Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Microsoft vrací úder - reaguje na vtipné reklamy Applu

  1:00aktualizováno  9:32
Ahoj, já jsem Mac. A já jsem PC. Reklamy od firmy Apple si utahují nejen z Windows Vista a jsou notoricky známé. Microsoft končí sérii spotů s Gatesem a Seinfeldem a v nových reklamách chce Applu přebrat hlášku "Já jsem PC".

Bill Gates a Jerry Seinfeld v reklamě na Microsoft

Ještě před měsícem se v reklamní i IT komunitě mluvilo o nových reklamách Microsoftu. Hlavní roli v nich hrají komik Jerry Seinfeld a Bill Gates. Kampaň "Windows, not Walls" stála údajně 300 milionů korun a spolupracoval na ní údajně i Michel Gondry. Reklamy nepropagují konkrétní produkty, vlastně je těžké říci, co propagují - mají za úkol přiblížit Microsoft divákům. Jejich humor je specifický, posuďte sami.

Bill Gates a Jerry Seinfeld v reklamě na Microsoft

Zatím vznikly dva spoty: Nákup bot a Nová rodina. Představuje Billa Gatese a Jerryho Seinfelda jako obyčejné, přesto odlišné lidi smyslem pro humor.

Teď Microsoft vysvětlil, že tyto reklamy měly být jen "upoutávkou (teaser) k mnohem delší kampani, ve které chce Microsoft zapojit zákazníky do konverzace a dialogu humornou a zajímavou cestou". Chce také obnovit lesk pilotní značky Microsoftu, tedy "Windows". A jak se dočítáme, jde také o to, zmocnit se zpět hlášky "Já jsem PC".

Nové reklamy Microsoftu - ukázka

Další reklamy z nové kampaně: Jsem PC a nejsem sám.

Více: www.lifewithoutwalls.com (anglicky, možnost uživatelů se zapojit do jakési "organizované virální kampaně")

Apple a jeho legendární reklamy "Já jsem Mac"

Narážky na hlášku "Já jsem PC" si zaslouží podrobnější vysvětlení, neboť zatímco v USA zná typické reklamy firmy Apple každé malé dítě, u nás na ně narazíme leda na internetu. V roce 2006 začala firma Apple natáčet jednoduché půlminutové klipy se stále stejnými herci. Justin Long v roli Apple počítače (Mac) a John Hodgman v roli PC zde ztělesňují soupeřící platformy počítačů. Není asi nutné zdůrazňovat, že Mac mívá v reklamách navrch: vše na něm bez potíží funguje, nezamrzává, nepotřebuje restarty, nenapadají jej viry...

Johnu Hodgmanovi, komikovi známému zejména z politicko-společensky satirického pořadu The Daily Show, připadá sice herecky role hlavní, ovšem PC zde hraje roli vedlejší. "To jsou viry pro PC, ne pro Mac, já budu v pohodě," říká sebevědomě sympaťák Mac, zatímco PC se pod nákazou kácí k zemi. Třeba i z takové drobnosti, jako jsou magneticky se přichytávající nabíječky, udělali tvůrci reklam vtipný důvod, proč skončí PC se sádrou na noze.

John Hodgman (PC) a Justin Long (Mac)

To rozhodně není obraz PC, který by byl pro Microsoft potěšující, že? A Windows Vista, to byla další voda na mlýn agentury TBWA/Chiat/Day, která reklamy pro Apple točí...

Reklamy jsou obecně známé a populární, a Apple tak má v rukou vynikající kanál, jak dostávat do povědomí diváků informace a názory. Z reklam Mac/PC se stal doslova nový žánr a dostat nálepku "The PC Guy" není rozhodně žádná výhra. Microsoft to hodlá podle NY Times změnit - v jedné z prvních nových reklam má vystoupit inženýr Microsoftu a pronést: "Ahoj, já jsem PC a udělali ze mě stereotyp."

Agentura Crispin Porter & Bogusky, která za kampaní stojí, hodlá do reklam zapojit mnoho dalších lidí. Kromě celebrit (Bill Gates, Eva Longoria nebo Pharrell Williams) to mají být především uživatelé PC, od módních návrhářů po vědce. V reklamách vystoupí i asi 60 zaměstnanců Microsoftu, jejich jména pak budou doprovázena jejich e-mailovými adresami. "Chceme rozproudit skutečnou konverzaci o PC," slibuje David Webster, manažer marketingu Microsoftu.

John Hodgman (PC) a Justin Long (Mac)

"Opravdové PC prostě nemusí vypadat tak, jak jej reklamy Applu zobrazují," podotýká Rob Reilly, který na nových reklamách pro Microsoft pracuje. "Můžeme (reklamy od Applu) ignorovat, nebo najít chytrou cestu, jak je obejmout, k smrti umačkat, jak je využít v náš prospěch." K reklamám s Billem Gatesem a Jerrym Seinfeldem a jejich údajně rozporuplném přijetí veřejností dodal: "Asi 63 % reakcí bylo pozitivních. Kdo to pochopil, pochopil. Svůj účel splnily."

Reklamy jsou pro obě firmy, Microsoft i Apple, důležitým nástrojem pro souboj na poli prodeje operačních systémů (a příslušného hardwaru). Zároveň jde i o prestižní záležitost a budování image. Zatím má náskok Apple, jehož reklamy jsou skutečně pověstné. Uvidíme, jak dopadne pokus Microsoftu o vytvoření nového, hrdého významu věty "Já jsem PC". Zatím jsou ohlasy pochvalné, nicméně odhalení typu Microsoft na střih své nové "Já jsem PC" reklamy použil Macintoshe asi reputaci příliš nepomohou - o takovou ironii asi Microsoft nestál.


Ahoj, já jsem...

Reklamy firmy Apple a jejich parodie

Reklamy firmy Apple často doprovází celá řada parodií. Už reklamy z řady Switch, nabádající k přechodu z PC na Macintosh, se staly celkem slavným formátem pro předělávky a legrácky. Známé je třeba video o editaci videa na Macintoshi. Ostatně i některé z reklam byly parodie samy o sobě, třeba ta s Willem Ferrellem, který se v závěru představí možná jinak, než byste od komika jeho formátu čekali.

Nové reklamy Get a Mac, představující vždy dvojici účinkujících před bílým studiovým pozadím, jsou na parodování úplně jako dělané. Někdy jde o parodie snažící se o napodobení nejen formátu ale i sdělení. Jindy jde o reklamu na dvě jiné soupeřící platformy, třeba Sony a Nitendo. Může jít i o kreslené parodie.




 

Odkazy:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

Jak si zapamatovat heslo?
Složitá hesla byla 0my1, lituje autor návrhu. Časté změny spíše škodí

Hesla hrají v počítačové bezpečnosti nezastupitelnou úlohu. Bohužel si řada lidí volí složité a těžko zapamatovatelné řetězce typu p0L3dn!ce. Jeden z autorů...  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.