Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Nebyla první, jezdila na vodu a zamrzala. Lanovka na Petřín slaví 120 let

Podívejte se do zákulisí nejstarší a stále funkční lanovky v Praze. Její první vůz vyjel na Petřín "poháněn" obyčejnou vodou. Bylo to jednoduché řešení, které však občas doslova zamrzalo. Dnes jsou vagony taženy na laně, které bezchybně navíjí stroje staré 79 let.

Poprvé vyjela na trať už 13. července 1891. Do řádného provozu s prvními cestujícími ji uvedli hned po provedení takzvané technicko-policejní zkoušky 25. července odpoledne. 

Technická specifikace

  • Zahájení provozu 25. července 1891. Provoz poprvé ukončen 1921 za nevyjasněných okolností. V roce 1932 byla lanovka elektrifikována a jezdila až do roku 1965. Trojkolejnicová trať fungovala do roku 1965, kdy došlo k obrovskému sesuvu půdy a naprosté destrukci kolejiště. Dnešní verze lanovky je v provozu od roku 1985. 
  • Přepravní kapacita 1 400 osob za hodinu
  • Šikmá délka 510 m
  • Dolní stanice 194 m n. m. Újezd
  • Horní stanice 324 m n. m. Petřín
  • Převýšení 130 m
  • Maximální rychlost 4 m/s
  • Čas jízdy 5 min (na původní trati dlouhé 396,5 metru trvala jízda šest minut)
  • Výrobce:  Českomoravská Kolben Daněk, ČKD Praha - motory, vozy Vagónka Studénka
  • Vlastník Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.
  • Provozovatel Dopravní podnik hl. m. Prahy, a. s.

Původní trať lanovky na Petřín měřila pouze 396,5 metru. "Končila pod Hladovou zdí nad Nebozízkem a dolní stanice byla položena úplně jinde. Trať byla totiž na rozdíl od té dnešní, která je do oblouku, zcela přímá," vysvětlil redakci Technet.cz Pavel Fojtík z archivu Dopravního podniku.

Lanovka jezdila na takzvanou vodní převahu. Podle přesných tabulek se do horního vozu napustila voda tak, aby převážila vůz, který vyjížděl z dolní stanice. Byl to celkem kumšt naplnit horní vagon tak, aby vytáhl ten spodní i s cestujícími a nedocházelo přitom ke zbytečnému plýtvání vodou. "O obsazenosti dolního vozu se proto obsluha horní zastávky vždy informovala telefonem. Podle toho se pak napustila nádrž s vodou," dodává Pavel Fojtík.

Stejným způsobem fungovala v Praze ještě jedna lanovka. Lanovka na Letnou. Ta byla ve skutečnosti první v Praze a 120 let by oslavila už 31. května. Na rozdíl od té petřínské byla dokonce později elektrifikována. Zanikla však už v roce 1916 a zcela zrušena byla o šest let později. Dodnes se dochovaly některé stavební prvky.

Pohled ze stanoviště strojvedoucího

Opuštěná horní zastávka lanovky. Cestující jsou na nástupiště vpuštěni až ve chvíli, kdy vůz zastaví a lidé jedoucí z Újezda vystoupí. Systém je chytře vymyšlen tak, že výstup je na jednu stranu a nástup ze strany druhé. Proudy cestujících se tak nikdy nesrazí.

Byla postavena v rámci Jubilejní zemské výstavy a vedla od tehdejšího řetězového mostu císaře Františka Josefa (dnešní dolní vyústění Letenského tunelu) k restauraci v Letenských sadech (Letenskému zámečku). Tam na ni navazovala Křižíkova elektrická dráha do Královské obory, která taktéž vznikla především pro dopravu návštěvníků slavné výstavy. Kompletní historii první elektrické tramvajové trati v českých zemích najdete na Technetu v tomto článku.

Nejstarší jsou na lanovce stroje z roku 1932. Parta dobrovolníků je uchránila i během sovětské invaze v roce 1968. Velká část vybavení lanovky však byla během let rozkradena.

Z původní petřínské lanovky se nedochovalo vůbec nic až na jedinou výjimku. V Muzeu MHD ve Vozovně Střešovice je uloženo dvojkolí z originálního vozu z roku 1891. Po zastavení provozu v roce 1916 totiž oba vozy lanovky stály zcela nechráněné přímo na trati až do roku 1931. Až tehdy se přistoupilo k likvidaci vozů Elektrickými podniky. "Technické muzeum tehdy oslovilo Elektrické podniky, že by bylo vhodné zachovat na lanovku nějakou památku. Alespoň ono dvojkolí," dodává Fojtík.

