Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nad Pardubicemi srší jiskry už 60 let. První trolejbusy byly modré

  5:05aktualizováno  5:05
Přesně před 60 lety začaly cestující v Pardubicích vozit trolejbusy. Pod nápisem "Se Sovětským svazem za mír" se na dnešní třídě Míru, tehdejší Stalinově, seřadilo šest trolejbusů, tehdy modrých a stříhala se páska k zahájení provozu linky do Lázní Bohdaneč.

Zahájení provozu trolejbusů v Pardubicích. Šest vozů se seřadilo na tehdejší Stalinově třídě, dnes Míru. (20. ledna 1952) | foto: Archiv Dopravního podniku města Pardubic

Ta je dodnes mezi trolejbusy v Pardubicích nejdelší a už tehdy měřila přes jedenáct kilometrů. Začínala u starého nádraží. I dnes má číslo 3, poněkud se ale napřímila, což zapadá do další hromady změn, které trolejbusovou dopravu od 20. ledna 1952 potkaly. První vozy jezdily s průvodčími i vleky a jejich ovládání bylo poměrně složité.

"Na Kutnerově kopci před Bohdančem najednou vůz prudce brzdí. Kdo se nedrží, nebo nesedí, padá na zem. Řidič se omlouvá: Vůz nebral proud. Proto jsem spustil vzduchovou brzdu. Nevěděl jsem, že je zde kopec, jedu tudy prvně v životě."

Tak nějak vypadaly první trolejbusy Škoda 7Tr, které zahajovaly v roce 1952

Tak nějak vypadaly v barvě první trolejbusy Škoda 7Tr, které zahajovaly v roce 1952 provoz v Pardubicích. Nastupovalo se zadem na plošinu k průvodčímu.

Nejmodernější část trolejbusové flotily pardubického Dopravního podniku, vůz

Nejmodernější část trolejbusové flotily pardubického Dopravního podniku, vůz Škoda 28Tr na křižovatce třídy Míru a 17. listopadu.

Tak líčil vůbec první testovací jízdu trolejbusu do Bohdanče propagátor trolejbusové dopravy Arnošt Kabeláč. Zkouška se konala 28. prosince 1951 a stejně jako první dny i léta ostré dopravy s cestujícími nebyla bez problémů.

Napájecí síť totiž teprve čekala na dokončení. "Jezdit v padesátých letech s trolejbusem bylo velmi složité, i když ve srovnání s autobusy to bylo jednodušší," líčí Ladislav Podivín z Dopravního podniku města Pardubic, který se historii MHD soustavně věnuje.

Fotogalerie

Síť trpěla slabým napájením, sběrače při kontaktu s trolejemi často vypadávaly, řidiči museli jezdit s citem a dodržovat pravidla úsporné jízdy, dávat pozor, aby jim neshořely odpory ve voze.

"Když byl výpadek, měl každý třeba určené číslo, do kterého musel napočítat, než se mohl znovu rozjet," prozrazuje Podivín trik proti přetížení sítě.

Na druhou stranu ovládat v městské dopravě trolejbus bylo stále jednodušší než tehdejší autobusy s těžkým řízením a nesynchronizovanými převodovkami. Autobusová MHD jezdila v Pardubicích už o roku 1950 postupně na dvou linkách. Právě proto dostala první trolejbusová trasa číslo 3.

Snazší obsluha trolejbusů pak na začátku 60. let umožnila při zavádění samoobslužného odbavení cestujících přeškolit ženy-průvodčí na řidičky. Ze zadní plošiny, na kterou se v prvních letech do trolejbusu nastupovalo, se přesunuly za volant.

Lidé stavěli troleje sami

Ačkoli od dob otevření železnice Praha - Olomouc byly Pardubice důležitým dopravním uzlem, v trolejbusech zdaleka první nebyly. V poválečné reakci na nedostatek pohonných hmot je předběhla řada měst včetně "konkurenčního" Hradce Králové v roce 1949.

Trolejbusové výročí

První cestující se trolejbusem v Pardubicích svezli 20. ledna 1952. Budování sítě začalo na konci léta 1950. Na začátku měl Dopravní podnik šest modrých trolejbusů Škoda 7Tr. Dnes jich má ve stavu 55, z toho 29 nízkopodlažních. Nejstarší v provozu jsou renovované Škoda 14Tr z roku 1991, nejnovější 28Tr šly do provozu loni na konci léta. Podnik provozuje i historické vozy, některé svezou návštěvníky Dne otevřených dveří 28. dubna.

Po původní trase linky 3 by dnes už trolejbus neprojel. Mimo mnoho dalšího chybí starý most přes Labe v místě dnešního zdymadla s lávkou pro pěší a cyklisty. Trolejbusy sem na trase od starého nádraží přijely přes dnešní třídu Míru a ulici Sladkovského, pokračovaly přes Trnovou a Semtín až do Bohdanče.

Původně přitom měla linka končit u chemických závodů. "Ale lázně i fabrika si vymohly prodloužení. Bohdanečtí pak o sobotách a nedělích stavěli stožáry, aby trať byla rychle hotová," uvádí Podivín s odkazem na líčení pamětníka první jízdy.

Léta se mluví také o možnosti dostavět trať až na konec lázeňského města k mlýnům, ale nejsou peníze. "Ale Pardubice k tomu nemají důvod a Bohdaneč peníze," shrnuje Podivín, proč zatím zůstane jen u úvah a několika už postavených sloupů.

I tak by ale v příštích letech mělo trolejbusových tratí v Pardubicích přibýt. Asi nejblíž k realizaci je trasa od vozovny na Dukle kolem Parama k hlavnímu nádraží. Ušetřila by v provozu spoustu času i kilometrů.

"Závisí to na rozšíření silničního průtahu kolem Parama. Součástí jsou už navržené stožáry veřejného osvětlení, které by mohly nést trolejové vedení," konstatoval Podivín. Kromě úspor by se také vyřešila alternativní cesta přes věčně ucpaný střed města.





Hlavní zprávy

Helena Vejdělková - Roman Vejdělek
FINANČNÍ KONCIPIENT/-KA

Helena Vejdělková - Roman Vejdělek
Královéhradecký kraj
nabízený plat: 20 000 - 30 000 Kč

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.