: "Lidé, kteří s námi létají, často na cenu příliš nehledí. Pro ně je nejcennější jejich čas. Jestli bude stát let 30 tisíc korun nebo 30 tisíc euro, to pro ně není až tak důležité."

Jak si koupit vlastní letadlo? Stojí to za to?

Byznysmen či celebrita, pro které při cestování nějakých sto tisíc korun za letenku není problém, mají v dnešní době na výběr v podstatě z těchto možností:

  • první třída (Business class)
  • soukromá letecká společnost
  • vlastní letadlo

Po Evropě vznikají další a další společnosti, které nabízejí svou letku (často jen jedno letadlo) pro krátké a střední lety šité na míru. V roce 2007 to bylo 700 provozovatelů s asi 3000 letadly. Zajišťují celkem 8 % všech letů po Evropě a v současné době roste toto odvětví dvakrát rychleji než ostatní letecká odvětví. Nejvíce se létá ve Francii, Německu, Británii a Itálii.

Těmito a dalšími ciframi uvedla novináře do problematiky společnost Grossman Jet Service, když na svolané tiskové konferenci oznámili start nového Biz Jet centra. "V rámci nového centra dokážeme poradit, jaké letadlo je pro daného zákazníka nejlepší, zajistíme pro něj posádku, pomůžeme s vybudováním personálního a technického zázemí," dodává Dagmar Grossmann.

Osobní tryskáče: Dagmar Grossmann

Dagmar Grossmann

"Za oblibou tohoto exkluzivního způsobu dopravy (...) je především globalizace, prosperita Evropanů, sílící euro nebo zpoždění na letištích, způsobená zpřísněnými bezpečnostními opatřeními," dodává výkonná ředitelka Grossmann Jet Service. V oblasti létání má více než pětadvacetiletou praxi - začínala jako letuška, v roce 2004 založila v Česku jednu z mála společností podnikajících v oblasti Business Jet. Na českém trhu tedy již nějaký ten rok působí, nyní své služby rozšířili o "Biz Jet Centrum".

Dagmar Grossman upozorňuje, že přestože "za několik let bude vlastní letadlo téměř stejně samozřejmé jako dnes několik aut v garáži", ne pro každého klienta je osobní tryskáč tím nejvhodnějším řešením. Zvážit je potřeba například frekvenci cestování, flexibilitu, geografické a finanční aspekty. "Dokonce jsem jednou řekla jedné královské rodině, že se jim nevyplatí kupovat si letadlo, které si vybrali," vzpomíná s úsměvem ředitelka Grossmann a dodává, že její rada tenkrát nepadla na úrodnou půdu: "Koupili si nakonec letadlo ještě větší."

Odkazy:

  • Grossmann Jet Service (česky, anglicky)
  • Embraer (anglicky, portugalsky, čínsky)
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Obrys letadla je hotový. Testovací piloti Boeingu kreslili 787 Dreamliner ve...
Testovací piloti Boeingu si hrají: kreslí letadlo přes celou Ameriku

Unikátní grafický záznam trasy letu má let BOE004 z letiště Seattle Boeing Field na letiště Seattle Boeing Field. Vypadá jako obří letadlo.  celý článek

Ilustrační snímek
Jak těsně se mohou letadla minout? Bude se vám zdát, že hrozivě blízko

Můžete při letu rozeznat cestující ve druhém letadle? Co se stane, když selžou všechny motory? Právě na tyto dvě otázky se dozvíte odpovědi v následujícím...  celý článek

Špehovat vás může i zvukový systém.
Špehovat vás doma může i hudba. Improvizovaný sonar se trefí na 18 cm

Soukromí dnes může být narušeno snadno. Zvyšuje se množství senzorů všeho druhu a stále více z nich je připojených k internetu. Některé dokážou více, než...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.