Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Proč se nenašly trosky MH370? Vědci mají zajímavé, byť neúplné řešení

  13:52aktualizováno  14:03
Záhadně zmizelý Boeing na letu MH 370 malajsijských aerolinií mohl skutečně zmizet v oceánu téměř beze stopy, myslí si na základě simulací vědci z univerzity Texas A&M. Ale zřejmě jen v případě, že do oceánu dopadl střemhlav.

Příbuzní cestujících letu MH370 čekají v pekingském hotelu Lido na informace, co se stalo s letadlem, které zmizelo v noci na 8. března. | foto: Reuters

Většina z nás by snad asi nevěřila, že dnes může velký dopravní letoun zmizet zcela beze stopy, ale když 8. března loňského roku zmizel Boeing 777 malajsijských aerolinek s 239 lidmi na palubě, ukázalo se, jak jsme v některých ohledech slepí. Intenzivní hledání je i po více než roce stále zcela neúspěšné - z moře se nepodařilo vylovit jediné tělo, jedinou trosku, která by pocházela ze zmizelého stroje. Což není nic nemožného, myslí si na základě simulací skupina odborníků z americké univerzity Texas A&M (jejich práce je dostupná ve formátu PDF).

MAPA: Pátrání po černých skříňkách MH370

MAPA: Pátrání po černých skříňkách MH370

Tým udělal simulaci několika pravděpodobných scénářů přistání letounu na hladině, aby zjistil, zda mohl letoun přežít v podstatě bez poškození a nezanechat po sobě na hladině množství hmotných stop. Něco takového je možné, ale na mořské hladině a s takto velkým strojem velmi nepravděpodobné. Vlny vzniklé při dopadu by mohly mít dost energie na to, aby letoun vážně poničily.  

Při kolmém pádu do moře by ale dopad mohl být relativně „čistý“. Konstrukce letounu jsou při střemhlavém pádu sice vystavena velkým silám, ale příliš se neohýbá, mohla by tedy z velké části vydržet pohromadě. Autoři si představují, že díky kinetické energii by se všechny velké díly konstrukce měly potopit do hloubek několika desítek metrů, odkud už se nemusí vynořit a klesnout rovnou na dno. To, zda se na hladinu dostanou nějaké lehčí předměty z kabiny pro cestující, záleží na tom, jak moc by byl poškozený trup. 

Předpokládaná trasa letadla, podle předpokládané rychlosti. Žlutá linka naznačuje rychlost 833 km/h, červená rychlost 740 km/h.

Předpokládaná trasa letadla, podle předpokládané rychlosti. Žlutá linka naznačuje rychlost 833 km/h, červená rychlost 740 km/h.

Výsledek má jen tu velkou chybu, že klade řadu nových otázek a na řadu jich neodpovídá. Opravdu se mohl letoun dostat do střemhlavého letu a přitom dopadnout na hladinu poměrně malou rychlostí, se kterou analýzy počítají? To zní mírně řečeno jako velmi nepravděpodobný scénář. Tohle autoři neřeší, není to ani jejich práce. Jako definitivní odpovědi na zásadní otázky lze jejich výsledek označit za „nedostatečný“.

Do pátrání po troskách se zapojila i ponorka:

Autor:
Témata: Boeing 




Bomba slevy
Bomba slevy

Chcete mít přehled o těch nejlepších slevách a nakupovat chytře?

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.