Steve Ballmer uvedl Microsoft Office 365 na tiskové konferenci v New Yorku

Steve Ballmer uvedl Microsoft Office 365 na tiskové konferenci v New Yorku | foto: Jason DeCrow, AP

Microsoft představil nové Office 365, míří na počítač i do oblak

  • 147
Steve Ballmer předvedl světu novou verzi kancelářského balíku Microsoft Office. Po dvaceti letech existence a po půlročním testování míří Word, Excel, Outlook a spol. na internet. Zde se utkají s konkurencí, především s ryze webovými Google Apps.

Na úterní tiskové konferenci v New Yorku seznámil Steve Ballmer, CEO největší softwarové společnosti na světě, novináře s "největším krokem Microsoftu na web." Mají jím být nové Office 365: kancelářský balík rozšiřující veleúspěšnou rodinu produktů, kterou Microsoft zásobí malé, střední i velké podniky po celém světě už 21 let.

"Office 365 jsou tím produktem, kterým se Microsoft Office dostává na web, do cloudu." (Steve Balmer)

Webové verze některých aplikací (především Outlooku) nabízí Microsoft už několik let. V roce 2010 navíc spustil on-line verze pro jednotlivé uživatele. Office 365 jsou balíkem webových aplikací přímo navržených pro firmy.

Microsoft Office 365 firmám nabídne větší kontrolu nad tím, kde jsou uložena jejich data. Mohou být na desktopu, na firemním serveru nebo na serverech Microsoftu. On-line ukládání dat umožní jejich úpravu prostřednictvím téměř libovolného mobilního zařízení s přístupem na internet, slibuje Microsoft. Nechybí přitom ani podpora zařízení od Apple, BlackBerry či s OS Android. Firma slibuje na všech zařízeních maximálně věrné zobrazení dokumentů, ať jsou vytvořeny v desktopových nebo webových Office.

Uživatelé přitom mohou využívat webové verze aplikací Word, Excel, OneNote a PowerPoint. Ty mají řadu omezení, ale základní editační funkce obsahují.

Komunikační prostředí Lync v Office 365

To vše je zastřešeno systémy pro spolupráci, jako je Exchange Server pro práci s poštou, kalendářem a kontakty. Dále Sharepoint pro týmovou práci na úkolech a dokumentech a systém Lync, který sdružuje v jednom systému rychlé zprávy, audiovizuální hovory nebo on-line porady, které umožní třeba i sdílení obrazovky a promítání prezentací.

Hlavní devizu své nabídky ale Microsoft vidí v úspoře nákladů na informační technologie. Aplikace a služby, které doposud musely firmy držet na vlastních serverech, nyní mohou převést k Microsoftu a nestarat se o jejich údržbu.  

Cenově se řešení pohybuje v podobných relacích, jako konkurence: začíná na dvou dolarech na uživatele za měsíc, typický balík je za 6 dolarů měsíčně, maximální balík se může vyšplhat až na 27 dolarů měsíčně.

Google si účtuje za Google Apps s e-mailem, kalendáři, textovým procesorem a dalšími aplikacemi 50 dolarů ročně na uživatele.

V Česku se platí za jednoho uživatele 130 korun za měsíc.  Mezi prvními nabídne Office 365 v uceleném balíčku s internetovým připojením firma Vodafone. Cena balíčku s Vodafone ADSL pro pevné počítače je 1090 Kč bez DPH. Balíček s tarify Internet v mobilu naplno a Připojení na stálo pro notebook zákazník pořídí za 700 Kč bez DPH.

Microsoft paradoxně útočí na svůj vlastní úspěšný model. Jen za poslední kvartál jim prodej desktopové verze Office vydělal tři miliardy dolarů. "Očekávám, že Microsoft Office 365 přinese větší zájem o cloudové aplikace, a tedy v důsledku i větší zájem o Google Apps," poznamenal Matt Cain, analytik firmy Gartner.

Google se prý konkurence nebojí

Na scéně on-line aplikací zatím s přehledem dominuje Google se svými Google Apps. Jejich produktový manažer, Sahn Sinha, se nechal slyšet, že "nemůžete prostě vzít dědictví desktopové aplikace, šoupnout ji do data centra a říkat tomu cloud. (Naše) Apps se zrodily pro web a ročně obsloužíme stamiliony uživatelů."

Typicky googlovské vyjádření poskytl agentuře AP i Dave Girouard, šéf divize pro firemní řešení Google: "Ve srovnání s tím, co mají teď, může podíl Microsoftu jedině růst."

Proč může Microsoft uspět?

"V éře mobilních zařízení zatím Microsoft zaostává, a tak by bylo snadné napsat nekrolog těchto on-line Office 365 ještě dřív, než je uvidíme," píše Randy Lilleston z NPR. "To by ale bylo předčasné a hloupé."

Microsoft je zvyklý naskakovat do rozjetého vlaku. Apple nebo Xerox měly grafické uživatelské rozhraní dávno před Microsoftem, a kde je dnes jejich podíl na trhu s desktopovými operačními systémy? Microsoft naskočil mezi herní konzole jako poslední, a jeho Xbox se evidentně prosadil. A když se nějaké řešení Microsoftu neprosadí, tak se tento softwarový gigant obvykle hned tak nevzdává. Ukazuje to třeba vyhledávač Bing.

Nelze zapomenout ani na obrovský podíl na trhu s desktopovými aplikacemi a mentalitu IT oddělení. "Firemní zákazníci se budou držet Microsoftu, aby minimalizovali risk a zaručili soudružnost funkcí," domnívá se Tom Loftus z Wall Street Journal a další analytici. U stálých zákazníků to tedy Microsoft bude mít jednodušší, jen o ty nové se bude muset agresivněji poprat s konkurencí.

Akcie Microsoftu v pondělí vzrostly o 3,7 procenta a dnes přidaly další necelé procento, zčásti díky nadějím, že firma rozšíří svou dominanci v počítačovém softwaru přes internet a v konečném důsledku jí to posílí ziskovost. "Staví to Microsoft do lepší pozice, než v jaké byl. Nyní mají produkt, který mohou snadněji prodávat," řekl agentuře Reuters analytik výzkumné firmy Gartner Michael Silver.