Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

NASA bude muset „šetřit“ skafandry, aby ji vydržely do konce ISS

  11:04aktualizováno  9. května 12:12
NASA bude zřejmě ještě roky odkázána na staré vesmírné skafandry, založené na více než 40 let staré konstrukci. Náhrada je daleko, a tak do plánovaného konce provozu Mezinárodní vesmírné stanice (ISS) bude možná problém s nimi vyjít.

Astronaut Luca Parmitano ve skafandru „enhanced EMU“ během kontroly v laboratoři Crew Systems Laboratory (NASA Johnson Space Center v texaském Houstonu) | foto: NASA (volné dílo)

Štěbina ventilace, kudy do helmy Luky Parmitaniho vnikala voda. Bílý "jazyk" v helmě je opěrka hlavy, za kterou se voda shromáždila, než ji astronaut ucítil.

Možná si vzpomínáte, jak v létě 2013 italskému astronautovi Lucu Parmitanovi hrozilo na oběžné dráze kolem Země utopení. Během vycházky do kosmického prostoru mu voda ze zásob skafandru pronikla do helmy, ale naštěstí se mu nedostala do úst.

Šetření NASA tehdy ukázalo, že jednou z příčin události byl příliš laxní přístup posádky i techniků na Zemi k bezpečnosti skafandrů. Když se před procházkou objevil v Parmitaniho skafandru únik vody, posádka po dohodě se Zemí, přistoupila pouze k jeho výměně, a už neověřovala, zda skutečně oprava vadu odstranila. Přitom by stačilo jen udělat si deset minut času na provedení zkoušky. V případě skafandrů se však neopatrnost a nedůslednost může velmi snadno nevyplatit.

A netýká se to jen samotných astronautů a techniků, ale i plánovačů, varuje tento týden zveřejněná zpráva hlavních interních auditorů, úřadu tzv. generálního inspektora (OIG) právě k otázce skafandrů. Zpráva už neřeší případ italského astronauta, zabývá se hlavně výhledem do budoucna.

Má NASA co na sebe?

Jedním důležitým bodem auditu je právě situace kolem „obleků“ EMU (Extravehicular Mobility Unit, tedy „Jednotka pro pohyb mimo loď“), které se používají během výstupů z ISS - tedy těch „západních“ (Rusové mají vlastní Orlan-MK). Jde o dvoudílný skafandr, který je vyvrcholením vývoje zahájeného v roce 1974, ale má za sebou samozřejmě celou řadu drastických vylepšení - označuje se tak jako Vylepšený EMU (Enhanced EMU).

Původně byl tento typ určen pro posádky raketoplánů, měl tak být například servisován na Zemi po každém výstupu do volného vesmíru, ale postupně se ho podařilo přizpůsobit pro provoz na ISS. Dnes má servisní prohlídka proběhnout jednou za šest let, nebo po 25 výstupech do volného vesmíru (podle toho, co nastane dříve). Ale ani tento interval se nedařilo kvůli výpadku amerických letů k ISS po ukončení programu raketoplánů dodržovat. „Rekordmanem“ se stal nedávno skafandr, který se na Zemi vrátil až po devíti letech na oběžné dráze.

Nové EMU se dnes už nevyrábějí, NASA žije z inventárních zásob pořízených na konci 90. let. V provozu je dnes podle zprávy 11 z původních 18 skafandrů; pět bylo zničeno během letů, jeden při zkouškách na Zemi a jeden při výbuchu nosiče firmy SpaceX v loňském září. Nové se koupit nedají, byly by příliš drahé.

Součásti skafandru EMU, včetně funkčních součástí, které astronauti nosí pod jeho tvrdou ochrannou „slupkou“.

Vzhledem k tomu, jaké operace jsou na ISS naplánovány a kolik vycházek do vesmírného prostoru budou vyžadovat, NASA bude muset podle auditorů se svými zásobami zacházet velmi pečlivě. A v případě, že by provoz ISS neměl skončit v roce 2024, ale prodloužit se do roku 2028, což je stále otevřená možnost, bude problém o to větší. Nikde ve zprávě se nepíše, že by mělo jít o problém neřešitelný, ale podle auditorů by mohl výrazně omezovat provoz.

Náhrada by neměla mít zpoždění

Samozřejmě, ideální by bylo v takové situaci pořídit skafandry nové. Typ EMU má celou řadu konstrukčních nevýhod a nedostatků, které jsou do značné míry dány jeho původním určením pro lety raketoplánů. Například se nikdy nezvažovalo, že by jeho servis mohl probíhat na oběžné dráze, což je pro provoz stálé stanice pochopitelně handicap.

