Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Na Hlavní nádraží pojedou vlaky běžně stovkou. Nové spojení zahajuje provoz

aktualizováno  11:18
Rychlejší spojení mezi nádražími v centru Prahy, nové železniční estakády pod Vítkovem, nové mosty pro silniční dopravu a v budoucnu cyklostezka, která vznikne na místě původní nevyhovující trati. To vše souvisí s výstavbou Nového spojení mezi pražskými nádražími, na jehož části dnes začíná zkušební provoz.

Kolem hory Vítkov se dříve na Hlavní nádraží vlaky ploužily po pouhých dvou kolejích. Jezdily Vítkovským tunelem a po dnes již zrušené Hrabovské spojce. Nově budou na Hlavní nádraží běžně uhánět spoje stovkou. Rychlost 100 km/hod. je ve Vítkovských tunelech, potom na dojezdu do hlavního nádraží se snižuje na 50 km/hod. Takto je umožněn rychlý a bezproblémový dojezd vlaků zejména ze směru od Kolína.

Zkušení provoz byl dnes zahájen na pražském Novém spojení mezi pražskými nádražími. Zprovozňování bude postupné, zkušební provoz začíná od dneška a bude rozšiřován do devátého září. Nové spojení - nové dominanty Žižkova
Nové dominanty Žižkova

Nové spojení Praha Hl. n., Masarykovo n. – Libeň, Vysočany a Holešovice je rozsáhlý soubor stavebních objektů a provozních souborů, z nichž nejznámější jsou dva nové železniční tunely pod pražským Vítkovem a nová silniční estakáda Krejcárek. Soubor všech staveb (tunely pod Vítkovem, estakády, silniční mosty atd.) má oficiální název Nové spojení.

Další informace naleznete v článku Po nové železnici pod Vítkovem se v pondělí svezou první cestující.

Zkvalitnění železniční dopravy vyšlo na 9 miliard korun

Po dlouhých letech řeší Nové spojení nevyhovující příjezd dálkové, národní a mezinárodní železniční dopravy do centra města ze severu a východu. Tunely pod Vítkovem rozšíří kapacitu tratí a tím umožní zavedení pravidelných linek městské a regionální železnice na území hlavního města a napříč středočeským regionem. Zároveň odstraní stávající předěl železniční trati mezi městskou částí Žižkov a parkovou plochou hory Vítkov a takto rozšíří síť cest pro pěší a cyklostezek.

Důležitá jsou také ekologická hlediska. Moderní kolejiště, protihlukové stěny a moderní mosty s průběžným štěrkovým ložem sníží hluk železnice.

Nově vzniklo 267 stavebních objektů a 44 provozních souborů, 11 km kolejí na železničních mostech, 2 615 m opěrných a zárubních zdí, 2 807 protihlukových zdí a položeno 27 082 metrů kolejí, to vše za 9 miliard korun. Součástí jsou i moderní sdělovací a zabezpečovací systémy a nové trakční vedení. Zhotovitelem je sdružení Pražské spojení pod vedením společnosti Skanska od července 2004.

Úplné zprovoznění bylo naplánováno na 15. prosince 2010. Oproti plánovanému harmonogramu byla výstavba rychlejší o dva roky. Proč? Stavba měla dostatek peněz ze Státního fondu dopravní infrastruktury, příznivé počasí a nové technologie. Definitivní provoz bude zahájen od 1. 12. 2008.

Výstavba Nového spojení a modernizace přilehlých tratí umožní nejen propojení nejdůležitějších železničních koridorů, ale umožní začlenit železniční dopravu do systému integrované hromadné dopravy hlavního města Prahy.

Původně jsme zamýšleli do fotoreportáže umístit také fotografie z průběhu výstavby této nejvýznamnější železniční stavby za posledních 100 let v Praze. Na stránkách investora celé akce SŽDC www.novespojeni.cz však naleznete podrobnou dokumentaci k průběhu celé stavby. K jejich důkladnému prohlédnutí budete potřebovat několik hodin, fanoušci železnice jsou i mezi stavaři.

Vzhledem k rozsáhlosti díla se budeme věnovat pouze nejzajímavějším místům Nového spojení ve stavu několik dní před zahájením zkušebního provozu.

