Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na čtyřech budoucnosti vstříc. Mariňáci vyzkoušeli kráčejícího robota

aktualizováno 
Americké námořnictvo na havajském cvičení poprvé v podmínkách blízkých skutečnému nasazení vyzkoušelo kráčejícího robota, který by měl ulehčit vojákům z plné polní.

Budoucnost amerických pozemních sil se venčila na Havaji. V rámci cvičeni RIMPAC (Rim of The Pacific) zkoušelo americké námořnictvo robota LS3, který by měl v budoucnosti pomáhat vojákům s nošením jejich nákladu i jako mobilní zdroj elektřiny. Je to podle dostupných informacích poprvé, co výrobce, Googlem vlastněná firma Boston Dynamics, svěřil stroje příslušníkům řadových jednotek amerického vojska v podmínkách takto blízkých skutečnému nasazení.

Jaké jsou výsledky, pochopitelně v tuto chvíli nevíme. Podle - nepochybně filtrovaných - ohlasů v tiskových materiálech amerického námořnictva si robot nevedl špatně. V terénu údajně předčil očekávání vojáků, kteří technologii viděli poprvé: "Zvládá zhruba 70 až 80 procent terénu, kterým procházíme," odhadoval výkony robota v americkém armádním tisku čerstvě vycvičený operátor Brandon Dieckmann.

Operátor Brandon Dieckmann se „svým“ LS3, kterému údajně přezdívá Cujo. Tak se...
Ovladač ke stroji LS3
Operátor Brandon Dieckmann se „svým“ LS3, kterému údajně přezdívá Cujo. Tak se...

Dieckman si pochvaloval, jak jednoduše se stroj ovládá (jiný operátor řekl, že ovládání joystickem je jako hrát Call of Duty). Stroj, kterému se údajně přezdívá mezi vývojáři "mula", prý nejhůře zvládá postup šikmo svahem a na hřebeny. Nejen v takových podmínkách stroj čas od času padá a převrací se na záda. Většinou se dokáže postavit zpět na nohy sám, ale i když se to samotnému stroji nepodaří, jeden člověk mu dokáže překvapivě snadno pomoci. Roli v tom hraje nepochybně především válcovitý robustní trup, který je navržený přesně pro podobné případy. A to i přesto, že stroj má nosnost několik set kilogramů nákladu (v konečné verzi cca 450 kg).

Robot je větším a pokročilejším nástupcem experimentálního „Vekého psa“ (BigDog) vytvořeného v roce 2005. Na rozdíl od něj je vybaven tišším dieselovým motorem, aby mohl jednoduše využívat paliva jiných zařízení námořnictva. Přesto se právě kvůli hluku motoru a problémům v prostupnosti terénem "mula" používala při cvičení výhradně k logistické podpoře vojáků; byla doslova "nosičem vody" a dopravovala vojákům i další zásoby.

Projekt je stále ještě v gesci úřadu DARPA, tedy výzkumné agentury pro pokročilé technologie, která nemá na starosti samotné vyzbrojování. Jinými slovy, její projekty se často na výstroj změnit vůbec nemusí. V letošním roce končí dvouleté hodnocení schopností prototypů LS3. Ty zatím požadavky zadavatele údajně plní, ale to nic nemění na tom, že o dalším osudu projektu se teprve bude rozhodovat. Je přihlášený do programu vytvoření systému dopravy nákladu pro vojáky, do kterého míří i tradičněji koncipované stroje, třeba kolový robot firmy Segway.

Jak si vedou roboti Boston Dynamics na „polygonu“, se můžete přesvědčit na vtipném, ale zároveň trochu strašidelném videu stroje WildCat, který je na rozdíl od „muly“ LS3 stavěn spíše na rychlost:

I v armádě to jde bez řidiče

"Mula" nebyla na havajském cvičení jedinou technologickou novinkou. Vojáci mimo jiné ověřovali i další pokročilé technologie, mezi nimiž asi stojí za zmínku robotizované vozidlo pro podporu jednotek nazývané Ground Unmanned Support Surrogate (zkratka GUSS, česky možná "Pozemní robotizované vozidlo pro podporu vojsk", i když zkratka PRVPPV není tak domácká jako GUSS). Na cvičení se používal k odvozu (simulovaných) raněných na ošetření v týlu.

Doprava materiálu (a v menší míře i vojáků) na místo určení stojí armádu spoustu času, peněz a také zraněných či zabitých mužů. Robotizovaná vozidla by s obojím mohla pomoci: nejenže jejich použití může snížit jak riziko ztrát, tak v omezené míře náklady na dopravu - už proto, že bude zapotřebí méně personálu a možná se bude jezdit šetrněji. Sice zřejmě ještě dlouho bez lidského doprovodu nebudou, ale ten třeba může být jen v jednom vozidle konvoje a z něj může ovládat ostatní stroje.

Autor:


Témata: Hluk, Robot




Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.