Na Den dětí vtrhne na vaše obrazovky od 19 hodiny nová komerční zpravodajská televize. Před jejím ostrým startem probíhají testy techniky, ladí se redakční postupy a hlavně, televize pracuje na 100 %, jako by šlo o skutečné vysílaní. To vše kvůli testování techniky i práce redakce. Plnohodnotný signál prostě nejde do antén vysílačů. Říká se tomu vysílání do zdi.
Vydáváme se proto prozkoumat situaci do pražských Holešovic. Vstupujeme do jedné z tamních administrativních budov. Ve čtvrtém patře má pronajaté prostory nová zpravodajská stanice Z1. Některé se ještě dokončují, to nejdůležitější je ale dávno hotovo.
Plazmová stěna asi bude kvůli své nákladnosti hodně dlouho k vidění jen na nejsledovanější komerční televizi. Nova už si ale za ni vysloužila i posměšky - třeba za antény trčící z hlavy redaktorů. Vývoj jde zatím rychle dopředu. Nikoho proto nepřekvapí, že TV Nova titul technologické jedničky ztrácí.
Zpravodajská Z1 používá nejnovější verzi redakčního systému Dalet, pro natáčení reportáží slouží výhradně kamery s paměťovými kartami. Pozadí studií je skutečné, dominují pastelové barvy a oblé tvary. Žádné antény z hlav moderátorů nebo opačně se točící zeměkoule nehrozí.
Vysílání nové soukromé TV Z1 naladíte v multipexu 3 společnosti CDG v Brně, Ostravě, Plzni a Praze nebo na satelitu Astra 1E na pozici 23,5 stupně východně v platformě CS Link.
Jak vzniká zpráva
Redaktor získá informaci, následuje telefonování, domlouvání rozhovorů a také je nutné naplánovat kameramana. Poté se teprve vyrazí na natáčení. Natočí se rozhovor a ilustrační záběry.
S natočeným materiálem dorazí redaktor do redakce - newsroomu. Od kameramana obdrží paměťovou kartu, možná že dokonce stejnou, jakou máte ve svém digitálním fotoaparátu. Zastrčí ji do svého počítače, kde ji pomocí redakčního systému Dalet kompletně zpracuje, sestříhá a doplní o text pro čtecí zařízení ve studiu. Vznikne zpravodajský šot.
Jeho příspěvek od okamžiku vzniku sleduje vedoucí vydání, v tomto případě Jakub Knězů. I on může materiál zpracovávat pro účely vysílání.
Na řadě je vysílání ze zpravodajského studia. Moderátory snímají roboticky řízené kamery. Ty se ovládají z režie. Vodorovné barevné pruhy na stěnách jsou z RGB LED diod. Pro různé druhy pořadů se používá jedna z RGB barev - červená, zelená, modrá, které dohromady mohou složit jakoukoliv barvu.
Studio slouží pro výrobu více druhů pořadů. V pozadí je vidět červené křeslo pro pořad Horké křeslo.
Na Den dětí v 19 hodin zahájí vysílání Jan Němec s Veronikou Sedláčkovou. Budou vám číst zprávy ze čtecích zařízení, které se nachází před roboticky ovládanými kamerami. Na dolních monitorech budou sledovat obraz, který se právě vysílá.
O tom, co uvidíte na svém přijímači, se rozhoduje v režii.
Studio publicistiky
Každé ze dvou studií má nejméně tři různé dekorace pro různé typy pořadů, studio publicistiky je koncepčně zcela jiné, než zpravodajské. Při vysílání ale nemáte dojem, že televize šetřila a vše vysílá z jednoho místa. Obraz zde snímají tři standardní TV kamery ovládané kameramany.
Stěny části studia zdobí negativy potrétů osobností moderátorů pořadů. Relace ponese název 18 minut.
V červené části studia bude vznikat pořad To říkáte vy.
Vychytávky TV Z1
Mini kamerový jeřáb pro efektní dynamické záběry.
Prostorné studio zpravodajství slouží pro výrobu nejméně tří typů pořadů.
Střihové zařízení v režii.
Pracoviště technické kontroly. V těchto místech je odbavovací pracoviště, odkud jde signál ke společnosti CDG, která zajišťuje vysílání v síti DVB-T a DVB-S (pozemní a satelitní digitální vysílání).
Klimatizovaná serverovna, nebo-li srdce televize. Zde je na pevných discích uloženo vše, co se natočilo a odvysílalo.
Studio zpravodajství z druhé strany. Na fotografii kromě konstrukce dekorace vidíte drážku s RGB LED diodami.
Newsroom je dvoupodlažní, v přízemí se nachází redakce pro internetové zpravodajství a dále domácí a zahraniční redakce. V patře, na galerii, najdete moderátory, redakci sportu a ekonomiky.
Odpovídá Hanuš Hanzlík, ředitel zpravodajství:
Jaké je rozlišení studiových a reportážních kamer?
Vysíláme ve formátu 16:9, technologicky jsme připraveni na HD.
Jaký datový objem odpovídá například 10 minutám vysílání?
Odhadem je to něco málo pod 2,5 GB dohromady v datech zvukových i obrazových. Tento objem je zaznamenán kamerami, z našeho odbavovacího pracoviště k CDG odchází 4 MB za sekundu.
Ze kterého místa přebírá CDG signál Z1 pro DVB-T a satelit?
Signál je mikrovlnně vysílán na žižkovskou věž, odtamtud jde signál na Kavčí hory, kde je pracoviště společnosti CDG , která ho distribuuje na své digitální terestrické vysílače. Žižkov je distribučním bodem také pro posílání signálu pomocí optické trasy na bratislavský Kamzík, kde signál zpracovává společnost TRI R (bývalé slovenské Radiokomunikácie) do dynamického multiplexu a následně je distribuován zpět do Prahy na Kavčí hory, kde je up link na satelit Astra 1E.
Jak rychle je možné odbavit vysílání při využití přenosového SNG vozu?
Máme přenosový vůz, ze kterého lze vysílat prakticky do několika minut od příjezdu na místo natáčení.
Jaké náklady jste vynaložili na nákup kamer?
Celkové pořizovací náklady na televizní technologii včetně kamer byly necelých sto milionů korun.