Náhradní díly si musejí nechávat pracovníci lanovky vyrábět na zakázku. Mnoho jich však zvládnou vyrobit i sami.

Detail bezpečnostního systému brzdícího lana

Lanovka byla původně úzkorozchodná s rozchodem kolejí 1 000 mm. Samotné vagony také nebyly příliš široké, měly cca pouhé dva metry. Letenské vozy byly ještě o dvacet čísel užší. Pozdější přechod na normální rozchod (1 435 mm) byl logickým krokem ke zlepšení stability vozů a zvýšení jejich kapacity.

V zimě lanovka střídavě jezdila a nejezdila. V silných mrazech byl totiž problém se zamrzající vodou, kterou pak nebylo možné čerpat do nádrže ve voze. "V roce 1891 ještě jezdila celoročně, ale přibližně od roku 1893 byl zimní provoz omezován pouze na neděle a svátky. Bylo to kvůli malé obsazenosti i kvůli zamrzání," vysvětluje Fojtík.

Zvláštností petřínské lanovky byl takzvaný Abtův systém. Na původní lanovce bylo využito takzvané Abtovy ozubnice (Carl Roman Abt, švýcarský strojní inženýr). Ta zajišťovala vlak v případě, že by se mu chtělo samovolně ujet ze svahu dolů. "Tento systém později nahradilo brzdící lano Pohlig, které inženýři použili jako první na světě. Na podobném principu záchranný systém funguje dodnes," vysvětluje Pavel Kejha, který má strojovnu lanovky na starosti. 

Podzemí horní zastávky. Na bubnu je navinuto brzdící lano, za které se v případě utržení vůz zachytne. V Praze byl tento systém použit jako první na světě. Vagonek na kolejnicích vpravo se v případě havárie uvolní, sjede dolů a nárazem zabrzdí kotouče, na kterých je navinuto brzdící lano.

Bezpečnostní systém brzdícího lana. Vagonek na kolejnicích se v případě havárie uvolní, sjede dolů a nárazem sepne brzdění kotouče, na kterém je navinuto brzdící lano.

Pokud by došlo k utržení vozu, vagon se pomocí klínů na laně zasekne. Lano je v horní stanici navinuto na buben se speciálním brzdným systémem, který zaručuje, že zpomalení nebude tak prudké, aby se cestující potloukli.

Od roku 1932 Petřín využívá i další z Abtových vynálezů - Abtovu výhybku. Trať byla totiž až do roku 1965 tříkolejnicová. Aby se vozy mohly míjet, mají různě upravená kola. Zatímco jedno má nezvykle okolky na obou stranách, druhé je nemá vůbec. To pak v místě, kde se vozy míjejí, smýká po přerušované kolejnici, zatímco druhé kolo s okolky vagon bezpečně vede ve směru. Podrobněji na Wikipedii zde.

Autor:
  • Nejčtenější

Herečce Slávce Budínové by bylo 100 let. Zemřela opuštěná, bez zájmu veřejnosti

v diskusi je 27 příspěvků

21. dubna 2024

Před 100 lety, 21. dubna 1924, se v Ostravě narodila známá česká herečka Slávka Budínová.

Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B

v diskusi je 51 příspěvků

19. dubna 2024

Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda

v diskusi je 13 příspěvků

17. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...

Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím

v diskusi je 16 příspěvků

20. dubna 2024

Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Byla to druhá nejjasnější hvězda. V budoucnu může svítit jako druhý Měsíc

v diskusi je 14 příspěvků

21. dubna 2024

Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v devatenáctém století náhle zjasnila a stala se druhou...

Týrají nabíječky a elektroauta, aby pak netrpěl řidič

v diskusi je 22 příspěvků

23. dubna 2024

Prozkoumali jsme speciální laboratoř, kde E.ON v extrémních podmínkách testuje nabíjecí stanice pro...

Proč umělá inteligence lže a proč kvůli ní zhloupneme. Počítačový expert vypráví

v diskusi je 16 příspěvků

22. dubna 2024

Premium Zatímco průmyslová revoluce zaváděla masivní využití strojů, které nahradily lidské svaly, nyní...

Jediný vrtulník, který létal na jiné planetě, se loučí poslední zprávou

v diskusi je 8 příspěvků

22. dubna 2024  17:31

Tři roky poté, co se vůbec poprvé na jiné planetě sluneční soustavy roztočily rotory létajícího...

Seznamte se s budoucím kolegou. V síle i flexibilitě vás snadno překoná

v diskusi jsou 3 příspěvky

22. dubna 2024  15:15

Humanoidní robot Atlas od Boston Dynamics se odebral na zasloužený odpočinek a nahradila ho úplně...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...