Chtěli letět na pomoc Pražskému povstání, ale Sovětský svaz si to nepřál. Naši stíhači 312. stíhací perutě již sedí upoutáni ve svých spitfirech a jsou připraveni k přeletu domů. Je 7. května 1945, 17:45 hodin. Britská média dokonce druhý den přinesou zprávy, že naši letci skutečně domů odletěli.
Bohužel již tehdy hrál Sovětský svaz svoji politickou hru o ovládnutí Evropy a do Prahy nesměl nikdo jiný než Rudá armáda, bez ohledu na možné ztráty mezi českým obyvatelstvem. Již podruhé během několika málo let rozhodli politici o tom, zda naši vojáci mohou, či nemohou bojovat o svoji zemi. A opět to byli politici z jiných zemí než z té naší.
Teprve až 7. srpna může 54 spitfirů konečně odstartovat směrem na Československo. V Praze však přistanou po dalších peripetiích až 13. srpna 1945. Celou anabázi návratu našich pilotů si můžete přečíst v tomto článku.
O 68 let později ...
Projekt "Naši se vracejí" je podle Jana Zdiarského z pořádající společnosti Eduard – Model Accessories důstojným připomenutím odvahy, obětí a celkového významu západních letců pro moderní československé, potažmo české dějiny. Vznikl ve spolupráci s veteránskou organizací našich druhoválečných letců, Sdružením československých zahraničních letců 1939-45 a společnosti . Část zisku z celé akce bude také potřebám čs. zahraničních letců z této organizace věnována.
Vzpomínkový let formace sedmi letounů u příležitosti 68. výročí návratu československých pilotů ze služby v RAF.
Vzpomínkový let formace sedmi letounů z letiště Most na základnu Vzdušných sil AČR Praha-Kbely se uskutečnil přesně v den návratu našich stíhačů z 310., 311. a 312. perutě. Hlavní letoun formace, historický dvojplošník An-2, vezl kromě jiného speciální stavebnicí Spitfiru Mk.IX "Naši se vracejí", příležitostným razítkem označené obálky a speciální poštovní známky. Doprovázelo ho šest letounů Zlín řady Trener.
Po stopách našich hrdinů z RAF se loni vydal i šéfredaktor Technetu. Zúčastnil se unikátní akce RAMROD 2012, která vedla přesně po trase návratu pilotů z Velké Británie. Tehdy se průměrnou cestovní rychlostí 180 km/h vydala do Anglie a zpět skupina sedmi letadel ve třech rojích sestavených přesně podle metodiky RAF pro dálkové přelety. Rozsáhlou reportáž najdete zde.