Společné nakupování on-line - hromadnou slevu získáte s lidmi, které ani neznáte

Společné nakupování on-line - hromadnou slevu získáte s lidmi, které ani neznáte | foto: shutterstock.com

Nastupuje nový způsob on-line nakupování. Obchody budou jako Facebook

  • 119
Na skupinovou slevu nepotřebujete skupinu, do Česka vtrhl fenomén hromadných nákupů. A pro koho je nakupování koníčkem nebo životním stylem, ocení i komunitní síť, která chce shromažďovat ty nejlepší nabídky. Ujmou se v Česku tyto projekty dřív, než dorazí velcí hráči z ciziny?

Internetové ceny jsou obvykle nižší než v kamenných obchodech a pokud přesně víte, co hledáte, můžete ušetřit i desítky procent. On-line nakupování už je zcela běžnou praxí téměř celé české populace, koncem roku 2009 tak každý měsíc činilo přes dva miliony Čechů (zdroj: TNS AISA).

Tradiční eshopy ale často selhávají v osobní komunikaci se zákazníkem, neumějí ho nadchnout pro něco nového. Právě pro nadšeně zákazníky, kteří chtějí ozkoušet něco neznámého, jsou určeny nové "nakupovače" Slevomat, VykupTo nebo Cupolis, které nabízejí každý den jednu (a právě jednu) časově omezenou, cenově výhodnou nabídku, pro všechny stejnou. Naopak "nadnakupovač" Zoot chce svým uživatelům přinášet výběr z tisíců nabídek odpovídající jejich individuálním zájmům a dát jim prostor o těchto nabídkách diskutovat ve stylu nejnovějších trendů sociálních sítí.

Za slevami společně, vydělají všichni

Myšlenka hromadných nakupovačů je až geniálně jednoduchá. Kazdy den najdete na hlavní stránce pouze jednu nabídku, řekněme luxusní večeři pro dva s padesátiprocentní slevou. U nabídky vidíte:

  • cenu
  • kolik ušetříte
  • kolik lidí již nabídku objednalo a
  • kolik lidí je potřeba, aby se sleva aktivovala
Slevomat - úvodní stránka

Slevomat - úvodní stránka

Cupolis.com - úvodní stránkaVykupTo - úvodní stránka

Titulní stránky všech testovaných projektů si byly podobné jako vejce vejci, všechny totiž vycházejí z úspěšného zahraničního modelu GroupOn.com.

Není to tedy tradiční nákup, spíše jakési složení zálohy. Pokud se najde dost lidí, aby se sleva aktivovala, záloha vám bude z účtu stržena a vy získáte kupon na slevu. Pokud se lidé nenajdou (stává se to zcela výjimečně), sleva aktivní nebude a vy dostanete své peníze zpět. To je také důvod, proč tyto nakupovače vycházející z populárního GroupOn vyžadují platbu PayPalem, PaySecem nebo platební kartou, ty totiž umožňují snadné vrácení zálohy. Třeba VykupTo zatím nabízí pouze platbu převodem přes účet, pokud máte účet u Raiffeisen Bank, bude ale transakce vyřízena stejně rychle jako v případě PayPalu nebo karty. U jiných bank to potrvá déle.

Cupolis - historie nabídek

Cupolis - historie nabídek

Slevomat - historie nabídek

Slevomat - historie nabídek

Zatímco se rozmýšlíte, zda nabídky dne využijete, ubíhá vám čas. To je důležitý prvek, který zajistí, že objednávka bude skutečně hromadná. Zároveň vytváří na kupující mírný, ale nepopiratelný časový tlak. A aby se nabídka aktivovala, mají zájemci tu nejlepší motivaci přizvat svoje známé a přátelé. Za každého, koho úspěšně pozvou, navíc dostanou slevu cca sto korun při příštím nákupu. Není divu, že odkazy na Cupolis, Slevomat i VykupTo jsou na sociálních sítích velmi časté.

Je celkem jasné, proč jsou takové nabídky levné: firma, která slevu nabízí, si dělá reklamu, dostává se do povědomí a zadělává si na kvalitní "šeptandu" mezi zákazníky. Není vyloučené, že tak najde dlouhodobého zákazníka, který u ní zůstane i dlouho poté, co sleva odplyne.

Nakupování přes Slevomat a VykupTo jsme zkoušeli čtyřikrát, a pokaždé jsme byli velice spokojeni. Kupony dorazí okamžitě na mail a lze je dokonce obvykle přeměnit na poukazy dárkové. Slevy mohou člověka dokopnout k tomu, aby vyzkoušel to, na co se už třeba dlouho chystal.

