Navzdory digitálnímu pirátství prodej hudebních CD na vzestupu

Podle oznámení firmy Soundscan, která provádí měření počtu celosvětově prodaných hudebních CD, došlo oproti prvnímu čtvrtletí loňského roku k 8% nárůstu prodeje. Tato zpráva zastihla v nezáviděníhodné pozici organizaci RIAA, která se připravuje na soud s MP3.com a Napsterem.
Hlavní překážkou vstupu předních hudebních vydavatelství na pole on-line distribuce hudebních nahrávek je údajně dokolečka stále opakovaná hrozba snadného pirátského šíření těchto nahrávek. Programy pro snadnou výměnu souborů, mezi kterými se zatím největší popularitě stále těší Napster, jsou podle představitelů předních nahrávacích společností hlavním zdrojem pirátských MP3 souborů na Internetu a distribuce pirátských nahrávek se podle nich citelně podepisuje na poklesu celosvětového prodeje hudebních CD.

Jaké však bylo překvapení všech zúčastněných, když firma Soundscan, která provádí měření počtu celosvětově prodaných hudebních CD, oznámila výsledky svého měření za první čtvrtletí letošního roku. Zklamán bude každý, kdo čekal rapidní pokles prodeje. Opak je pravdou. V porovnání s prvním čtvrtletím loňského roku se zvýšil prodej CD o celých 8%.

Z pohledu RIAA (Recording Industry Association of America) nemohla tato zpráva přijít ve více nevhodnou dobu. Na pátek tento týden je naplánováno soudní stání ve věci RIAA versus MP3.com a právě argument, že neautorizovaná digitalizace více než 80.000 hudebních CD pro kontroverzní službu My.MP3.com může mít za následek celosvětový pokles prodeje hudebních CD, byl hlavní zbraní RIAA. Právníci zastupující CEO MP3.com Michaela Robertsona naopak tvrdí, že pro přístup k databázi pro streamování hudebních nahrávek se musí uživatel prokázat kopií hudebního CD, které si chce nechat přehrát nebo stáhnout, což není v žádném případě v rozporu s tzv. "fair use", kdy si uživatel pro osobní potřebu může vytvořit kopii informací, které již legálně vlastní. Podle nich naopak služba My.MP3.com prodej hudebních CD podporuje.

Právníci zastupující RIAA na druhou stranu tvrdí, že výsledek měření firmy Soundscan ještě neznamená, že by digitální pirátství nepoškozovalo hudební průmysl. Hudební průmysl je velice široká a složitá oblast a vzhledem k neexistenci vědeckých, nebo empirických metod pro odhad počtu prodaných hudebních nahrávek, je velmi těžké cokoliv vyvozovat pouze na základě analýzy prodeje hudebních CD. Podle nich by růst mohl v případě minimalizace digitálního pirátství být i dvojnásobkem zmíněné hodnoty.

Nezbývá, než počkat do konce týdne na rozhodnutí soudu, které bude v mnoha ohledech představovat precedens. Podle něho bude možné částečně odhadnout i výsledek dalšího ostře sledovaného soudního stání, kterým bude RIAA versus Napster. O výsledcích obou stání vás samozřejmě budeme informovat.