Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Návrat legendy: Proč musel být Concorde bílý a poletí ještě někdy?

aktualizováno 
Sbírka peněz od větších sponzorů i malých dárců přinesla obrovskou částku na obnovení provozu jednoho z legendárních strojů Concorde. Do vzduchu by se mohl podívat světový rekordman, který byl v minulosti i přebarvený na modro.

Concorde F-BTSD stojící v leteckém muzeu Le Bourget | foto: archiv autora

Poklidné vody letošního podzimu v letecké dopravě pořádně rozčeřila pro mnohé letecké fandy málo uvěřitelná informace. Skupině leteckých profesionálů i obyčejných nadšenců se po celém světě podařilo „nasbírat“ astronomickou sumu přes 120 milionů anglických liber a chtějí uvést jeden letoun Concorde zpět do provozu! Mnohé ihned napadlo: jistě, to už tady mnohokrát bylo v X podobách, ale nyní je situace zcela jiná. Sázka padla na jeden letoun z muzea v Le Bourget v Paříži, který je držitelem několika světových rekordů při obletech naší planety.

Concorde F-BTSD na letové dráze

Concorde F-BTSD na letové dráze

Navíc je zde i další pádný důvod, hlavně pro letecké fandy v Anglii. Před lety se podařilo podobným způsobem opět zvednout do vzduchu legendární bombardovací letoun Avro Vulcan a tato obrovská „delta“ se stala ozdobou mnoha leteckých dnů. Ovšem výrobce motorů Rolls Royce a další letecká firma, která má na starosti „razítka“ na osvědčení o letové způsobilosti, začali prohlašovat, jak se původně deklarovaná životnost letounu Vulcan povážlivě blíží ke konci a jediným způsobem by byla skoro kompletní defektoskopie nejvíce namáhaných částí konstrukce letounu. Jenže to by byla veliká suma peněz a tak bylo oznámeno všem: „Dámy a pánové, váš milovaný Vulcan letos definitivně dolétá“. Sečteno a podtrženo – v tomto případě je logické, jak se zraky mnohých (naštěstí i sponzorů) obrátily právě zpět ke Concordu.

A jaký stroj mají Angličané tvořící jádro organizace pro návrat Concordu vlastně v hledáčku? Jde o Concorde vystavený v muzeu Le Bourget v Paříži, který u Air France létal s registrací F-BTSD. Dnes stojí vedle prvního prototypu stejného typu letounu, na kterém létal tehdejší šéfpilot programu Concorde André Turcat. Jsme přátelé řadu let a jemu vděčím za více než 17 letových hodin na palubách několika Concordů v barvách Air France, včetně Sierra Delty (koncová písmena registrace SD). Podívejme se stručně na bohatou historii zmíněného letadla.

Nadzvukový rekordman létal i v USA

Concorde F-BTSD v barvách Pepsi

Concorde F-BTSD v barvách Pepsi

Letoun spatřil světlo světa stejně jako ostatní stroje stejného typu ve Francii v Toulouse u tehdejšího výrobce Aerospatiale a šlo o typovou řadu označenou 101. Štíhlý nadzvukový pták dostal výrobní číslo 213 a po nezbytných pozemních zkouškách vzlétl poprvé ke slunnému jihofrancouzskému nebi 26. června 1978 z letiště Toulouse-Blagnac. Tehdy dostal přidělenu registraci F-WJAM a byl formálně převeden do majetku výrobce, 14. září stejného roku už létal s pozměněnou a nám známou registrací F-BTSD. Doslova o několik dnů později, 18. září, je letoun pronajat společnosti Air France formou leasingu přímo od výrobce z Toulouse. Francouzi se tehdy dohodli na spolupráci v USA, a tak byl stroj v lednu 1979 přeregistrován na N94SD, aby mohl létat pod společnostmi Air France/Braniff Airways.

Jak už to u mezinárodních projektů bývá, pro řadu problémů byl celý projekt ukončen po třech měsících, Concorde opět získal svoji předešlou registraci a odlétl zpět do Francie stále jako majetek výrobce. U něj sloužil i ke zkouškám nové avioniky, se kterou se počítalo pro pravidelné lety z Francie do USA. Po trochu delších jednáních uzavírá výrobce další smlouvu o pronájmu letounu Air France a to od 9. května 1980. Vedení společnosti se nakonec rozhodlo jej definitivně koupit a ze strany Aerospatiale dlouho očekávaná kupní smlouva byla podepsána v Paříži dne 23. října 1980.

