Tablet od Applu si koupilo více než 7,33 milionu zákazníků po celém světě. Podle Applu k tomu přispěly i firmy, jejichž požadavkům se věnuje na zvláštní stránce. Kvůli uzavřenému systému iOS (a také relativně nízkému podílu počítačů Mac ve firmách) se ale nedívají všichni nadšeně na zapojení iPadu do firemní informační infrastruktury.
Této skepsi chce napomoci i Microsoft. Server ZDNet.com přinesl ukázku z připravované PowerPointové prezentace, ve které srovnává firemní zapojení iPadu se zapojením tabletů na bázi Windows. Prezentace není oficiální, podle ZDNet měla být určena partnerům firmy Microsoft.
Jako hlavní důvody proti zapojení iPadu do podnikového počítačového parku uvádí údajná microsoftí prezentace zejména bezpečnostní aspekty i obtížnou implementaci do stávajících struktur. Upozorňuje ale i na to, že iPad je primárně určen pro konzumaci médií, nikoli k aktivní tvorbě, a že bez připojení k internetu ztrácí velkou část svých funkcí.
Škrábejte jak chcete, Windows text rozpoznají
Stejně, jako v případě powerpointové prezentace prodejcům o nevýhodách Linuxu, i tentokrát zkombinovali tvůrci relevantní připomínky s těmi méně relevantními. Nemluvě o grafickém podání, které jednoznačně vyznívá ve prospěch (budoucích) tabletových Windows.
Prezentace nepopírá, že iPad je intuitivní, snadno ovladatelný a použitelný nástroj. Tvrdí ale, že se nehodí pro firemní použití. Uznává ale hned zpočátku, že to není tak úplně pravda: "Zákazníci nám o iPadu říkají, že jeho popularita mezi uživateli popohání i zájem firem, v některých odvětvích to má za následek i vznik odpovídajících aplikací."
To je ale jedna z posledních pozitivních věcí, které o iPadu posluchači uslyší. Pak už vychází iPad ze všech srovnání jako "poražený". To není až tak těžké, soupeřem mu totiž není jedno konkrétní zařízení, ale koncept "Windows 7 Slate PC". Tablety s Windows dosud sice trh nezaplavily (prakticky žádné neexistují), ale chystají se k tomu už rovný rok od chvíle, kdy tento koncept prezentoval Steve Ballmer na CES 2010.
Kromě bezpečnosti a implementace do korporátních struktur (ve kterých mají Windows opravdu navrch, z pochopitelných důvodů) se prezentace zaměřuje také na rozpoznávání rukopisu. To je metoda zadávání textu, která je ve Windows integrovaná již několik let (dokonce i v češtině), zatímco u iPadu téměř chybí. Otázkou je, zda je rozpoznávání perem/stylusem psaného textu skutečně objektivní výhodou, nebo zda je zde využita spíše z důvodu, že v ní má Microsoft navrch. Pravdou je, že pro některé aplikace je stylus příhodnější, než prst. Například v placené aplikace Keynote pro iPad to ale s tvorbou a úpravou obsahu není vůbec špatné.
iPad do firem proniká, aplikací přibývá
Hlavní připomínka Microsoftu je nicméně stále pravdivá: iPad nezapadá do stávajících firemních infrastruktur a může (například v případě krádeže) představovat bezpečnostní rizika.
Apple i tvůrci aplikací ale pracují na tom, aby tyto připomínky ztrácely na váze. iPad se umí synchronizovat s Microsoft Exchange a Lotus Domino, zvládá také virtuální privátní sítě (VPN) nebo virtualizaci procesů. Také zamknutí iPadu a hardwarové šifrování umožní lépe vyhovět požadavkům na zabezpečení citlivých firemních dat.
Kdo chce iPad využít v rámci firmy, způsob si najde. Připomínky Microsoftu nejsou sice neopodstatněné, daleko účinnější by ale byly, kdyby Microsoft urychleně představil hmatatelné konkurenty jablíčkového tabletu.
Zdroje:
- Microsoft útočí na iPad (CNET, anglicky)
- Plán pro partnery: Microsoft proti iPadu (ZDNet, anglicky)
- Microsoft zase ukázal, jak neví, o co u tabletů jde (GottaBeMobile, anglicky)
- Integrace Apple iPad ve firmě (Apple, anglicky)