Nové spojení - největší dilatační spoj v Česku

Největší dilatační spoje kolejnic v Česku najdete mezi estakádou a západními portály tunelů. Byly speciálně vyvinuty pro tuto stavbu. Slouží pro vyrovnání podélných posunů a kolejí způsobených tepelnou roztažností.

Nové spojení mezi Vítkovem a Hlavním nádražím


Nové spojení - estakáda, Armádní muzeum Žižkov  a Malá hrabovka

Nové spojení - estakáda, Armádní muzeum Žižkov a Malá Hrabovka

Nové spojení -pohled na Malou hrabovku

Nové spojení - pohled na Malou Hrabovku

Nové spojení -estakáda před vítkovskými tunely

Nové spojení - estakáda před vítkovskými tunely. Násep vpravo zakrývá původní opěrnou zeď Hrabovské spojky

Nové spojení - mezi kolejišti opěrná zeď Hrabovské spojky

Nové spojení - mezi kolejišti vidíte původní opěrnou zeď Hrabovské spojky, kudy vedlo jednokolejné spojení k Hlavnímu nádraží


Nové spojení - estakáda k Hlavnímu nádraží

Nové spojení - estakáda k Hlavnímu nádraží

Nové spojení - pohled na kolejiště  k Hlavnímu nárd. a Masaryk. nádr.

Nové spojení - pohled na kolejiště k Hlavnímu nádr. a Masaryk. nádr.


Nové spojení - pohled na kolejiště Masarykova nádraží

Nové spojení - pohled na kolejiště Masarykova nádraží 

Nové spojení - estakáda nad Husickou ulicí

Nové spojení - estakáda nad Husitskou ulicí

Nové spojení - most u Hlavního nádr.

Nové spojení - most u Hlavního nádr.

Nové spojení - Husitská ul.

Nové spojení - Husitská ulice

Nové spojení - ložiska

Nové spojení - ložiska čtyřkolejné estakády

Nové spojení - ložisko

Nové spojení - ložisko

Vítkovské tunely

Nové spojení - výjezd z tunelu

Nové spojení - výjezd z tunelu


Nové spojení - jižní tunel

Nové spojení - jižní tunel


Nové spojení - jižní tunel při montáži troleje

Nové spojení - jižní tunel při montáži troleje


Nové spojení - jižní tunel při montáži troleje

Nové spojení - jižní tunel při montáži troleje

Nové spojení - bezpečnostní prvky tunelu

Nové spojení - bezpečnostní prvky tunelu

Nové spojení - únikový východ  = průchod mezi tunely

Nové spojení - únikový východ = průchod mezi tunely


Nové spojení - jižní tunel

Nové spojení - jižní tunel

Nové spojení - východní portál severního tunelu

Nové spojení - východní portál severního tunelu

Nové spojení - východní portál severního tunelu

Nové spojení - východní portál severního tunelu

Nové spojení - severní tunel u východního portálu

Nové spojení - severní tunel u východního portálu

Nové spojení pod výhybnou Vítkov


Nové spojení - koleje ústí do východních portálů tunelů

Nové spojení - koleje ústí do východních portálů tunelů

Nové spojení - estakáda od nádraží LibeňNové spojení - estakáda od nádraží Libeň
Nové spojení - estakáda od nádraží Libeň

Nové spojení - estakáda od nádraží Libeň

Nové spojení - tunelový most

Nové spojení - tunelový most

Nové spojení - CityElefant jede z Masaryčky do Libně

Nové spojení - CityElefant jede z Masaryčky do Libně

Nové spojení - CityElefant jede z Libně do Masaryčky

Nové spojení - CityElefant jede z Libně na Masaryčku

Nové spojení - Estakáda u Krejcárku

Nové spojení - estakáda u Krejcárku

Nové spojení - Estakáda u Krejcárku

Nové spojení - estakáda u Krejcárku

Nové spojení - estakáda u Krejcárku

Nové spojení - estakáda u Krejcárku

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení na Krejcárku

Nové spojení -tramvajový most na Krejcárku z pohledu strojvedoucího

Tramvajový most na Krejcárku z pohledu strojvedoucího

Nové spojení -těleso k tunelu u Vítkovské výhybny

Nové spojení - těleso k tunelu u Vítkovské výhybny

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku vedle tramvajového mostu

Nové spojení -tramvajový most na Krejcárku

Nové spojení - tramvajový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení - nový most na Krejcárku