Náš Concorde pak létal nejen na pravidelných linkách Air France, ale také na různých charterových letech doslova po celém světě. Navíc je držitelem hned celé řady rekordů. Tento konkrétní stroj dodnes drží prvenství v nejrychlejším letu kolem světa a ten podnikl oběma směry! Západním směrem letěl 12. až 13. října 1992 a obletěl matičku zemi za slušných 32 hodin, 49 minut a tři vteřiny. Let byl směřován z Lisabonu přes Santo Domingo, Acapulco, Honolulu, Guam, Bangkok, Bahrajn a zpět do Lisabonu. Směrem východním se pro změnu vydal ve dnech 15. až 16. srpna 1995 a oblétl svět za 31 hodin, 27 minut a 49 vteřin. Klobouk dolů! Tehdy Concorde letěl z New Yorku (JFK) do Toulouse a dále přes Dubaj, Bangkok, Guam (Andersen AFB), Honolulu, Acapulco a pak zpět na letiště JFK v New Yorku. A právě popsaný let východním směrem je dodnes uveden v Guinessově knize rekordů.

Concorde jako „billboard“ pro Pepsi Colu

V rámci reklamy stroj změnil i „kabát“, a to radikálně. V dubnu 1996 letoun dostal speciální barvy výrobce nápojů PEPSI a v nich létal sníženou rychlostí většinou po Evropě a na další vybraná letiště. Za takovou parádu výrobce PEPSI Cely uhradil Air France přes 500 milionů amerických dolarů. Příznivci tohoto nápoje vše hravě zaplatili zvýšeným zájmem o pepsi.

Concorde F-BTSD

Concorde F-BTSD

Šéfové marketingu PEPSI tehdy stáli před nelehkou volbou. Prodej jejich nápoje začal stagnovat a po nějaké době se čísla začala povážlivě obracet ze zisku do ztráty. V tu chvíli jednoho z nich napadlo oslovit Air France s nápadem využít jednoho letounu Concorde jako létající reklamy v barvách jejich nápoje. Chtěli nějaký „trhák“, který by upozornil na novou podobu obalu jejich nápoje. A jak se později ukázalo, vsadili na správného koně.

Přípravy si vyžádaly dva roky práce a hlavně malý tým, aby se vše do poslední chvíle utajilo. Z technických důvodů se nastříkala tmavě modrá barva pouze na trup letounu, ale i tak bylo nutno omezit maximální cestovní rychlost „jen“ na Mach 1,7. Jinak se s letounem dalo letět rychlostí až Mach 2,02, ale jen po dobu 20 minut, což byl pro změnu provozní nesmysl. Při vyšší rychlosti by díky aerodynamickému ohřevu došlo k narušení struktury nátěru a v povrchu barvy by se vytvořily trhliny.

Teploty na trupu Concordu během letu

Teploty na trupu Concordu během letu

Náš Concorde s registrací F-BTSD právě prodělával těžkou údržbu (tzv. D-Check). Na závěr dostal letoun nový lak, což si jinak vyžádalo navíc 200 litrů speciální barvy a 2 000 hodin práce. Poté byl celý trup stroje zabalen do hnědého papíru z důvodu utajení a v noci na 31. března 1996 byl rychle přetažen na odlehlou stojánku, aby poté ještě za tmy odlétl na letiště Londýn-Gatwick, kde mělo proběhnout jeho „odhalení“. Nová podoba stroje se světu ukázala 2. dubna 1996 za přítomnosti Claudie Schifferové, Andre Agassiho, Cindy Crawfordové a několika stovek novinářů pozvaných výrobcem nápoje. Letoun v tomto netradičním zbarvení provedl 16 letů po Evropě a Blízkém východě. Prodeje Pepsi trhaly rekordy a firmě se náklady velmi rychle vrátily.

