Slabinou současného formátu MP3 je především jasně omezená kvalita zvuku. Při použití kvalitního kodéru a vysokého datového toku je dostatečná pro poslech na cestách a levnějších domácích sestavách, náročnější posluchače však plně neuspokojí.
Narůstající obliba domácích velkokapacitních multimediálních center a jejich zapojování i do kvalitních zvukových aparatur tak přinesla paradox, na kvalitní elektronice často přehráváme kompromisně znějící zvukové soubory. Mnoho posluchačů tak formát MP3 opustilo a harddisky plnilo bezztrátovými FLAC, Monkey Audio, případně WavPack soubory.
Odpověď v podobě MP3 HD
To se nelíbí společnosti Thomson, která nyní vlastní patent na formát MP3, a vyvinula proto formát, který má uspokojit obě skupiny: v domácích podmínkách a nových přehrávačích poskytnout kvalitu bezztrátové komprese a zároveň hrát i v běžných MP3 přehrávačích.
Bezzrátový v. ztrátovýV čem je vlastně rozdíl? Formát MP3 je postaven na velmi účinné ztrátové kompresi. Ztrátovost spočívá v tom, že se při kódování z hudby vynechají zvuky a tóny, které lidské ucho nemá (podle psychoakustického modelu) slyšet a rozpoznat. |
Právě omezující podmínka zpětné kompatibility vyústila v to, že v jednom hudebním souboru ve formátu MP3 HD se nahrávka ukrývá hned dvakrát. Jednou v čistě bezztrátové kompresi, podruhé v běžném ztrátovém MP3 formátu. Bezztrátově komprimovanou část v současnosti přehraje jen plugin do přehrávače Winamp, v budoucnu snad i některé domácí a přenosné multimediální přehrávače. Současné MP3 přehrávače si ze souboru vyberou jen tu běžnou "empétrojku".
Koncepčně nekoncepční
Nyní se dostáváme k vysvětlení úvodní kritiky formátu. Slepením bezztrátového a ztrátového souboru dohromady totiž vznikl dosti neopodstatněný "kočkopes". Velký datový objem kvalitní části se sčítá s menším datovým objemem běžné empétrojky - jedna skladba tak má okolo pětadvaceti až pětačtyřiceti megabytů.
-
Naše zkušební skladba o délce 4 minuty 21 sekund má v MP3 HD 36,8 MB
Není totiž nejmenší důvod do kapesního přehrávače nahrávat takto mamutí soubory, pokud z nich dokáže přehrát jen tu méně kvalitní část. Například do 4GB přehrávače tak místo 50 alb v MP3 nahrajete jen 15 alb v MP3 HD - bez žádného pozitivního dopadu. Tím se ztrácí výhoda kompatibility směrem ke starším přehrávačům.
V domácích multimediálních centrech, kde bude (pomocí pluginu) možné přehrávat bezztrátovou část souboru, zase nedává smysl mít u každé skladby několik megabytů méně kvalitní části, apriori když je (dle dostupných informací) komprimovaná nepříliš kvalitním kodérem Xing.
K čemu tedy?
Jedinou potenciální výhodou je snadnější údržba pořádku v hudební knihovně. Místo separátních souborů pro vyšší a nižší kvalitu pro každou skladbu tak spravujete soubor jediný. S tím souvisí i možnost distribuce jedinného souboru rozmanitější skupině posluchačů.
Pokud nemáte problém spravovat knihovny dvě, je stále vhodnější doma poslouchat z FLAC či Monkey Audio a na cestách z FLAC, nebo MP3.
Vyzkoušejte MP3 HDEnkóder do MP3 HD pracuje v příkazové řádce, můžete ho využívat i s EAC nebo CDex rippovacími programy. |