Microsoft FUSE Labs - Spindex

Microsoft FUSE Labs - Spindex

Microsoft nabídne víc než Facebook. Neveřejně testuje novinku Spindex

  • 126
Spindex, nový projekt laboratoří Microsoftu, chce uživatelům nabídnout rychlý přehled a kontrolu nad všemi jejich osobními "zdroji informací". Softwarový gigant ví, že webové projekty zatím nejsou jeho silnou doménou - ročně na nich teď prodělává miliardy.

Všechny sociální sítě pěkně pohromadě, a ještě spojené s vyhledáváním. Ne, že by to byla nějak nová nebo dočista originální myšlenka, něco podobného se zkouší už několik let. Ale když dva dělají totéž, není to totéž. Zvlášť, když jedním z nich je Microsoft, jeden z největších hráčů na poli software.

Právě Microsoft nás laskavě pozval do neveřejného testování jejich nového experimentálního "sociálního vyhledávače" Spindex, vyvíjený v laboratořích Microsoft's Future Social Experiences (FUSE) Labs.

Všechno pohromadě, chce to zvyk

Projekt Spindex si klade za cíl nabídnout uživateli "přehled nad celým jeho sociálním světem na jedné stránce", přičemž sociálním světem se zde myslí obsah na sociálních sítích nebo obsah z nich odkazovaný. Výhoda je jasná asi každému, kdo používá více než jednu takovou síť - rychlejší a pohodlnější ovládání. Překážky jsou také zřejmé - není snadné skloubit různé platformy a zachovat přitom jejich odlišnosti.

Microsoft FUSE Labs - Spindex

Microsoft FUSE Labs - Spindex: stránka je rozdělená do tří sloupců. Hlavní sloupec (uprostřed, bílý) zobrazuje feed s konverzacemi od přátel ze sociálních sítí, vpravo jsou pak vidět podrobnosti a vybrané "trendy", například odkazy, které sdílí nebo komentuje více přátel. Vpravo jsou také výsledky vyhledávání oblíbených nebo zadaných klíčových slov. Levý sloupeček je jaksi doplňkový, zobrazuje oblíbená klíčová slova a trendy.

Do Spindexu zatím můžete implementovat tyto služby:

  • Facebook - vcelku dobrá integrace, můžete komentovat, "lajkovat", sdílet, prohlížet obrázky, updatovat svůj status a procházet podrobnosti u jednotlivých přátel. Chybí naopak možnost lépe pracovat s obrázky nebo spravovat přátele.
  • Twitter - prakticky podobné, jako u Facebooku
  • RSS - sledování oblíbených RSS dává smysl především ve spojení s vyhledáváním, články z vašich oblíbených zdrojů pak budou preferovány. Viz též projekt Emporia, rovněž od Microsoft FUSE Labs. Je příjemné, že stačí zadat URL a Spindex už si RSS kanál naladí sám, kdyby stačilo zadat jen název nebo klíčové slovo, bylo by to ještě lepší.
  • Evernote - naopak fanoušci Evernote jistě uvítají, že své poznámky budou moci rychle prohledávat spolu s výsledky z webu nebo updaty přátel. Při testování nám ale propojení s Evernote nefungovalo, to se ale u uzavřeného testování stává
Microsoft FUSE Labs - Spindex

Třeba oblíbená síť profesionálů, Linkedin.com, není zatím ve Spindexu podporována, ale jelikož neslouží primárně k updatování a sdílení obsahu, není to na překážku. Microsoft navíc slibuje podporu mnoha dalších sítí a služeb. Jak už zaznělo, Spindex je zatím ve fázi neveřejného testování.

Vyhledávání s příchutí přátel

Spindex nechce být jen slučovačem sociálních sítí (jako je třeba FriendFeed), ale také rozšířením vyhledávače Bing.com. Ten tvoří důležitou součást Spindexu, nebo se o to alespoň snaží. Nabízí výsledky vyhledávání k aktuálně "trendy" tématům, při vyhledávání pak dodává výsledky do pravého sloupce, zatímco v levém vidíte výsledky ze sociálních sítí.

Microsoft FUSE Labs - Spindex

Vyhledávání "girl effect", jednoho z trendy témat. Vlevo výsledky ze sociálních sítí (napřed moje soukromé, pak veřejné např. z Twitteru), vpravo výsledky z Bing.com.

Nakonec i ty trendy, vypíchnuté v levém sloupci, jsou občas použitelné. Umožní vám postřehnout novinky nebo "virály", aniž byste museli procházet celou nashromážděnou haldu nových updatů a tweetů.

Microsoft FUSE Labs - Spindex

Spindex chce být užitečný i pro procházení detailů u jednotlivých osob. V případě analýzy jednotlivých statusů ale výsledky z Bing.com dávají smysl jen někdy.

K čemu, a komu, Spindex slouží? Třeba lidem, kteří jsou skutečně zažraní do sociálních sítí, ale možná ještě spíše těm, kteří se tam chtějí stavit jen občas, a co nejefektivněji si prohlédnout novinky, zajímavosti, drby a odkazy.

Integrace s vyhledáváním pak přináší jisté urychlení a kontext. Hodit se to bude zejména těm, kteří hledají informace o populárních tématech a zajímají je názory nejbližšího i vzdáleného okolí.

Microsoft FUSE Labs - Spindex

Microsoft FUSE Labs - Spindex - vyhledávání produktu

Celkově jde o zajímavý pokus, který se sice v současné podobě nestane neodmyslitelnou součástí mojí on-line existence, ale který může být dobrým základem pro vylepšení vyhledávače Bing.com, být součástí Outlooku nebo Hotmailu apod. O to ostatně Microsoftu ve FUSE Labs jde především - otestovat koncepty, které najdou uplatnění i v dalších službách a produktech.

Konkurence ale pracuje na podobných "sběračích", ať už je to integrace tweetů a updatů do vyhledávání v reálném čase, kterou nedávno představil Google, nebo různé nástroje typu Google Reader Play, TweetDeck, Diggsby a další.

Microsoft na internetu zatím peníze ztrácí

Pro firmu Microsoft je nyní evidentně velice důležité vybudovat a upevnit své postavení v on-line světě. Zatímco na trhu s kancelářskými balíky a operačními systémy hraje stále první housle (a především vydělává miliardy dolarů), divize Online vytrvale ztrácí, za poslední rok více než miliardu dolarů. Microsoft tyto ztráty stále bez problémů pokrývá výraznými zisky z jiných odvětví, a do on-line služeb stále investuje obrovské sumy. Ví, že potřebuje dohnat Facebook, Google a další tisíce rivalů, neboť Web je místem, kde Microsoftu jeho převaha na poli operačních systémů nepomůže tolik, jako v jiných oblastech.

Pro uživatele je to dobrá zpráva. Microsoft bude investovat do inovací a má dost prostředků na to, aby s monetizací nových služeb počkal i několik let. A tak je tu on-line verze Office, vyhledávač Bing.com, přetvořený Hotmail.com nebo nové Live Essentials, vše se stále větším důrazem na webové služby. A samozřejmě je tu vždy možnost koupit, či investičně vstoupit, do inovativních firem (Microsoft např. vlastní několikaprocentní podíl Facebooku).

Mnoho lidí už řeklo, že Microsoftu ujel internetový vlak, ale Microsoft má evidentně dostatek prostředků na to, aby tento vlak přeci jen dohnal, nebo si v něm alespoň koupil dobrá místa.