Windows proti všem

Windows proti všem | foto: Jan Zátorský, MAFRA

Co nás štve na tabletech s Windows: nepořádek v aplikacích a Bing

  • 55
Microsoft v úterý uvede na trh nové tablety Surface. Operační systém Windows 8.1 však zatím na tabletech příliš populární není. Důvody jsou zřejmé: chybí aplikace i ochota Microsoftu nabízet plnohodnotné služby na trzích mimo USA.

Microsoft se zatím žádným úspěchem v oblasti tabletů pochlubit nemůže. Jak mají správně tablety s Windows vypadat, se sám snaží ukázat na řadě Surface, ale ani tady není příliš úspěšný, i když prodeje už pomalu stoupají. V úterý firma v New Yorku představí další přírůstky a má se konečně objevit i dlouho očekávaný Surface Mini. Novinky mají zvýšit zájem o tablety s Windows. V čem ale tkví dosavadní neúspěch tažení redmodského obra?

Nepořádek a nedostatky ve Windows storu

Microsoft se pochlubil, že v obchodu Windows Store je aktuálně přes 130 tisíc aplikací. Pro srovnání pro Windows Phone 8.1 už je to přes 200 tisíc a Apple iOS i Android nabízejí už hodně přes milion. Moc toho tedy k chlubení není. Přitom kvalitní aplikace uzpůsobené pro dotykové rozhraní Metro, respektive Modern UI, jsou pro úspěch celého systému (na tabletech) klíčové. Už při letmém nahlédnutí do obchodu Microsoftu poznáte, že tady to prostě nežije. Zatímco v appstoru Applu se novinky doslova perou o přední místo na hlavní stránce, tady se nic neděje. Ba co hůř, některé zásadní aplikace dosud ani nebyly aktualizovány pro Windows 8.1 a neumí se tedy například přizpůsobit různé šíři pracovního okna. Vyzkoušejte například Twitter. Sám fakt, že tvůrcům aplikace ani nestojí za to ji několik měsíců po změně systému aktualizovat, svědčí o tom, jak na tom dotykové rozhraní Windows je. Zájem vývojářů se Microsoftu ještě plně nastartovat nepodařilo.

Microsoft by také měl svůj obchod pořádně uklidit. Velmi často se zde prodávají falešné aplikace, které mají jediný účel - vytáhnout z uživatelů peníze. Takto například aktuálně najdete v sekci Nové a populární aplikaci WhatsApp (populární kecálek, který teď patří Facebooku) za 2,99 dolaru. Ve skutečnosti je ke stažení samozřejmě zdarma a pro Windows 8.1 oficiálně neexistuje. Podobně se chytráci ve Windows Storu pokoušejí vydělat na nepřítomnosti prohlížeče Chrome.

V obchodě najdete stovky bezcenných aplikací, které jsou jen převlečenou webovou stránkou, narazíte na množství asijských aplikací, které sice navyšují počet položek obchodu, ale jejich funkčnost je diskutabilní, najdete zde aplikace, které zneužívají loga zavedených značek atd.

Co tedy musí Microsoft udělat: Donutit vývojáře, aby aplikace pro dotykové rozhraní Windows dělali. Nebo je musí začít dělat sám. Zatím je obchod plný náhražek a neoficiálních aplikací třetích stran.

Nový Microsoft Surface Pro 2

Zanedbaná lokalizace

S předchozí výtkou úzce souvisí tato, mířená především na český trh. K čemu je tuzemskému uživateli integrace vyhledávače Bing do Windows? Na tuto řečnickou otázku není slušná odpověď.

Problém je v tom, že ačkoliv Microsoft zde Windows prodává za plnou cenu stejně jako jinde na světě, některé součásti nejsou plně lokalizované, tudíž je nelze naplno využívat. Zásadním nedostatkem je vyhledávač Bing, který nedává ve srovnání s konkurencí relevantní výsledky a ve Windows se ho nezbavíte (nelze jeho služby nahradit jiným vyhledávačem). Z dalších nedotažeností jmenujme přehrávač Xbox Music (v českých Windows pod položkou Hudba). Oficiálně v tomto obchodě nic nakupovat nemůžete. Podobné je to s nativní aplikací Video. 

Co tedy musí Microsoft udělat: Začít pečovat o své vlastní služby a lokalizovat je.

