VIDEO: Airbus nedal přednost boeingu, ten raději přerušil přistání

  • 231
Na barcelonském letišti přejížděl argentinský Airbus A340 ranvej, na kterou právě přistával ruský Boeing 767. V poslední fázi Rusové přerušili přistání. Podle letiště nešlo o výjimečnou událost.

Nepovolený vjezd na dráhu (v angličtině runway incursion) je definován jako neoprávněný vjezd nebo setrvání na ranveji, bez ohledu na nebezpečí, které tento incident způsobil. V případě, který se stal v Barceloně 5. července kolem 7. hodiny ráno, ovšem incident způsobil přinejmenším přerušený pokus o přistání.

Opakované přistání

Amatérské video, které se souhlasem autora uveřejňujeme, ukazuje, že přistávající ruské letadlo (UTAir Boeing 767-300, let 5181 z Moskvy) muselo přerušit přistání necelých 100 metrů nad zemí. Piloti zatáhli podvozek, prudce zrychlili a případnému střetu s katastrofálními následky se vyhnuli. Letadlo Airbus A340-300 argentinských aerolinek mezitím dokončilo přesun po pojezdové dráze k ranveji 25R.

Opakované přistání na záznamu z Flightradar24:

Animace letu UT 5181 z Moskvy

Podle AVHerald.com zatím není jasné, jestli byl incident způsoben chybou pilotů argentinského letadla, kteří ignorovali pokyn dispečera, nebo naopak chybou věže, která dala argentinským pilotům chybný pokyn k přejezdu dráhy číslo 02.

Největší letecká katastrofa se stala na ranveji

Připomeňme v této souvislosti srážku v Tenerife, kde se srazily dva Boeingy 747. Celkem v této katastrofě - zatím největší v historii - zemřelo 583 lidí.

AVHerald cituje vyjádření barcelonského letiště, podle kterého prý vše bylo v pořádku. Mezi letadly byla dostatečná vzdálenost a ruský boeing mohl přistát. Piloti se místo toho rozhodli přistání přerušit a přistáli až o 15 minut později.

Na druhou stranu je dobré připomenout, že dlouhé ohnisko objektivu, který incident zachytil, výrazně zkresluje vzdálenosti. Video tak situaci prezentuje dramatičtěji, než by se jevila pozorovateli, který by událost sledoval z východu. Letadla se k sobě nejspíš nepřiblížila na stovky metrů, ale spíš dva i více kilometrů. Piloti ruského letadla ji nicméně vyhodnotili jako nebezpečnou a pro jistotu si přistání zopakovali na stejné ranveji.

Přerušené přistání není ojedinělým jevem. Barcelonská dráha 02 vede napříč rovnoběžnými dráhami (07L a 07R), což způsobuje řadu komplikací při pojíždění letadel, která musejí ranvej přejet i několikrát a pokaždé tak žádat věž o povolení. Protože se dráha 02 nepoužívá tak často jako dráhy hlavní, mají piloti (podle anonymní diskuze na AVHerald) ve zvyku přejíždět ji bez povolení.