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení na Krejcárku a původní tratě do Libně a Vysočan

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení u Vítkovské výhybny

Nové spojení -spirála pro chodce a cyklisty

Spirála pro chodce a cyklisty na nové silniční estakádě

Nové spojení -u Krejcárku

Nové spojení u Krejcárku

Nové spojení -estakáda u Krejcárku

Nové spojení - silniční estakáda u Krejcárku, v pozadí tramvajový most

Nové spojení - u Krejcárku

Nové spojení - u Krejcárku

Nové spojení - Estakády u Krejcárku

Estakády u Krejcárku, v popředí stará trať k Vítkovskému tunelu

Nové spojení - koleje k Vítkovské výhybně u Krejcárku

Původní  koleje k Vítkovské výhybně u Krejcárku, silniční přejezd byl v  znělce TV Prima

Nové spojení -tramvajový most na Krejcárku

Nové spojení  a tramvajový most na Krejcárku

Nové spojení - tunelový most u Vítkovské výhybny

Nové spojení - tunelový most u Vítkovské výhybny

Nové spojení - kolej k tunelovému mostu

Nové spojení - kolej k tunelovému mostu

Výhybna Vítkov - legenda určená k zániku

Nové spojení - Vítkovská výhybna

 Vítkovská výhybna z pohledu kolejiště Nového spojení

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna - původní vybavení

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna - kolejové schema

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna - odpojovače trakčního vedení

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna má také moderní, počítači řízené zabezpečovací zařízení

Nové spojení - Vítkovská výhybna

Vítkovská výhybna - důkaz, že železničáři svou práci milují

Bude zde železniční muzeum?

Nové spojení - posuvna v bývalém depu

Nové spojení - posuvna v bývalém depu


Nové spojení posílí Železniční uzel Praha

Nové spojení je částí Železničního uzlu Praha (ŽUP). Do uzlu je zaústěno 10 radiálních železničních tratí, z toho je pět dvoukolejných elektrizovaných a pět jednokolejných neelektrizovaných. Hlavní přepravní směry vstupují do ŽUP přes železniční stanice Bubeneč, Běchovice, Radotín, Hostivař a Vysočany. Dále zde existují vedlejší směry - Praha Krč a Smíchov (od Hostivic). Přepravní proudy jsou dva. Tvoří je dálková a příměstská doprava. V dálkové dopravě převažuje přepravní vztah Praha – Ostravsko. Modernizací se posiluje přepravní vztah Praha – Hradec Králové a Praha – Č. Budějovice. Druhým proudem je příměstská doprava - je na všech radiálních ramenech dvoukolejných tratí.
Pražský dopravní uzel leží v průsečíku čtyř železničních koridorů (I., II., III., IV), je součástí transevropské sítě TEN, sítě TER a tras kombinované železniční dopravy. Zkrácení doby výstavby tak významně ovlivní kvalitu železniční dopravy nejen v hlavním městě, ale také v celé ČR.
  • tisknout
  • sdílet
  • máte tip?

Pracovník/-ce montážních linek

PRESENTE s.r.o., Plzeňský kraj
15 000 - 20 000 Kč

Produktový marketér

AXIMA, spol. s r.o., Jihomoravský kraj
22 000 - 33 000 Kč

Na Hlavní nádraží pojedou vlaky běžně stovkou. Nové spojení zahajuje provoz

Zaboha nemuzu nikde najit najekou mapu toho Noveho spojeni. Do Prahyjezdim jen obcas, tak si nedovedu predstavit, kde...
www(tecka)novespojeni(tecka)cz
Zaboha nemuzu nikde najit najekou mapu toho Noveho spojeni. Do Prahy jezdim jen obcas, tak si nedovedu predstavit, kde...
Ja uz tam vidim ty grafitaky jak to tam zniceji nikde zadna kamerova observace jinak pekne dilo ale jak dlouho?
Vstoupit do diskuse

V diskusi je 47 příspěvků, poslední příspěvek 2. 9. 2008, 19:20



mobilní verze
© Copyright 1999–2014 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.