iPad

iPad | foto: Profimedia

Nejočekávanější deník pro iPad se odkládá, Apple vyhrožuje novinám

Start nového amerického deníku, nazvaného nikoli příliš vynalézavě The Daily, je jednou z nejnapjatěji očekávaných událostí v médiích. Samozřejmě proto, že jeho duchovním otcem je Rupert Murdoch, a navíc se proslýchá, že nový projekt "upekl" mediální magnát v těsné spolupráci s šéfem firmy Apple Stevem Jobsem. Na noviny určené pro tablet iPad však budeme muset počkat déle, než jsme si mysleli. Start naplánovaný na dnešek – tedy středu 19. ledna - se odkládá.

Představení deníku The Daily nebylo sice oficiálně oznámeno, ale v kuloárech se bralo jako jisté to, že ho Murdoch a Jobs představí společně v sanfranciském Muzeu moderního umění. Murdoch to měl "off the record" říct reportérům na veletrhu spotřební elektroniky CES v Las Vegas počátkem ledna.

Už to, že k představení deníku mělo dojít v San Francisku, mělo podtrhnout podle pozorovatelů roli, jakou Murdoch a jeho vydavatelství News Corporation dávají spolupráci s Applem. Kalifornie je "zónou vlivu" technologických společností, médiím však naproti tomu "patří" východní pobřeží, zejména New York. Tam také Murdoch bydlí a zde údajně ve svém bytě na Páté Avenue dostal jednou v noci nápad, že deník pro iPad založí.

Důvody pro odklad nejsou na straně News Corporation. Redakce čítající přibližně 150 zaměstnanců už jede naplno několik týdnů. Slovy žurnalistické hantýrky vydali redaktoři a reportéři už řadu čísel "do zdi". I když to není úplně přesný termín. Jak informovala některá média, mají testovací vydání deníku asi tisícovku privilegovaných čtenářů. Do ostatních médií také uniklo už několik grafických náhledů, které prozrazují, jak by aplikace pro iPad mohla vypadat.

Online je také webová stránka deníku, byť je jasné, že na ní žádný konkrétní obsah nebude. Bude sloužit jako marketingový nástroj pro uvedenou aplikaci pro iPad. Podle některých zdrojů by zde mohl být také archiv starších čísel. Jasná je i cena předplatného: necelý dolar týdně, 4,25 dolaru měsíčně.

Murdoch chce do startu The Daily investovat 30 miliónů dolarů. Šéfredaktorem se stal Jesse Angelo, který do nově vznikajícího deníku přešel z Murdochova bulvárního listu New York Post. V redakci je i řada dalších renomovaných žurnalistů.

Proč se tedy The Daily nedočkáme už teď ve středu? Pomyslný míč prý leží na straně firmy Apple, která nestihla upravit změny v systému iTunes, které umožní kupovat aplikace na předplatitelské bázi. Předpokládané zpoždění premiéry deníku je údajně "v řádu týdnů, nikoliv měsíců". Že se kolem něco předplatného děje, naznačují i anoncované "výhrůžky" evropským novinám.

Nic nesmí být zadarmo ...

O co jde? Apple dal najevo, že se mu nelíbí, když vydavatelé nabízejí aplikaci pro iPad jako "bonus" pro stávající předplatitele. Jinými slovy jde o nepřímo placenou aplikaci, kde Applu "utíká" jeho třicetiprocentní provize. Firma proto říká, že aplikace musí být buď placená, anebo zadarmo, ale pak pro všechny. Mnohým vydavatelům, například týdeníku The Economist, to naruší zaběhlou praxi, kdy přístup k placenému digitálnímu obsahu (hlavně tedy webu) dávali jako automatický bonus k předplatnému klasického časopisu.

Nová pravidla by měla vstoupit v platnost údajně v dubnu, ještě však nic není definitivně potvrzeno. První informace o tom minulý pátek přinesl nizozemský deník De Volkskrant a způsobil značný rozruch. Objevily se dokonce názory, že by požadavky firmy Apple mohly být, minimálně v některých evropských zemích, napadnuty antimonopolními úřady.

Jasné je ovšem to, že na slavnostním představení deníku The Daily nebudou společně Rupert Murdoch a Steve Jobs. Ten druhý totiž oznámil odchod na "nemocenskou", a protože zdraví šéfa je v posledních pěti letech asi jediným faktorem, který akcionáře firmy Apple vyvádí z rovnováhy, propadly se zároveň i akcie dotyčné společnosti. Nedá se tedy vyloučit, že odložení Murdochova deníku souvisí i se zdravotním stavem Steva Jobse.

Názory na iPad se počátkem roku 2011 pohybují v zóně "rozervané nejednoznačnosti". Skepsi do žil vydavatelů vlily zprávy, že obecně klesá počet prodaných aplikací iPadových verzí velkých amerických časopisů (Wired, Esquire, New Yorker a další).

Na druhou stranu pozitivní ohlasy přicházejí od vydavatelů novin: například britské Financial Times oznámily, že iPad přinesl vydavatelství slušný nárůst příjmů z digitálního prodeje. Deset procent předplatného digitálního obsahu dnes generují právě uživatelé těchto zařízení.