Linkedin (ilustrační foto)

Linkedin (ilustrační foto) | foto: Profimedia.cz

Microsoft koupil za 1 400 korun váš životopis. Co s ním udělá?

  • 117
Akvizice „profesionální sociální sítě“ Linkedin vyšla Microsoft na více než 631 miliard korun. Proč největší softwarové firmě světa přišlo jako dobrý nápad půjčit si peníze a koupit ztrátovou firmu? Možná právě kvůli vám a vašim datům.

Jestli nějakou sociální síť opravdu zanedbávám, je to Linkedin. Občas tam najdu kontakt na člověka, se kterým se mám sejít, ale poslední tři roky mne síť spíše otravuje neustálým e-mailovým žadoněním o pozornost: řekněte nám, jestli pan XYZ umí on-line marketing, podívejte se, kdo z vašich „profesionálních kontaktů“ má novou práci, pogratulujte paní GHI k povýšení... A to můžu být ještě rád, že jsem nedopadl jako americký učitel William Johnson, kterého Linkedin kvůli shodě jmen a špatnému algoritmu omylem označil za profesionálního rasistu a tuto „zprávu“ poslal všem jeho kontaktům.

Hodnota uživatele

Za jednoho registrovaného uživatele zaplatil Microsoft přibližně 60 dolarů, tedy cca 1424 Kč.

Linkedin je nejspíše užitečný pracovní nástroj pro headhuntery, PR pracovníky a lidi hledající práci ve specifických oborech. Ale rozhodně to není síť, která by měla celospolečenský dopad jako Facebook nebo Twitter. Ani na burze se Linkedinu v poslední době nedařilo a nabídka Microsoftu tak přišla jako spásné vysvobození. Microsoft odkoupí Linkedin za 26,2 miliardy dolarů (631 miliard korun), což je 196 dolarů za akcii. Prý část peněz uhradí v hotovosti a část si půjčí (což by mohlo ohrozit zatím perfektní hodnocení akcií Microsoftu). Pojďme si tedy položit otázku, co vlastně Microsoft koupil a proč to udělal.

Šance pozvednout Linkedin k ziskovosti

Jak rostl počet uživatelů, počet návštěvníků a počet zobrazení (page views) Linkedin

Linkedin má přes 443 milionů uživatelů, což se může zdát ve srovnání s Facebookem (miliarda lidí denně) málo, ale z pohledu reklamy jsou ověření dospělí uživatelé přeci jen hodnotnější než teenageři sdílející videa, takže Microsoft má určitě s čím pracovat.

Nový Linkedin by pod taktovkou Microsoftu, a s využitím jeho nástrojů na strojové učení, mohl začít analyzovat pracovní trh do neuvěřitelných detailů. Jak dlouho takový a takový člověk vydrží v takové a takové práci? Které předpoklady a doporučení (jakkoli je třeba Linkedin doporučení brát s rezervou) jsou v daném oboru nejcennější? Jak souvisí pracovní úspěch s věkem, vzděláním a odbornými certifikáty? Microsoft dlouhodobě deklaruje svůj zájem o umělou inteligenci a analýzu strojových dat, historie dat zaměstnanosti (a veškerých interakcí) týkající se stovek milionů lidí je tak rozhodně slušný začátek.

Linkedin si podle vyjádření Microsoftu zachová nezávislost, vlastního šéfa (který se bude zodpovídat přímo šéfovi Microsoftu, Satyovi Nadellovi) i vlastní značku. Teoreticky by tak akvizice Microsoftu mohla Linkedinu rozvázat ruce a umožnit naplňovat dlouhodobý plán na ovládnutí pracovního trhu celého světa po datové a vědomostní stránce. Nebyl by to sice převratný produkt, ale pokud by fungoval, může pod vedením současného šéfa Jeffa Weinera vzniknout výrazná společnost, od které budou velké i malé firmy kupovat strukturovaná data specificky ušitá na míru.

Prosazení vlastních produktů Microsoftu

Microsoft ale nejspíše není jen hodný dědeček, který kupuje firmu, aby jí pomohl růst. Sám Microsoft na firmy a profesionály cílí se svými produkty jako Microsoft Office a nyní pod Nadellovým vedením čím dál více i cloudovými službami. Data Linkedin by mu umožnila velmi dobře cílit reklamy na produkty.

Příjmy a jejich meziroční růst společnosti Linkedin

V podmínkách Linkedin se píše: „jste majitelem dat, které na Linkedin nahrajete, a Linkedinu dáváte pouze následující ne-exkluzivní povolení: celosvětové přenosné a dále přenositelné oprávnění používat, kopírovat, modifikovat, distribuovat, publikovat a zpracovávat informace, které jste službě poskytli, bez dalšího souhlasu nebo kompenzace...“ V podmínkách jsou další omezení, ale celkově jde o velmi obecně psaný souhlas, který zřejmě bude Microsoft moci využít, jak se mu zachce. Pokud to udělá dobře, nebude to působit jako spam, ale jako řešení šité na míru.

Nalákat nejlepší inženýry

Málo diskutovaným důvodem je i snaha udělat z Linkedinu skutečně konkurenceschopnou firmu. Je to sice paradox - Linkedin pomáhá firmám hledat talenty, sám by měl o talenty nouzi? - ale potvrdil jej i zakladatel Linkedinu, Reid Hoffman: největší společnosti v Silicon Valley, tedy Facebok, Google a pár dalších, umí přitáhnout ty nejlepší lidi v oboru, což nutí menší firmy snížit své nároky nebo zvýšit odměny.

Ve spojení s Microsoftem bude možná Linkedin moci nabídnout obojí. V krátkodobém horizontu se možná mnoho nezmění, ale pokud Microsoft zahraje své karty pečlivě, může být výsledkem výdělečná symbióza. „Naše mise je spojit profesionály z celého světa a pomoci jim s jejich produktivitou,“ píše zakladatel Linkedinu. „Když naši misi zasnoubíte s misí Microsoftu - posílit každou osobu a organizaci na planetě k dosažení větších cílů - není možné nevidět tu ohromnou příležitost pro naše členy a zákazníky.“

13.června 2016 v 22:08, příspěvek archivován: 14.června 2016 v 15:30

Today is our re-founding moment. LinkedIn co-founder @reidhoffman reflects on joining forces with @Microsoft. https://t.co/aycovyzNgn

Nedá se ale říci, že by měl Microsoft úspěch jistý. Naopak, scénář, kdy softwarový gigant koupil slavnou firmu, už tu byl několikrát. V případě Nokie šlo spíše o neúspěch, přestože svého času akvizice smysl rozhodně dávala. V případě Skype (2011) jde sice o úspěšnou divizi/firmu, po pěti letech se ale nedá říci, že by Skype nějak výrazně změnil tvář Microsoftu. Skeptici tedy varují, že nejdražší akvizice Microsoftu je jen opakování tohoto známého scénáře: mnoho příležitostí, ale vyznění do ztracena. Uvidíme, jestli Nadella dělá akvizice jinak než Ballmer.

Aktualizace: Do článku jsme doplnili informace a grafy. Přidali jsme citaci zakladatele Linkedinu.