Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Mein Kampf teď může vydat každý, autorská práva vypršela

  8:00aktualizováno  8:00
Hitlerův zrůdný program zanesený v knize Mein Kampf odhalil českým čtenářům už v roce 1933 prezident republiky T. G. Masaryk. Recenzi napsal pod pseudonymem. Oficiálně kniha mohla vycházet pouze německy. Teď, 70 let po smrti Hitlera, vypršela na knihu autorská práva.

Mein Kampf od Adolfa Hitlera | foto: Wikimedia Commons

Přesnou charakteristiku programové knihy Adolfa Hitlera Mein Kampf (Můj boj) uvedl v roce 1933, kdy se nacisté chopili v Německu moci, anonymní autor V. S. v německy psaném pražském deníku Prager Presse. Hitler v ní podle V. S. odhaluje naprosté sebevědomí politického vůdce. Věří ve své poslání a v tom tkví tajemství jeho úspěchu. Program nacistické strany považuje za náboženství. Hitler je nesentimentální, ale také bezohledný a tvrdý, skoro to vypadá, že tato tvrdost má podle vzoru německého filozofa Friedricha Nietzscheho v sobě zcela zvláštní rozkoš z utrpení. Autor tvrdil: Hitler patří k nebezpečnému typu člověka.

Kdo se skrýval pod pseudonymem V. S.? Prezident republiky T. G. Masaryk. Jako vrcholný státník se nemohl pod tuto recenzi podepsat.

Ovšem kdyby si také ostatní evropští politici Hitlerovu knihu přečetli, museli pochopit jeho záměry a nemohli mu v ničem ustupovat. Bohužel snad nikdo z nich ji neotevřel.

Hitler diktoval knihu Mein Kampf ve vězení Landsberg, kde si odpykával trest za pokus o svržení říšské vlády v roce 1923 – výsměšně se tomuto pokusu říká „pivní puč“. Bachaři mu ve vězení vytvořili naprosto luxusní prostředí, někteří z nich byli tajnými příznivci nacistů.

Adolf Hitler: Mein Kampf

Adolf Hitler: Mein Kampf

První díl této knihy vyšel v roce 1925, druhý následující rok. Autor zakázal její překlady do jiných jazyků, směla vycházet pouze v němčině. Ovšem teprve když se Hitler usadil v říšském kancléřství, stala se bestsellerem – dostávali ji novomanželé od státu při oddavkách, maturanti, čerství důstojníci, vojáci odcházející na frontu. Celkem vytiskli 12 milionů kusů, Hitler měl nárok na 10 procent z ceny jako honorář. A tak se stal milionářem.

Po pádu Hitlerovy Třetí říše převzal autorská práva na tuto knihu bavorský stát. Její vydávání zásadně nepovoloval – nechtěl, aby se nacistické myšlenky šířily po světě. Mnozí nakladatelé toho nedbali a knihu v překladech ze zištnosti tiskli.

Mein Kampf = slušný zisk

U nás to udělal v roce 2000 Michal Zítko. Důvod byl jasný. Zítkovi se podařilo prodat 90 tisíc kusů, než to soud zakázal, zbývajících 10 tisíc zabavila policie. Původně mu soud vyměřil podmínečný trest, ale Nejvyšší soud ho zrušil s odůvodněním, že Zítko sice spáchal trestný čin, ale nesměřoval k propagaci nacistických myšlenek. Nakladatelství KMas, s. r. o., se pokusilo zbohatnout na Hitlerovi v roce 2010, tentokrát zasáhl bavorský stát žalobou. Nakladatelství muselo stáhnout knihu z prodeje a zničit ji.

Sedmdesát let po Hitlerově sebevraždě autorská práva končí, teď bude moci vydat Mein Kampf kdokoli, aniž by se musel obávat žaloby z Bavorska. Ministři spravedlnosti spolkových zemí se však dohodli, že na území Německa bude šíření této knihy, pokud ji nebudou komentovat odborníci, nadále zakázáno.

Komentované vydání této knihy připravuje pro leden 2016 Ústav pro současné dějiny v Mnichově. Dva svazky budou mít takřka 2000 stran, z toho 780 stran originálu, většina textu bude obsahovat okolo pěti tisíc odborných komentářů. Bavorská vláda zůstává nadále opatrná – podmiňuje vydání i takto pojatého Hitlerova programu na světovládu souhlasem soudu.

Autor:






Hlavní zprávy

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.