Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Modernizace ruských vozů metra skončila. Poslední vlak pojede do Motola

aktualizováno 
Poslední souprava ruských vozů pražského metra prošla modernizací a bude nasazena v Praze na prodloužené trase A. Je poskládaná z vozů čtyř různých vlaků. Dva čelní vznikly dokonce rekonstrukcí původně obyčejných vložených vozů.

Modernizovaná souprava bude jezdit na prodloužené lince A | foto: DP Praha

Modernizovaná souprave 81-71M je z poslední, třináctikusové série pro právě budovanou prodlouženou trasu A do Motola.

"Souprava je poslední, celkově devětatřicátou rekonstruovanou typu 81-71," sdělil redakci Pavel Fojtík, vedoucí archivu DP Praha. "Její dnešní čelní vozy s evidenčními čísly 3903 a 3904 byly původně vložené uprostřed souprav. Řídících vozů byl nedostatek, protože byly mnohé vyřazeny a zlikvidovány," upřesnil historik.

Historie jednotlivých vozů poslední modernizované soupravy (TBZ - technicko-bezpečnostní zkoušky)

Historie jednotlivých vozů poslední modernizované soupravy (TBZ - technicko-bezpečnostní zkoušky)

Dnes už se modernizované soupravy nerozdělují na jednotlivé vagóny, ale počítá se s nimi jako s jedním kompaktním celkem.

Fotoreportáž

přerod obstarožních vozů v moderní soupravy

Modernizované vlaky prošly před nasazením do běžného provozu řadou kontrolních jízd a předepsanými zkouškami. Nyní je souprava využívána v běžném provozu na trase A a počítá se s ní na prodloužené trase této linky, po jejím dokončení.

Část technicko-bezpečnostních zkoušek se u všech uvedených souprav prováděla na zkušební trati na Kačerově. Zkoušky probíhaly v nočních hodinách, konkrétně od 01:00 do zahájení pravidelného provozu.

Vnitřek vozu před osazením interiéru. Záběru dominují osvětlovací kanály a otvory pro okna s kaleným bezpečnostním sklem.

Vnitřek vozu před osazením interiéru. Záběru dominují osvětlovací kanály a otvory pro okna s kaleným bezpečnostním sklem.

Vagóny modernizovaného metra se v továrně potkaly s novými lokomotivami.

Vagóny modernizovaného metra se v továrně potkaly s novými lokomotivami.

Různé fáze pokračujících prací na modernizaci poslední vlakové soupravy.

Různé fáze pokračujících prací na modernizaci poslední vlakové soupravy.

Historie vozů 81-71 a 81-71M v pražském metru

Cesta metra

z Plzně do Prahy

Předávka modernizované soupravy v Plzni.

Předávka modernizované soupravy v Plzni.

Souprava v železniční zastávce Beroun.

Souprava v železniční zastávce Beroun.

Souprava v železniční stanici Krč.

Souprava v železniční stanici Krč.

Předávka modernizované soupravy ve Zličíně.

Předávka modernizované soupravy ve Zličíně.

Soupravy typu 81-71 se začaly objevovat v systému pražského metra v roce 1976, kdy postupně nahrazovaly starší vozy Ečs. Ty disponovaly zastaralou provozní výbavou, měly řadu technických nedostatků a nedostatečnou výkonnost trakčních motorů.

Celkem Dopravní podnik od roku 1976 převzal 204 kusů tohoto typu vozů v čelním provedení a 303 vozů vložených.

V roce 1990, kdy se počítalo s provozním nasazením poslední dodávky, sílila potřeba co nejrychleji nalézt výrobce nových vozidel.

Ten by nejen doplňoval stavy vlaků v závislosti na plánovaném prodlužování jednotlivých linek metra, ale zároveň postupně nahrazoval technicky velmi zastaralý vozový park.

Na základě výběrového řízení byl nakonec vybrán tuzemský renomovaný výrobce kolejových vozidel - pražská ČKD, divize Dopravní systémy.

ČKD ale záhy postihují existenční problémy a dodávky nových souprav začínaly váznout. Dopravní podnik se proto narychlo obrací na plzeňské Škodovy závody s poptávkou možnosti celkové rekonstrukce stávajících ruských vozů 81-71.

Škodovka se ujímá příležitosti a mezi lety 1995 až 1996 vyvíjí prototypový vlak 81-71M, složený z modernizovaných vozů evidenčních čísel 3138, 3268, 3211, 3250, 3150.

V letech 1999-2001 proběhlo úspěšné testování v rámci pravidelného provozu linky C, a mohla se tak naplno rozběhnout sériová modernizace.





Hlavní zprávy

Bentley 6,0 Bentayga W12 First Edition
Bentley 6,0 Bentayga W12 First Edition

r.v. 2016, naj. 210 km, benzín, 1. majitel
10 550 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.