Na Marsu zřejmě stále teče voda. NASA zveřejnila fotografie stop

22:39aktualizováno  23:37
Nové fotografie z Marsu ukazují stopy po tekoucí vodě. Někteří vědci je považují za nejlepší důkaz přítomnosti povrchové vody na této planetě. Vody, základu života.

Fotografie pochází ze sondy Mars Reconnaissance Orbiter (MRO), která kolem planety krouží. Informace přinesl magazín Science.

Snímky stop vody?

Další obrázky a informace najdete na stránkách NASA zde (v angličtině).

Stopy, zřejmě po tekoucí vodě, zachytila sonda na úpatí hor, které jsou zahřívány sluncem. Stopy "obtékají" překážky, rozdělují se a opět spojují. V zimě se však na snímcích neobjevují. Vše tedy ukazuje na vodu. "Je těžké si představit, co by to mohlo být jiného, než tekutina," řekl BBC Richard Zurek z týmu MRO.

Stopy po tekutině se však přeci jen objevují i za velmi nízkých teplot, kdy by normální voda zmrzla. Vědci se tedy domnívají, že je to slaná voda. "Nejlepší vysvětlení pro naše pozorování zní, že se jedná o tekoucí slanou vodu," vysvětluje geolog Alfred McEwen z univerzity v Arizoně.

"Tekoucí voda je pro život nezbytná a na Zemi nacházíme život prakticky v jakékoli vlhkosti," naznačuje možnou přítomnost živých organismů profesor Shiladitya DasSarma z Marylandské univerzity a doplňuje, že by muselo jít o velice odolné halofilické (sůl milující) organismy.

"Výsledky odpovídají předpokladům přítomnosti obrovských podzemních jezer slané vody na Marsu," shrnuje DasSarma. Pro úplnost dodáváme, že se na studii nijak nepodílel.

Družice Mars Reconnaissance Orbiter byla vypuštěna v roce 2005 a už dříve vědcům poslala zajímavé monochromatické snímky prostřednictvím kamery Imaging Science Experiment s rozlišením 6 megapixelů.

Na palubě má i polychromatickou kameru HiRISE (High Resolution Imaging Science Experiment) se zrcadlovým objektivem o průměru 0,5 m. Ta pracuje v oblasti viditelného záření. Právě z této kamery snímky stop tekutiny pocházejí.

Pohled na planetu Zemi ze stanice ISS