Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

NASA plánuje letadlo se 14 motory. Poletí na elektřinu

  8:51aktualizováno  8:51
Americká vesmírná agentura NASA představila plány na nový stroj, který bude pohánět elektrická energie. Stroj s kódovým označením X-57 je na první pohled nápadný velkým množstvím motorů.

Ilustrace nového prototypu elektrického letounu NASA | foto: NASA

Ke konci minulého týden představila NASA nový projekt, kterým chce podpořit rozvoj elektricky poháněných letadel. Vedle kódového označení X-57 nese také přezdívku „Maxwell“, podle slavného fyzika Jamese Clerka Maxwella, který se mimo jiné zabýval elektromagnetickým polem.

NASA není první organizace, která koketuje s elektrickým pohonem letadel. Například Airbus již pracuje na druhé generaci svého prototypu E-Fan, což je malé dvoumístné sportovní letadlo. Zajímavý je také projekt Solar Impulse 2, který využívá k získání elektrické energie pro pohon solární panely a nyní je na cestě kolem světa.

Rozvoj elektropohonu v letectví

NASA však chce přijít s trochu větším letadlem, které vychází ze čtyřmístného italského stroje Tecnam P2006T. Hlavní změnou na něm budou křídla, která budou delší a užší a především budou osazena sedmi motory na každé straně.

Fotogalerie

Většina z nich s výkonem 9 kW bude využívána při startu, než se stroj dostane do správné letové hladiny. Následně se odpojí a sklopí a využívány budou pouze ty na konci křídel s většími vrtulemi a výkonem 60 kW.

Právě tato sestava motorů má ověřit teorii, že distribuce elektrické energie do motorů integrovaných v letadle tímto způsobem bude mít za následek až pětinásobné snížení nároků na energii potřebnou pro soukromé letadlo při letu rychlostí 280 km/h.

Podle New York Times se díky této konfiguraci motorů může zmenšit křídlo, které je větší kvůli bezpečnému vzletu a přistání. Právě 12 slabších motorů totiž dokáže přivést vzduch tak, aby se vytvořil dostatečný vztlak.

NASA dokonce předpokládá, že celkové náklady na provoz malého letadla by mohly při použití testovaných technologií klesnout až o 40 procent. Další benefity by mohly spočívat ve snížení doby letu. V současnosti kvůli optimalizaci spotřeby nemůže letadlo s klasickým pohonem letět plnou rychlostí. Elektrický pohon by měl takové omezení eliminovat. Elektrický pohon je navíc tišší.

„Stroje jako X-57 mají demonstrovat pokročilé technologie, které snižují spotřebu paliva, emisí a hluku, a urychlit tak jejich uvádění na trh,“ vysvětluje NASA důvody, proč s takovým podobným projektem přichází.

Podle vesmíné agentury nebude trvat příliš dlouho, než se objeví první malá letadla, která by tyto nové technologie využívala. Samotná NASA chce začít s testy plně funkčního prototypu za dva až tři roky. Nejdříve ale vyzkouší výměnu původního motoru za elektrický.

Prototyp dostane baterie o hmotnosti více než 360 kg, které přijdou na místo dvou zadních sedadel a udrží teoreticky stroj ve vzduchu asi hodinu. Vedle pilota pak bude místo pro další vybavení, takže se do původně čtyřmístného stroje vejde jen pilot.

Elektrický Airbus

Zatímco NASA svůj prototyp teprve připravuje, Airbus již se svým E-Fanem přeletěl kanál La Manche. Ten je sice ještě menší a určený pro instruktora a žáka, ale firma již plánuje jeho novou generaci.

První komerční E-Fan 2.0 by přitom měl vzlétnout na konci roku 2017 a bude následován první sérií těchto strojů. Počáteční produkce bude 10 letadel za rok.

Autor:
Témata: Airbus




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.