Microsoft rozšiřuje podporu produktům na deset let

  • 1
Vzpomínáte si ještě, jaký humbuk vyvolala zpráva, že Microsoft končí s Windows 98? Asi to nebyl jediný okamžik, kdy se musela společnost zamyslet nad svou politikou podpory starších produktů. Výsledek těchto zamyšlení představila na konferenci TechEd.
Minulý rok se společnost Microsoft na své jarní konferenci TechEd soustředila především na nové produkty, jako je například Longhorn. TechEd roku 2004, který trvá do konce tohoto týdne, se zaměřuje více na současnost a aktuální požadavky zákazníků.

Zájemci se tak mohou dozvědět nejen o přicházejících produktech, ale i to, jak se lépe vypořádat s některými problémy a jak postoupil vývoj současných produktů. Microsoft hned zpočátku vyvolal rozruch oznámením, v němž veřejnost seznámil s pozměněným systémem podpory produktů, kterým prodloužil jejich životní cyklus.

Životní cyklus podle Microsofu

I ten, koho politika společnosti Microsoft v oblasti životního cyklu produktů příliš nezajímá, mohl zaznamenat rozruch na konci minulého roku, kdy se spekulovalo o ukončení podpory operačnímu systému Windows 98. Právě na konci roku 2003 totiž uplynul pětiletý životní cyklus tomuto produktu společnosti Microsoft.

Každý výrobek, ať již softwarový či hardwarový, který vytvoří tato firma, patří do jednoho ze dvou programů na podporu produktů. Výjimkou jsou hry na konzoli XBox. Jednoduší systém podpory je určen pro výrobky, které patří do oblasti hardware, multimédií a programů pro běžné spotřebitele. Skládá se ze dvou fází. První je nazvána hlavní fáze podpory a zpravidla trvá pět let. Druhá fáze je pak označována jako samostatná on-line pomoc a může trvat do minimálně osmého roku od uvedení programu či hardware na trh.

Vylepšený systém podpory je pak určen pro vývojové produkty a výrobky určené pro korporátní sféru. Jediným rozdílem, který jej odlišuje od jednodušší podpory, je existence tzv, rozšířené podpory. Ta je u takových produktů vložena mezi hlavní fázi podpory a samostatnou on-line pomoc. Její délka je dva roky. Oba programy podpory tedy mají společnou první a poslední fázi. Co je však obsahem jednotlivých fází podpory v rámci životního cyklu produktu?

Hlavní fáze podpory znamená především dodávku oprav a úprav jednotlivých produktů a to včetně bezpečnostních záplat. Tato fáze trvá pět let u všech produktů zařazených do systému podpory. Její mírně slabším pokračováním, je pak rozšířená verze podpory, kde je potřeba si za některé věci, jenž byly předtím zdarma, připlatit. Poslední on-line systém pak přenechává největší tíhu na samotném zákazníkovi. Je jen na něm, aby se například prostřednictvím webové databáze znalostí společnosti Microsoft, dobral ke kýženému řešení svých případných problémů.

Delší než jsme čekali

A právě rozšíření času, kdy lze na produkty získat opravy, patche či záplaty, bylo jedním z překvapení letošního TechEdu. Nově oznámený program má přitom začít platit již od prvního června. Jeho hlavní devizou je nově ustanovené minimálně pětileté období pro rozšířenou podporu. To spolu s hlavní fází podpory znamená desetileté období, kdy budou moci uživatelé pro produkty, jichž se to týká, využívat aktivní podporu Microsoftu.

Svým způsobem byl Microsoft k tomuto kroku donucen okolnostmi. V důsledku toho, že se více zaměřil na bezpečnost jednotlivých produkt, dochází k oddalování vypouštění nových verzí programů a prodlužuje se tak v podstatě základní pětiletý životní cyklus produktu. Příkladem může být program SQL server 2000, který se nové verze dočká až příští rok a uživatelům tak nezbývá v podstatě žádný čas na plynulý přechod k novince s plnou podporou.

V novém programu životního cyklu produktu a tím pádem i jeho podpory, lze pak najít ještě určité omezení. To hovoří o tom, že rozšířená fáze podpory může být zkrácena na dva roky poté, co se objeví druhá generace produktu. Smutná může být také skutečnost, že firma nezahýbala délkou hlavní fáze podpory, která zahrnuje mnohem širší portfólio produktů.