Ne každému budou ale skupinové nakupovače vyhovovat. "Slevomat a podobné weby dobře fungují na lidi, kteří nakupují impulzivně a rádi zkoušejí nové věci," domnívá se Eliška Hutníková. "Kdo potřebuje na rozhodnutí delší čas, pro toho je nutnost nakoupit v konkrétní den velký tlak. Ani vidina výrazné slevy nemusí být dostatečnou motivací k nákupu."

Zoot, komunita pro nadšené nakupovače

Ideové zázemí projektu Zoot.cz je o poznání komplexnější než jen "jeden den = jedna nabídka pro všechny". Mladičký projekt Zoot, který odstartoval teprve 8. června tohoto roku, se chce stát "tím jediným místem, kam půjdete, když chcete něco koupit".

Zoot - úvodní stránka pro nepřihlášené

Zoot - úvodní stránka pro nepřihlášené. I ti, kteří nemají na Zoot.cz registraci, jej nově mohou vyzkoušet a vyhledávat na něm nabídky a články o značkách, na které je zatím Zoot orientován primárně.

To neznamená, že by Zoot byl nějaký obrovský on-line obchod se smíšeným zbožím. Přiléhavější bude přirovnat ho ke komunitní síti, kde se vše točí kolem produktů, značek, nakupování a slev. Uživatel se přihlásí podobně, jako třeba do e-mailu nebo na Facebook, a poté může na základě svých preferencí procházet nabídky, využívat jich (tedy nakoupit je) nebo o nich diskutovat.

Zoot - úvodní "zeď" s přehledem nabídek

Zoot - úvodní "zeď" s přehledem nabídek

Zoot - Detail konkrétní nabídky

Zoot - Detail konkrétní nabídky

Zoot toho hned na první pohled nabízí opravdu hodně:

  • Přísun individualizovaných nabídek na základě vašich zájmů a preferencí
  • Možnost diskutovat s ostatními o výrobcích a značkách
  • Získávat doporučení nabídek i na základě toho, co se líbilo vaším přátelům
  • Nabídky ihned nakupovat (Zoot má dohodu s některými e-shopy a získává z vašeho nákupu provizi, jinde vás pouze odkáže na stránky e-shopu)
  • Články o nabídkách - zpracované týmem redaktorů i nezávislými experty z oboru (tzv. Mistry)
  • Propojení s Facebookem (není tedy nutná nová registrace, do Zootu se můžete přihlásit prostřednictvím Facebook Connect)
  • Exkluzivní nabídky známých značek jen pro uživatele Zootu

Podle slov Josefa Havelky je Zoot jakýmsi "nadnakupovačem", kde lidé najdou přehled produktů, nezávislé vybrané nabídky i doporučení přátel a známých. Nabídky pro vás se řídí tím, o jaké oblasti se zajímáte, jde tedy i o formu "permission marketingu", marketingu, kde dostáváte nabídky na míru a na základě vašeho svolení.

Zoot - terč, na který přetahujete své zájmy. Čím blíe středu, tím více se o danou oblast zajímáte. Můžete vybrat i podoblasti a jednotlivé značkyZoot - terč, na který přetahujete své zájmy. Čím blíe středu, tím více se o danou oblast zajímáte. Můžete vybrat i podoblasti a jednotlivé značky

Zoot - terč, na který přetahujete své zájmy. Čím blíe středu, tím více se o danou oblast zajímáte. Můžete vybrat i podoblasti a jednotlivé značky

Také Zoot chce v nejbližší době přijít s "nabídkou dne", ovšem jeho služby a možnosti jsou mnohem rozsáhlejší.

Zoot - kromě nabídek tu najdete i články o novinkách z oboruZoot - článek od "mistra"

Podle Lukáše Kružberského ze Zoot.cz je po dvou měsících provozu patrné, že Češi mají velký zájem nejen o nabídky, ale také o nezávislé články. Ty připravuje redakce Zoot.cz a několik desítek nezávislých "mistrů", které Zoot oslovil, aby psali o novinkách v dané oblasti.

Komplexnost Zootu je ale z našeho pohledu také jeho slabinou. Myslíme, že nejeden uživatel se nechá odradit velkou nabídkou možností. "Na prvním místě je pro nás důvěra uživatelů. Nebudeme jim posílat žádný spam, žádné nevýhodné nabídky, nebudeme je cenzurovat," zdůrazňuje Havelka. Věří, že jediné tak může dlouhodobě provozovat projekt s životaschopnou komunitou.