Nejednotné prostředí Windows

Víte, co se vám na iPadu nebo MacBooku nikdy nestane? Nikdy se neprokliknete do prostředí, které neznáte z běžného užívání. Ve Windows 8.1 se tomu ovšem občas nevyhnete. Pro poučeného uživatele je to možná maličkost, ale pro moji mámu přechod s přehledného dotykového prostředí do podrobného a titěrného nastavení desktopových Windows to problém je.

Zkuste například zvolit položku Ovládací panely. Windows vás přepne do prostředí desktopu (tedy klasických Windows), kde toho prstem mnoho nepořešíte.

Co tedy musí Microsoft udělat: Sjednotit nebo přehledněji oddělit prostředí dotykové od desktopového.

Přejmenování v tu nejhorší chvíli

Pokud uvádíte na trh zcela nový produkt a chcete, aby se jej zákazníci naučili kupovat a zapamatovali si jej, asi vás nenapadne produkt v půlce propagační kampaně přejmenovat. A Microsoft přesně tohle udělal. Dotykové rozhraní Windows, které se původně jmenovalo Metro, firma těsně před uvedením Windows 8 na trh přejmenovala na Modern UI (nebo na "nějak jinak").

Dodnes si na nové označení nezvykli ani odborní recenzenti (viz kterýkoliv web o Windows 8), ani zákazníci. Vývojáři by přitom pro dotykové rozhraní měli vyvíjet aplikace. Jak ale tuto činnost smysluplně komunikovat veřejnosti? Jsou to aplikace (programy) prodávané pouze ve Windows Storu (oficiální označení Windows Store apps)? Znamená to, že jsou uzpůsobené pouze pro dotykové ovládání? A co verze pro myš a desktop?

Co tedy musí Microsoft udělat: Dávat jména s rozmyslem.

Ošizené vlastní tablety

Když přišel na trh první Surface (který v redakci používáme dodnes), posílal jsem z něj na redakční Facebook zprávu, že byl právě představen. Mizernou kvalitu fotografie, kterou Surface na místě pořídil, jsem tehdy přisuzoval vlastnostem předprodukčního vzorku. Bohužel mizerný fotoaparát na úrovni webové kamery z pravěku internetu firma do Surfacu skutečně namontovala. A to nejenom do levnější RT verze, ale i do prémiového Surface Pro za 1000 dolarů. Kvalitní fotoaparát je přitom klíčovým nástrojem například pro vynikající aplikaci Microsoftu OneNote. Ta dokáže nafotografovaný text převést pomocí OCR do textového dokumentu. Jenže když fotoaparát fotí mizerně... Microsoft tak vlastně podkopává funkčnost vlastního vynikajícího softwaru vlastním mizerným hardwarem (mimochodem lepší fotoaparát dostal jen Surface 2, Surface Pro 2 má stále stejně mizernou kameru jako první model.)

Stejně nelogickým krokem může uživateli připadat rozhodnutí Microsoftu neuvést na trh verzi GPS a 3G. Ta se objevila až u Surfacu 2 a je svázána zatím s jedním jediným operátorem v USA.

Co tedy musí Microsoft udělat: Dotahovat věci do konce, myslet i na ostatní trhy.

Byl by to nejlepší tablet na trhu, kdyby...

Tento výčet pochopitelně není taxativní. Chtěli jsme jím pouze vzpomenout na několik, na první pohled viditelných nedostatků, které podle nás různou měrou brání masovějšímu rozšíření tabletů s Windows 8. Nezmiňujeme zde například cenu, která se některým uživatelům může zdát v porovnání s androidími tablety vysoká (a právě proto chce Microsoft poskytovat Windows 8 na menší tablety zdarma).

Když jsme před dvěma lety vydávali recenzi na první Surface, měl článek titulek: Surface mohl být nejlepší tablet na trhu. Kdyby Microsoft chtěl. Některé z nejkřiklavějších nedostatků už odstranil nejnovější update Windows 8.1, jiné ovšem zůstaly a titulek tudíž stále platí.

K dokonalosti přitom z pohledu uživatele nechybí mnoho, přinejmenším v principu. Windows 8.1 nabízí unikátní systém sdílení, notifikací, dělení obrazovky i kombinaci pracovního a "oddechového" prostředí. Jinak řečeno - teoreticky umí Windows 8.1 vše, co potřebujete (na rozdíl od konkurence), v praxi to však neplatí. Microsoft čeká ještě hodně práce.