Na CeBITu nezapadli ani češi

  • 3
Technologický veletrh CeBIT, který skončil v německém Hanoveru, potvrdil rychlý ekonomický růst počítačové a technologické branže, míní odvětvové sdružení Bitkom.
Přesto veletrh zaznamenal pokles návštěvnického zájmu, loni jej zhlédlo na 480.000 lidí, letos o 25.000 návštěvníků méně. Vystavovatelé ale uzavřeli o 20 procent více smluv než loni, což ukazuje, že v počítačové a technologické oblasti znovu existuje větší připravenost investorů.

Podle médií ukázal veletrh, že razantní nástup digitálních technologií se ještě zrychlil, a tyto technologie budou stále více měnit podobu všedního dne moderní společnosti. Digitálně lze zaznamenat a rychle přenést hudbu, filmy i telefonáty, k tomu je třeba stále výkonnější vedení a vysílací i přijímací přístroje, a typické je i propojování internetu, telefonu, e-mailů nebo televizního vysílání. Veletrh ukázal, že oddělování počítačového průmyslu a zábavní elektroniky se stále výrazněji ruší. "Co patří dohromady, srůstá," komentoval to místopředseda Bitkomu Heinz-Paul Bonn.

Češi na CeBITu nezapadli

Mezi zhruba čtyřmi desítkami vystavovatelů z ČR a Slovenska měl největší expozici výrobce telekomunikační techniky STROM telecom, který byl na CeBITu již podesáté. Základem expozice byl nový systém který umožňuje souběžné poskytování hlasových, datových a obsahových služeb v rámci jediné sítě, tedy tzv. triple play. Na výstavě se rovněž prezentovala největší česká antivirová firma Grisoft a konkurenční slovenská Eset, která představila antivirový program pro mobilní telefony.

Digitální domácnost se blíží

"Digitální revoluce jde vpřed a proniká do všech oblastí života," míní předseda představenstva společnosti, která provozuje hanoverský veletrh, Ernst Raue. "Budoucnost odvětví spočívá kromě obchodování v oblasti životního stylu," dodal. Na CeBITu se to projevilo v nové speciální přehlídce nazvané Digitální bydlení, která se konala ve vlastní hale paralelně s veletrhem.

Raue přičítá pokles návštěvníků špatnému počasí, tedy nízkým teplotám a téměř neustálému sněžení. Přesto veletrh vyslal impulzy k budoucí konjunktuře odvětví nových technologií, tvrdí. Třetina návštěvníků, kteří se přišli podívat na technologické vymoženosti, přijela ze zahraničí.

Organizátoři zaznamenali 30procentní nárůst zájmu u návštěvníků ze severní Ameriky. Celkem 85 procent návštěvníků patřilo k odborné veřejnosti, polovina z nich přišla do Hanoveru s konkrétními investičními plány, a zájem odborné veřejnosti předčil očekávání vystavovatelů.

Další témata

CeBIT se letos soustředil například na novou bezdotykovou čipovou technologii RFID, digitální zábavu, širokopásmové internetové připojení, telefonování přes internet a dopravní telematiku. Velkou pozornost vystavovatelé kladli na příjem digitální televize. V expozicích tak bylo možné vidět malá kapesní zařízení, ale i obrovské plazmové obrazovky s úhlopříčkou přes 2,5 metru pro HDTV firem Samsung nebo Panasonic. Jednou z hlavních událostí bylo představení nového formátu kompaktního mobilního počítače Origami společnosti Microsoft s dotykovým displejem a bezdrátovým připojením.

Podle svých starších prognóz očekává Bitkom, že informační technika a telekomunikace letos zvýší svůj obrat o 2,4 procenta na 137 miliard eur. Odvětví doufá, že mu loni skončila stagnace a nyní konečně zaznamená růst. Raue zdůraznil, že CeBIT zůstane "obchodním veletrhem", neboť firmy jsou ochotny se zúčastnit a zaplatit si stánek, jen vědí-li, že za nimi na veletrh přijdou obchodní klienti.

On-line obrazovou reportáž z CeBITu můžete vidět zde.