MP3 přehrávače s časovanou bombou od Microsoftu

  • 8
Hudbu oficiálně zakoupenou na internetu si brzy přehrajeme i mimo počítač. Přenosné přehrávače mají být vybaveny novou technologií, která bude sledovat dodržování digitálních autorských práv. Proč ale tolik povyku, když s nástupem Apple odzvonilo předplaceným knihovnám?

Staré přísloví pojednává o dvou kohoutech na jednom smetišti. Podobně na tom budou dvě soupeřící počítačové společnosti - Apple a Microsoft. První úspěšně rozjel unikátní internetový obchod s digitální hudbou, druhý tiše závidí a připravuje pomstu. Ale jde na to úplně špatně...

Nový DRM systém - výhra pro hudební fandy?
Microsoft oznámil vývoj nového software, který by zjednodušil provázání předplacených internetových služeb s přenosnými přehrávači. Oficiální online knihovny sice umožňují stáhnout nelimitovaný počet skladeb za přijatelný měsíční poplatek, ovšem uživatelé s nimi nemohou prakticky nijak nakládat. Onen pověstný háček tkví v implementovaném systému DRM (Digital Rights Management - digitální správa autorských práv), o němž drtivá většina přehrávačů v životě neslyšela. Nová technologie podle Microsoftu tento problém již brzy vyřeší.

"Umožnili jsme neomezené stahování hudby do PC. Naší další metou je podpora těchto souborů v přenosných přehrávačích a dalších výrobcích spotřební elektroniky," naznačuje velkolepé plány Jonathan Usher, ředitel divize Windows Media. Ale co tím vlastně Microsoft sleduje?

Digitální nepokoj
Současné online knihovny jsou postaveny na následujícím principu: Můžeme stahovat, co hrdlo ráčí, ale nic ze stažené hudby nám vlastně vůbec nepatří. Soubory z "předplacenek" nevlastníme, máme je pouze v pronájmu. To znamená, že je můžeme používat jen do doby, než předplatné odhlásíme. Kvůli DRM pak z hudby na počítači zbyde jen hromada neužitečných dat.

Stejnou filozofii vyznává i připravovaný balík Windows Media Digital Rights Management for Devices version 9. V přehrávači budou umístěny hodiny - či přesněji časovaná bomba, která odpálí soubory, jimž vypršela licence. Například pokud budeme zákazníky předplacené knihovny s měsíčním paušálem, přehrávač z licence souborů zjistí, kdy máme platit další příspěvek. Pokud se do určitého data nedočká obnovení licence, soubory expirují.

Společnými silami proti Apple
Microsoft na začlenění hodin do přehrávačů spolupracuje přímo s výrobci zařízení. "Vývoj nám trvá mnohem déle, než jsme původně zamýšleli," přiznává Usher. Nepochybuje však o tom, že technologie bude slavit úspěch. "Jsme totiž velice flexibilní, s DRM série 9 můžeme okamžitě podporovat jakýkoliv obchodní model, včetně dolarových downloadů od Apple. Ale Apple přece nenabízí neomezené stahování, zato my ano," dodává Usher pyšně.

Jenže naneštěstí pro Microsoft už je pozdě. Návrh DRM 9 vzbudil loni velkou pozornost zejména ze strany hudebního průmyslu. Jenže technologie původně plánovaná pro lednový CES, veletrh spotřední elektroniky, stále není hotová. Zpoždění razantně využila firma Apple, která několik týdnů po spuštění svého online obchodu iTunes Stores již prodala miliony skladeb v komprimovaném formátu AAC. Stažené skladby nikdy neexpirují, uživatelé je mohou vypálit na CD. Aktuální snaha Microsoftu se tak jeví zcela zcestná.

S křížkem po funuse
"Pro naše současné modely není na trhu místo," sklápí hlavu manažer jedné nahrávací společnosti z 'Velké pětky', který si nepřál být jmenován. Za vše hovoří krach služby PressPlay, která během roku a půl provozu přilákala pouhých 50 tisíc předplatitelů a Sony s Universal Muzic ji nedávno prodali softwarové společnosti Roxio. O úzkostlivě zabezpečené soubory nemají uživatelé zájem. Nebo je to snad jinak? "Online knihovny předběhly svou dobu, počkejte, až budou k dostání kompatibilní zařízení," slibuje lepší zítřky manažer dalšího velkého labelu. "Digitální downloady vyšly z módy, budoucnost patří pronájmu hudby," dodává - patrně s páskou na očích.

Také Kevin Branigan, viceprezident výrobce přehrávačů Diamond Rio, soudí, že Microsoft přijde s novým DRM systémem pozdě. "Až bude technologie dostupná, labely ji jistě budou horlivě propagovat, ale to zpoždění ve vývoji bude kritické. Jen se podívejte, kde jsou knihovny Velké pětky a kde je po pár týdnech Apple," naznačuje cestu, jíž by se měl hudební průmysl vydat.