MP3 novinky a zajímavosti 2001 - 22. týden

V dnešním pravidelném přehledu novinek ze světa digitální hudby se dočtete o návratu populární služby Scour Exchange, nejnovějších statistických údajích spojených s formátem MP3, rozrůstajících se internetových aktivitách koncernu Bertelsmann a nové noční můře hudebního průmyslu.

Událost týdne - Scour je zpátky!
Scour Exchange se vrací v novém kabátě, ale pod stejným názvem. Neuskutečnily se tak plány s jeho překřtěním na C* (C-Star). V charakteristice služby se nyní objevuje slůvko "legal", což i ty největší pesimisty přesvědčuje o tom, že Scour úspěšně dokončil svou transformaci v legální zdroj hudby a videa. Služba je nyní ve fázi testování a fanoušky Scouru jistě potěší fakt, že si mohou vyzkoušet jakousi veřejnou betaverzi. Po zaregistrování a stažení potřebného software získá tester zdarma přístup k prozatím omezené knihovně dat a je limitován počtem třiceti stažených souborů. Ale i tak si lze udělat poměrně přesný obrázek o tom, jak bude nový Scour Exchange vypadat. Podrobněji se k legálnímu startu služby vrátíme v samostatném článku.

Nejnovější internetová čísla
Již téměř dvě třetiny dospělých uživatelů internetu ve věku 18-24 let stahují ze sítě digitální hudbu. Tvrdí to výsledky mezinárodního průzkumu společnosti Ipsos-Reid provedeného na přelomu tisíciletí mezi 7.688 uživateli z třiceti zemí. Současných 61% znamená osmiprocentní nárůst oproti stavu z konce roku 1999, kdy statistiky ohlásily 53%. Tento údaj zahrnuje downloady jak z volných webových stránek a výměnných sítí, tak i z placených služeb. Tabulce vévodí Kanada a Tchajwan, kde stahuje hudbu 76% uživatelů, následují Hong-Kong a Švédsko s 75%, Jižní Korea s 74% a USA a Argentina s 73%. Kde by se asi umístila naše malá země?
Nejnovější analýzy společnosti Informa media Group poukazují na vzestupný trend on-line prodeje hudby. Podle nich v roce 2006 dosáhne obrat z prodeje hudby přes internet 9,7 miliard dolarů a na celkovém prodeji se bude podílet téměř 21%. I nadále bude převládat prodej klasických audio CD nosičů, digitální downloady budou tvořit 40% prodané hudby. V Evropě se uskuteční přibližně čtvrtina všech on-line objednávek, dominovat internetovému trhu bude severoamerický kontinent s 54%. Zákazníci zde za digitální hudbu utratí kolem 2,3 miliardy dolarů, v Evropě obrat dosáhne 806 milionů dolarů.

Bertelsmann posiluje internetové pozice
Německý mediální koncern Bertelsmann rozšiřuje své aktivity na internetu. Po skoupení Napsteru a zapojení do vývoje sítě MusicNet vzal nyní pod svá křídla server MyPlay.com, populární digitální locker. Tento krok umožní Bertelsmannu soupeřit s Universalem, jenž se před necelými čtrnácti dny stal vlastníkem MP3.com. Cílem je udělat z MyPlay.com místo, které by vyhledávali všichni fandové digitální hudby. Andreas Schmidt, prezident a CEO Bertelsmann e-Commerce Group (BeCG), vidí budoucnost serveru zcela jasně - na MyPlay.com bude pohromadě úplně vše, co spojuje hudbu a internet. To znamená přístup k obrovské hudební knihovně formou předplatného, volné downloady, on-line obchod a tématicky zaměřené kluby pro uživatele. Na výstavbě nového systému se již pracuje a jeho konečné testování bude probíhat na podzim. Je tedy pravděpodobné, že nový Myplay.com dostanou hudební fandové již pod vánoční stromeček.
BeCG již od 1. června začala s vytvářením nové infrastruktury, jež bude integrovat veškeré internetové aktivity Bertelsmannu s klubem BMG Music Direct a samotným hudebním vydavatelstvím BMG pod hlavičkou BeMusic. Vytváří se tak nová internetová hudební platforma pro případ, že by Napster nepřežil soudní jednání nebo se neujal jeho komerční model.

Brazilská noční můra hudebního průmysu
Nedostatek brazilské tvorby na internetu se rozhodl vyřešit programátor z Rio de Janeiro, jenž si říká Mikhail Miguel. Přesně v duchu rčení, že všichni si mají být rovni a všechno má patřit všem, vytvořil na bázi Gnutelly program Comuna. Ten umožňuje sdílení hudebních souborů, ovšem síť je přístupná jen občanům Brazílie. Cílem je vytvořit uživatelskou komunitu a obsáhlou knihovnu brazilské hudby. Síť je podporována hlavním místním serverem zabývajícím se digitální hudbou, Central MP3. Jak asi zareaguje lokální pobočka IFPI?