Jeden z návrhů osobního vrtulníku

Jeden z návrhů osobního vrtulníku | foto: mycopter.eu

Místo cestování v autech budeme létat osobními vrtulníky za dotace EU

  • 169
Automobily už nebudou jediným prostředkem osobní přepravy. Do práce nebo za zábavou budeme létat malými vrtulníky. Alespoň takové jsou vize nedávno spuštěného evropského projektu myCopter.

Zavání to trochu sci-fi a lacinou senzací, ale jednou se z toho může stát každodenní běžná praxe.

Budoucnost dopravy na Technet.cz

Snahou je trochu ulevit automobilové dopravě. "Silniční síť je během dopravních špiček naprosto vytížená, a brzy nastane doba, kdy už nové dálnice nebude možné ani vhodné stavět," tvrdí Heinrich Bülthoff, iniciátor celého projektu.

Dva rozměry nestačí

Možnosti automobilové dopravy jsou omezené dvourozměrným zemským povrchem. Ukazuje se, že dvě dimenze nestačí neustále rostoucím požadavkům, a tak se ke slovu hlásí třetí rozměr.

Již na počátku loňského roku byly zahájeny práce na projektu Personal Plane (PPlane), jenž si klade za cíl nahradit osobní automobilovou přepravu vzdušnými dopravními prostředky a zavést v rámci EU systém osobní letecké dopravy.

Osobní vrtulník

Projekt myCopter se pak jeví jen jako další, logické vyústění těchto snah. Jeho cílem je vyvinout systém pro osobní vrtulník, který by umožnil poměrně jednoduchou, rychlou a bezpečnou přepravu osob v městském prostředí. 

Projekt zaujal Evropskou unii natolik, že jej zařadila do svého dotačního programu. Celkem EU přispěla částkou 4,3 miliony eur (cca 105 mil. Kč). Cílem je vytvořit  systém, který bude detekovat okolní provoz a automaticky řídit provoz v "roji" takových vozidel.  Ty by se pak měly pohybovat synchronizovaně a vyhnout se tak dopravním kolizím.

Vrtulníky členů projektu myCopter se budou pohybovat ve vyhrazeném prostoru nad městem a v žádném případě nebudou zasahovat či jinak ovlivňovat běžný letecký provoz.

Stroje se tak zcela, či alespoň částečně obejdou bez pozemní letecké kontroly, která je nutná u letadel a vrtulníků.  

Vyvíjet se také bude jednoduchý systém ovládání založený na automatice, který umožní využívat takový stroj i lidem s menšími zkušenostmi s létáním. Hlavní slovo v něm sehraje automatický pilot.

Také není jisté, zda se řidiči-piloti obejdou bez pilotní licence. Bezpečnost dopravy totiž musí být na prvním místě.

Pod taktovkou univerzit

Prozatím se prací na projektu účastní pět výzkumných pracovišť pěti významných evropských univerzit pod vedením Německého střediska pro letectví a kosmonautiku (Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt).

Členy myCopter jsou například Liverpoolská univerzita nebo Švýcarský federální technologický institut.

Kvadrikoptéra (Quadcopter) - vrtulník se čtyřmi vrtulemi

Bezpilotní vrtulník myCopter

Projekt myCopter tak zastřešuje i vývoj celé řady řešení, včetně automatických bezpilotních vrtulníků. Stroje na elektrický pohon by měly mít dolet kolem 100 km a uvézt až dvě osoby.

Součástí výzkumu je i vliv na okolní prostředí a reakce okolí na takový druh dopravy.