Na urychlovači LHC by se mohly objevit černé díry, tvrdí nová vědecká studie

aktualizováno
Podle některých scénářů by obří urychlovač LHC (Large Hadron Collider) mohl při srážkách částic vyprodukovat černé díry, i když jen miniaturní. Odpůrci urychlovače žádají jeho zastavení. Černé díry by podle nich mohly Zemi zcela pohltit.

Urychlovač LHC | foto: CERN

Někteří vědci, zvláště částicoví fyzici, to vítají s nadšením, ale najdou se i tací, kteří tvrdí, že tyto černé díry by mohly představovat pro Zeměkouli velké nebezpečí. Například by ji podle nich mohly zcela pohltit.

Odpůrci urychlovače po celém světě sepisují petice požadující jeho okamžité zastavení a dokonce prý v tomto ohledu bylo podáno i několik žalob.

Naštěstí valná většina vědců takové představy nesdílí a snaží se veřejnost uklidnit. V této souvislosti fyzici zejména poukazují na to, že miniaturní černé díry se vypaří dříve, než by nám mohly začít škodit. Žádná katastrofa by tedy Zemi hrozit neměla.

Třetina Planckovy energie

Nejzajímavější na tom všem je, že se dlouho nikdo nepokusil prokázat, jestli vůbec při srážkách elementárních částic černé díry vzniknout mohou a v případě že ano, s jak velkou pravděpodobností.

Co je to Planckova teorie

Není to úplně jednoduché...

Planckova energie - Přirozená jednotka energie, její hodnota činí přibližně 1019 GeV. Získáme ji kombinací Planckovy konstanty, rychlosti světla a gravitační konstanty. Více na Wikipedii zde.

Až přišla dvojice teoretických fyziků, Matthew Choptuik z Univerzity Britské Kolumbie a Frans Pretorius z Princetonské univerzity a do problému se ponořila.

Simulací na několika stovkách počítačů Choptuik a Pretorius propočítávali gravitační interakce mezi kolidujícími částicemi a zjistili, že pokud by byla úhrnná energie částic v okamžiku srážky vyšší než třetina tzv. Planckovy energie, k formování černých děr by skutečně dojít mohlo. Ovšem energie, kterých by měl LHC při plánovaných experimentech dosahovat, jsou ve srovnání s Planckovou energií směšně malé (až o 18 řádů).

Vliv dodatečných dimenzí

To ale neznamená, že by na LHC miniaturní černé díry vzniknout nemohly. Do hry by totiž mohly vstoupit dodatečné prostorové dimenze, o kterých se již delší čas spekuluje.

Některé teorie, například tzv. teorie strun, předpokládají, že vesmír není trojrozměrný, jak jej známe z každodenní zkušenosti, ale obsahuje ještě dalších šest, případně sedm dodatečných rozměrů.

Ty sice našemu vnímání unikají, ale ukazuje se, že pokud by opravdu existovaly, výrazně by přispěly ke snížení hodnoty Planckovy energie a v důsledku toho by se pak na LHC miniaturní černé díry skutečně objevit mohly.

Přesto by neměl být žádný důvod k obavám. Platí to, co bylo uvedeno výše. Mikroskopické černé díry by se měly téměř okamžitě rozpadnout, přesněji zmizí během několika nano-nanosekund.

Zdroj: arxiv.org