Bílá barva pro všechny letouny Concorde

Konsorcium výrobců nadzvukových dopravních letounů BAC (British Aircraft Corporation) v Anglii i Aérospatiale z Toulouse ve Francii oslovilo hned několik výrobců nátěrových hmot používaných v letectví s nelehkým zadáním. Šlo o to vyrobit zcela nový typ barvy, která by umožnila jen tenkou vrstvu při aplikaci stříkáním na povrch slitiny hliníku a ta by musela vydržet aerodynamický ohřev při více jak dvojnásobné rychlosti zvuku i ochlazování draku letounu při zpomalení.

Krkolomný úkol představoval pro výrobce značnou výzvu. Jak později vzpomínal na jedné tiskové konferenci zástupce společnosti DuPont pro Francii Marcel Foullier: „Dali jsme hlavy dohromady se dvěma dalšími firmami a jako první poznatek bylo použití jen bílého odstínu speciální barvy. Tento odstín bez složité pigmentace nejlépe odolával aerodynamickému ohřevu, kdy teplota povrchu letounu na řadě míst přesahovala 100 °C. Dalším požadavkem byla zvýšená odolnost proti mnohem vyšší úrovni ultrafialového záření.“

Concorde F-BTSD během svých letových dní

Concorde F-BTSD během svých letových dní

Výsledkem byla nová barva, která se na rozdíl od jiných barevných odstínů i lépe nanášela stříkáním a přitom vydržela velké namáhání během nadzvukového letu. A nešlo jen o teplotu povrchu letounu. Ostatně bývalý pilot Concorde u British Airways Brian Calvert v debatě na BBC uvedl : „ V tak velkých výškách kolem osmnácti kilometrů je úroveň kosmického záření mnohem vyšší než na zemi. Při letu musel proto palubní inženýr sledovat indikátor radiace a pokud by dosáhla hodnoty vyšší 10 miliRemů na hodinu, přístroj by vydal akustické varování a ihned bychom museli s letounem začít klesat do nižší letové hladiny. To se stalo za celou dobu létání s Concordem jen jednou a většinou se hodnota záření pohybovala v bezpečných mezích od jednoho do pěti miliRemů za hodinu. Concorde byl prostě létající unikát“. Snad už jen dodat, že jsou všechny nátěrové hmoty používané v letectví z bezpečnostních důvodů nehořlavé.

Derniéra po vylepšení konstrukce byla krátká

Po tragické havárii v pařížské čtvrti Gonesse se osud vpravdě unikátních letounů málem ubíral tím nejhorším směrem. Pro všechny u Air France (a nejen pro ně) to byl krutý šok a naštěstí se našla odpovídající technická vylepšení, aby štíhlé letouny mohly opět létat. Air France sice nezbytné úpravy neprovedl na všech svých Concordech, ale právě „náš“ F-BTSD mezi nimi byl. Dostal i nový moderní interiér a samozřejmě také nový nástřik speciální bílou barvou. Po opětovném uvedení do provozu se francouzské nadzvukové Concordy v provozu bohužel dlouho neudržely. Náš „krasavec“ tak koncem května 2003 vezl naposled cestující do New Yorku a zpět. Až přistál 14. června, z letiště Charlese de Gaulla u Paříže udělal malý „skok“ a přistál opodál na letišti v Le Bourget. Po jeho slavnostním předání se za nějakou dobu objevil v nové hale muzea vedle vůbec prvního prototypu Concorde s registrací F-WTSS.

Concorde F-BTSD

Concorde F-BTSD

Jaká je asi prognóza dalších jednání o jeho možném uvedení do provozu? Jedním slovem: komplikovaná! Air France je stále majitelem letounu a jak znám tuto společnost, jen politický tlak na patřičných místech pomůže zúčastněným pohnout se kupředu. Air France má nyní zcela jiné starosti – v médiích se přetřásá poslední stávka řady zaměstnanců, při ní dokonce došlo k fyzickému útoku na personálního šéfa společnosti. Nicméně na druhou stranu všichni profesionálové i letečtí fandové věří, že léta nesháněli takovou sumu zbytečně. Ostatně mnohým fandům se před lety v Anglii smáli, jak chtějí Avro Vulcan vrátit zpět do provozu. Smích je však brzy přešel, obrovská delta začala znovu létat a proto držme palce všem, kterým jako mně Concorde chybí. Ale o tom zase až někdy příště. Legenda civilní letecké dopravy spojuje mnohá srdce po celém světě a to je základ úspěchu.

Časosběrné video z „přebarvování“ Concordu:





Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.