Modernizovaná souprave 81-71M je z poslední, třináctikusové série pro právě budovanou prodlouženou trasu A do Motola.
"Souprava je poslední, celkově devětatřicátou rekonstruovanou typu 81-71," sdělil redakci Pavel Fojtík, vedoucí archivu DP Praha. "Její dnešní čelní vozy s evidenčními čísly 3903 a 3904 byly původně vložené uprostřed souprav. Řídících vozů byl nedostatek, protože byly mnohé vyřazeny a zlikvidovány," upřesnil historik.
Dnes už se modernizované soupravy nerozdělují na jednotlivé vagóny, ale počítá se s nimi jako s jedním kompaktním celkem.
Fotoreportážpřerod obstarožních vozů v moderní soupravy |
Modernizované vlaky prošly před nasazením do běžného provozu řadou kontrolních jízd a předepsanými zkouškami. Nyní je souprava využívána v běžném provozu na trase A a počítá se s ní na prodloužené trase této linky, po jejím dokončení.
Část technicko-bezpečnostních zkoušek se u všech uvedených souprav prováděla na zkušební trati na Kačerově. Zkoušky probíhaly v nočních hodinách, konkrétně od 01:00 do zahájení pravidelného provozu.
Historie vozů 81-71 a 81-71M v pražském metru
Cesta metraz Plzně do Prahy |
Soupravy typu 81-71 se začaly objevovat v systému pražského metra v roce 1976, kdy postupně nahrazovaly starší vozy Ečs. Ty disponovaly zastaralou provozní výbavou, měly řadu technických nedostatků a nedostatečnou výkonnost trakčních motorů.
Celkem Dopravní podnik od roku 1976 převzal 204 kusů tohoto typu vozů v čelním provedení a 303 vozů vložených.
V roce 1990, kdy se počítalo s provozním nasazením poslední dodávky, sílila potřeba co nejrychleji nalézt výrobce nových vozidel.
Ten by nejen doplňoval stavy vlaků v závislosti na plánovaném prodlužování jednotlivých linek metra, ale zároveň postupně nahrazoval technicky velmi zastaralý vozový park.
Na základě výběrového řízení byl nakonec vybrán tuzemský renomovaný výrobce kolejových vozidel - pražská ČKD, divize Dopravní systémy.
ČKD ale záhy postihují existenční problémy a dodávky nových souprav začínaly váznout. Dopravní podnik se proto narychlo obrací na plzeňské Škodovy závody s poptávkou možnosti celkové rekonstrukce stávajících ruských vozů 81-71.
Škodovka se ujímá příležitosti a mezi lety 1995 až 1996 vyvíjí prototypový vlak 81-71M, složený z modernizovaných vozů evidenčních čísel 3138, 3268, 3211, 3250, 3150.
V letech 1999-2001 proběhlo úspěšné testování v rámci pravidelného provozu linky C, a mohla se tak naplno rozběhnout sériová modernizace.