Microsoft vás zdarma sveze vesmírem. Nová služba WorldWide Telescope

11:28aktualizováno  11:28
Microsoft dnes představil nástroj na prohlížení hvězdné oblohy - WorldWide Telescope. Putovat vesmírem můžete zcela zdarma a on-line.

WorldWide Telescope | foto: Microsoft

Uživatelé počítačů tak mohou brouzdat galaxiemi na svou pěst nebo se můžou vydat na cestu po rozmanitých destinacích ve vesmírném prostoru s průvodci, které sestavili astronomové ve spolupráci s vědci.

popisek Stáhněte si
WorldWide Telescope

Podobnou službu již delší dobu nabízí i Google. Jeho program Google Sky vznikl jako rozšířená verze programu Google Earth a je také bezplatný. Vyzkoušet si jej můžete zde.

Zkoumat galaxie, hvězdy a vzdálené planety dovoluje WorldWide Telescope prostřednictvím 12 terabajtů snímků. Jde přitom o stejný objem dat jako 2,6 miliardy stránek textu. Program dává dohromady záběry z mnoha zdrojů včetně Hubbleova teleskopu, rentgenového teleskopu Chandra či programu SDSS, který sdružuje více než 200 astronomů z 13 vědeckých pracovišť rozmístěných po celém světě.

WorlWide Telescope

Zážitek je podobný jako při hraní videoher. Člověk za počítačem si díky programu může přibližovat a oddalovat galaxie vzdálené tisíce světelných let, prohlížet vzdálené hvězdné systémy i vzácně pozorovatelný hvězdný prach v kvalitě beroucí dech.

Uživatel má možnost volit mezi teleskopy a přepínat obraz mezi různými vlnovými délkami světla. Podle předsedy Microsoftu Billa Gatese je WorldWide Telescope výkonným vědeckým a vzdělávacím nástrojem, který dává možnost zkoumat vesmír každému zájemci.

Microsoft spustil program bezplatně na počest svého badatele Jima Graye, který loni zmizel při plachtění u kalifornských břehů. Gray v projektu spolu s astronomy pomáhal obrovská množství dat uspořádat.

Microsoft předpokládá, že mu technologie WorldWide Telescope usnadní do budoucna vývoj dalších softwarových aplikací. Zároveň chce přitáhnout pozornost dětí k vesmíru i k budoucí kariéře ve vědě či technologiích, napsaly agentury AP a Reuters.

Galaxie zblízka
Z horní lišty si vyberete galaxii k prozkoumání. Kolečkem myši zoomujete, tažením létáte prostorem. V dolní liště se objevují tělesa v okruhu vyhledané galaxie nebo místa, kam se přesunete.

Mars z pohledu vozítka Opportunity
Panoramatický pohled z místa přistání vozítka Opportunity.

Přistání na Marsu
V nabídce jsou i "filmy", které vás provedou přistáním na Marsu, zatmění slunce, apod.

Venuše
Venuši i další planety si můžete prohlédnout i v detailním náhledu. Nad povrchem je možné se vznášet dle libosti. Hvězdy, planety a další objekty lze jednoduše vyhledávat (položka Search). U jednotlivých těles můžete přepínat mezi různými druhy zobrazení (rentgenové snímky apod.).

WorlWide Telescope - Měsíc
Pokročilejší uživatelé se mohou do vesmíru dívat i prostřednictvím elektronicky řiditelných dalekohledů (nutná instalace ovladačů Ascom a pochopitelně příslušného hvězdářského dalekohledu).

WorldWide Telescope
Informace o hvězdných tělesech tahá program například z Wikipedie.

WorldWide Telescope
Oblohu můžete prohledávat i pomocí zaměřovacího terčíku. Jakmile narazíte na popsané těleso, v rámečku se o něm objeví dostupné informace. V dolní liště přitom stále vidíte všechny objekty, které jsou v rámci dané obrazovky zmapovány.

WorldWide Telescope
Objekty jsou přehledně roztříděny do jednotlivých galerií: Sluneční soustava, fotografie z Hubblova teleskopu, snímky, které pořídila sonda Chandra apod.

Uměle vytvořené video Barracka Obamy