Velkou část nedostatků by měl nahradit vývoj vylepšených skafandrů další generace nazvaných xEMU (x ve zkratce je od slova „exploration“, tedy průzkum). V rámci programu by měly vzniknout postupně skafandry použitelné pro vesmírné vycházky nejen na oběžné dráze Země (tzv. xEMU Lite), ale také Měsíce a Marsu. Jeho vývoj běží, zpráva auditorů jen upozorňuje, že časový harmonogram je velmi napjatý. První jednotky xEMU by měly být dodány v roce 2023, a pokud ISS skončí v roce 2024, na testování skafandrů tak nebude mnoho času.

Auditoři v podstatě agenturu varují, že si nemůže dovolit udělat velké chyby. A zároveň naznačují, že podle nich se už také některé chyby kolem skafandrů staly. Konkrétně při vývoji nových typů určených pro lety mimo okolí Země.

Skafandry na dvou kolejích

NASA donedávna (do ledna 2016) platila dva projekty pro vývoj skafandrů do volného prostoru. Trochu paradoxně dnes běží jen menší z nich, tzv. Advanced Space Suit Project s dosavadním rozpočtem cca 50 milionů dolarů, který má vést k vývoji skafandru použitelného nejen pro ISS, ale také pro delší cesty ve vesmíru, především případný let k Marsu.

Tři NASA vyvíjené skafandry pro výstup do volného vesmíru. Vlevo je nová generace skafandrů EMU, takzvaný xEMU. Uprostřed prototyp dnes již zrušeného programu Constellation Space Suit System. Vpravo pak tzv. Z-Suit, který se vyvíjí v rámci tzv. Advanced Space Suit Program.

Programem, který v lednu 2016 skončil, byl výrazně dražší Constellation Space Suit System s celkovým rozpočtem 135 milionů dolarů. Jak naznačuje název, byl zahájen v rámci přípravy zrušeného nosiče Constellation. Před šesti lety tedy celkem logicky padlo doporučení zastavit i vývoj skafandru, ale NASA se rozhodla pokračovat a zaplatila za program ještě dalších 80 milionů dolarů - a podle auditorů bez viditelného přínosu (žádný použitelný skafandr vyroben nebyl).

William Gerstenmaier, šéf oddělení pro pilotovaný výzkumný program NASA v oficiální odpovědi napsal, že výsledky z Constellation agentura považuje za důležité, protože mohou posloužit k vylepšení stávajících obleků. Je skutečně představitelné, že NASA z něj „odkláněla“ výsledky např. do vývoje xEMU či vylepšení „enhanced EMU“, ale to se samozřejmě z naší redakce ověřuje těžko. Uvidíme, co nového se v této souvislosti objeví.

Pro úplnost dodejme, že kromě skafandru do volného prostoru pak NASA vyvíjí ještě tzv. Orion Crew Survival System. Jeho výsledkem má být nový oblek pro posádky na palubě, během kritických fází letů, jako je start atp. Má tedy například chránit posádku v co největší míře například před ohněm či toxickými zplodinami. Samozřejmě, před výbuchem paliva je neochrání, ale od toho jsou jiné systémy - v případě Orionu systém na odpálení kabiny do bezpečné vzdálenosti.

Oprava: Popisek fotografie chybně uváděl okolnosti testování skafandru.

Autor:
  • Nejčtenější

Zázrak! NASA po pěti měsících obdržela od sondy Voyager smysluplnou zprávu

v diskusi je 172 příspěvků

23. dubna 2024  13:37

Když se v únoru letošního roku stále nedařilo navázat smysluplnou komunikaci s jedním z...

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 29 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 17 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 17 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Pomník Jana Žižky na Vítkově vznikal skoro 30 let

v diskusi jsou 4 příspěvky

27. dubna 2024

27. dubna 1924 zahájil Spolek pro zbudování pomníku Jana Žižky na Žižkově veřejnou sbírku na jeho...

Přistávat s vrtulníkem je jako balancovat na míči a zůstat při tom něžný

v diskusi nejsou příspěvky

27. dubna 2024

Mysli na to, že při záchraně druhých nesmíš sebe ani nikoho jiného ohrozit. Tak zněla jedna z...

Učili jsme se od alpských záchranářů, líčí pilot počátky letecké záchranky

v diskusi jsou 3 příspěvky

26. dubna 2024

Exkluzivně Za kniplem vrtulníku strávil přes 9 250 hodin. Stál u zrodu letecké záchranné služby, létal s...

Sphere jako osmý div světa? Zábavní komplex ve Vegas je technologický zážitek

v diskusi je 17 příspěvků

25. dubna 2024

Uvidíte v ní famózní obraz s nejvyšším rozlišením na světě, do uší zahraje sto šedesát tisíc...

Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit
Nespí vaše dítě? Přečtěte si, jak nespavost vyřešit

Nespavost a problémy se spánkem se v různé míře objevují až u 30 % dětí. Mohou se projevovat častým buzením, problémy s usínáním, brzkým vstáváním...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...