Twitter se na šampionát připravil, a sám si tak k rekordu dopomohl.

Twitter se na šampionát připravil, a sám si tak k rekordu dopomohl. | foto: Twitter

Fotbalový debakl Brazílie s „nacisty“ zlámal internetové rekordy

  • 48
Góly padaly tak rychle, že je fanoušci nestíhali komentovat, natož tweetovat. Utkání Německa s Brazílií překonalo rekordní počet tweetů za minutu. Za 90 minut stoupl počet krátkých zpráv na 35,6 milionu.

Kdykoli jste včera zapnuli Facebook, Twitter nebo skoro jakoukoli sociální síť, byli jste zaplavení poznámkami k "fotbalové události desetiletí". Dokonce i Amerika, která se na "ten evropský fotbal" dívá skrz prsty, se nechala strhnout fotbalovou horečkou. Vypadalo to, že ke zdrcující porážce se musí vyjádřit úplně každý.

Slečna založila Twitter účet evidentně jen proto, aby se vyjádřila ke stavu 7:1:

09.července 2014 v 14:33, příspěvek archivován: 09.července 2014 v 15:02

Ich kann es noch immer kaum glauben! 7:1 #DFBTeam #FIFA #WorldCup2014 #Germany #Deutschland #Fußball #finale # pic.twitter.com/yKgD0oaVEx

A to ani nemluvíme o smršti slovních i grafických vtípků, ve kterých se předbíhaly tisíce lidí v závodech o tu nejlepší montáž či narážku.

08.července 2014 v 22:56, příspěvek archivován: 09.července 2014 v 14:57

Brazil's only hope... #BrazilvsGermany #WorldCup pic.twitter.com/bXlj67jAsk

Ve špičce poslali uživatelé 580 601 tweetů za minutu. Semifinále Brazílie - Německo tak s přehledem porazilo Superbowl, který dosud držel rekord s 389 tisíci tweetů za minutu.

Grafy tweetů o zápase

Proč fotbal rozpoutal internetovou smršť? Je jednoduchý

Fotbalových zápasů se hrají každý den tisíce, přesto mistrovství světa získalo větší pozornost, než by odpovídalo "reálnému významu události" (za chvíli si ukážeme, jak relativní a naivní takový pojem je). Čím si to mistrovství a konkrétně tento zápas zasloužily?

K vysvětlení poslouží dobře známé sklony rozhodování novinářů. Každý účastník veřejné či poloveřejné debaty se novináři tak trochu podobá chováním i motivací. Podle klasické teorie zpravodajských hodnot (náhled, 1965) novináři o něčem informují, pokud událost splňuje některé z dvanácti kritérií (hodnot). Čím více si jich novinář v duchu (a většinou zcela bezděčně) může odškrtnout, tím spíše o události vydá článek. Na Twitteru a Facebooku se lidé rozhodují podobně, především pokud cílí na široké publikum. A zápas Německa s Brazílií splňoval hned několik těchto kritérií:

Německé zápasy a nacisté?

Během zápasu Německa s USA se na Twitteru zvýšily narážky na nacismus. Slova „nazi“ a „nazis“ se vyskytovaly v souvislosti se šampionátem přímo v reakci na dění na hřišti.

Výskyt slov odkazující na nacistickou minulost Německa (a s tím související stereotypy) se zvyšoval v reakci na úspěch Němců v zápase s USA.

Analýza poukázala na to, jak stereotypy dostanou slovo právě ve chvíli, kdy jsou vypjaté emoce, třeba při gólu a v závěru utkání.

Elitní národy
Brazílii zná každý, je to domácí tým a fotbalová velmoc. Německo také každý zná, i když třeba jen ve spojení s druhou světovou válkou (viz rámeček). Každý navíc může tuto znalost bezpečně předpokládat u svého publika.

Jednoznačnost události
Popisovat sport je v mnohém jednodušší než popisovat politiku nebo vědu. Rozhodčí zapíská, gól platí a zvláště v tomto případě nehrozilo, že by se pozorování nebo interpretace lišily.

Překvapení
Sázkové kanceláře rozhodně nečekaly, že půjde o tak definitivní vítězství jednoho týmu. Překvapivý průběh sledovaný v reálném čase zvyšuje zajímavost události.

Frekvence
Tři góly padly v rychlém sledu, což bylo nečekané a dále to upevnilo dojem, že jde o neobvyklou chvíli hodnou a sdílení.

Plánovaná událost
Pomohlo i to, že byla událost plánovaná. Všichni věděli, kdy a kde utkání bude a že bude důležité.

Možná největší roli ovšem sehrálo vnímané bezpečí, se kterým může uživatel průběh okomentovat. Zápas se vyvíjel tak jednoznačně, že se k němu každý mohl vyjádřit bez obav z toho, že se v něčem plete, že něco špatně pochopil nebo že se nějak zesměšní. Zatímco obvykle se lidé strachují, zda nebudou vystaveni veřejnému posměchu, nyní naopak mohli vesele naskočit na vůz s kapelou (tzv. bandwagon effect) a vézt se bez obav z toho, že si někoho znepřátelí nebo se ztrapní.

Rekordu nakonec pomohl i sám Twitter, který v očekávání šampionátu připravil celou řadu drobných funkcí (třeba hashtagů-vlaječek), aby povzbudil uživatele v tweetování, a upevnil tak svoji pozici veřejné platformy pro virtuální pokřikování na televizní obrazovku.

Přidaly se i další internetové firmy (Google každý den mění logo) a samozřejmě média, která mají pokrývání těchto srozumitelných, masově přístupných zpráv v popisu práce. Fotbal v tomto skutečně spojuje národy a láme rekordy. Ne snad nějakým poselstvím fair-play, ale zkrátka tím, že je dostatečně jednoduchý a okamžitě pochopitelný.

Policie zatýkala fanoušky po zápase Brazílie - Německo: