Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nanodragster razí cestu budoucím miniaturním strojům

aktualizováno 
Američtí vědci nedávno představili novou verzi svého mikroskopického nanoauta, přezdívaného nyní nanodragster. Je rychlejší a lépe ovladatelné než jeho předchůdci. Do šířky lidského vlasu se takových dragsterů vejde 50 000.

Nanodragster | foto: American Chemical Society

Vylepšení konstrukce nanodragsteru způsobil pokrok ve výzkumu účinnosti řízení pohybu malých molekul. Což je klíčová vlastnost pro vývoj tak malých zařízení, jako jsou molekulární stroje.

První skutečně funkční nanoauto vytvořil výzkumný tým Jamese Toura z Rice University již v roce 2005. Už tehdy mělo vše, co má správné auto mít: podvozek, kola i motor, v tomto případě poháněný paprsky světla. Jen jeho rozměry byly ve srovnání s vozidly, která se prohánějí po našich silnicích, poněkud neobvyklé, nanoauto totiž měřilo jen několik nanometrů (1 nm = 10-9 m).

Molekulární stroj

Nyní vědci oznámili, že se jim podařilo vyřešit problémy, které bránily v dalším zvyšování účinnosti nanoauta, a vytvořili jeho pokročilejší verzi, které pro jeho rychlost a ovladatelnost neváhali nazvat nanodragster.

Dragster

Dragster je speciální vozidlo určené pro rychlostní soutěže na krátké vzdálenosti

Rozměry nanodragsteru překonávají všechny dosavadní rekordy, na šířku by se jich do průměrného lidského vlasu vešlo asi 50 tisíc!

Do nanoskopických molekulárních strojů vkládají vědci velké naděje. Očekávají, že v budoucnu by se mohly výrazně uplatnit například při konstrukci ultraminiaturních elektronických obvodů či medicínských nanorobotů. Ty by mohly v lidském těle provádět celou řadu úkolů, od diagnózy nemocí až po chirurgické zákroky, jako je například operace rakovinných nádorů.

Kola z uhlíku

Konstrukce nanodragsteru představuje významný krok k naplnění těchto plánů. Původní verze nanoauta měla kola z uhlíkových molekul (fullerenů) uspořádaných do tvaru fotbalového míče, tzv. buckyballs.

Vozítko se na "dráze” ze zlata rozjelo jen za působení tepla (teploty okolo 200 st. C) nebo proměnného elektrického pole. Přestože se jeho kola skutečně otáčela, možnosti jeho řízení byly velmi omezené, zejména díky materiálu předních kol.

Nový typ nanoautomobilu má naproti tomu přední kola ze speciálního kompozitního materiálu složeného z atomů uhlíku a bóru, tzv. p-carboranu. Ten splňuje požadované nároky i za mnohem nižších teplot. Zadní kola zůstávají uhlíková, neboť fullereny mají lepší povrchovou přilnavost.

Nanodragster

Změna materiálu předních kol přinesla výrazné zlepšení jeho vlastností. Nanodragster funguje za nižších teplot, navíc je rychlejší, má větší akceleraci a ujede větší vzdálenost než předchozí model.

Z pohledu člověka přesto jeho rychlost není nikterak závratná, v průměru nanodragster za minutu urazí vzdálenost jen několika nanometrů.

Zdroj: www.rice.edu, http://www.wikipedia.org

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Kombajn New Holland CR 9.90, na kterém je umístěna kamera SlowTV.
Tohle chtěl vidět každý kluk. Sledujte přímý přenos z okna kombajnu

Po mazací tramvaji a nákladní lodi namontoval tým SlowTV kameru na další zajímavý pohybující se stroj. Tentokrát je to sklízecí mlátička, tedy lidově kombajn....  celý článek

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Elon Musk a další odborníci na umělou inteligencí varují OSN před „autonomními...
Zakažte autonomní roboty zabijáky, apeluje Musk a další experti u OSN

Více než sto předních expertů na pokročilé technologie, včetně miliardáře a vizionáře Elona Muska, vyzvalo OSN, aby zakázala vývoj takzvaných „robotů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.