Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Prototyp ruské „neviditelné“ stíhačky T-50 měl první nehodu

  19:23aktualizováno  19:23
Jednomu z prototypů ruské stíhačky příští generace Suchoj T-50 se vznítil motor. Podle výrobce nehoda nebude mít vliv na časový harmonogram zkoušek a zavádění typu do výzbroje. Prototyp je však minimálně vážně poškozený.

Fotografie pátého prototypu letounu Suchoj T-50 poškozeného během letu 10. června 2014 | foto: Suchoj

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se vznítil jeden z motorů. „Po přistání letadla byl pozorován dým nad pravým přívodem vzduchu, poté na stejném místě vypukl požár,“ uvedla firma Suchoj v tiskovém prohlášení s tím, že požár byl brzy uhašen. K incidentu došlo na Žukovského letišti nedaleko Moskvy, kde se prototypy T-50 podrobují letovým zkouškám.

Firma uvádí, že problém program nezdrží: „Letoun bude opraven. Nikdo nebyl zraněn. Společnost Suchoj ustanovila komisi, aby prošetřila příčiny nehody. Nehoda ale nezmění plán testů programu T-50,“ uvedla společnost ve velmi krátkém anglickém prohlášení k incidentu. Jak si ovšem všiml magazín IHS Janes, firma Suchoj vydala dvě protichůdná prohlášení. V anglicky psané tiskové zprávě uvedla, že letoun „bude opraven“. V ruské verzi však firma Suchoj pátý prototyp odepsala jako „neopravitelný“.

Zveřejněná fotka navíc ukazuje značné poškození. Zdá se, že byl zasažen ovládací mechanismus pravého předního stabilizátoru, „páteř“ letounu a sací otvor. Oheň očividně zasáhl i spodní část letounu. Ruská verze tiskové zprávy, která prototyp odepisuje, se tak zdá velmi pravděpodobnou.

Jedná se o první známou nehodu nejmodernější ruské stíhačky Suchoj T-50. Nehoda postihla pátý, poslední vyrobený prototyp (trupové číslo '055'). Dlužno však připomenout, že nehody prototypů jsou na celém světě poměrně běžné. T-50 měl ovšem (tehdy ovšem jen bagatelní) problémy s motory už během svého druhého veřejného letu v srpnu 2011 (více zde).

V současné době Rusové k testům využívají všech pět prototypů. Čtveřice strojů v rámci firemního testování létá na Žukovském letišti. Jeden letoun (trupové číslo '052') se nachází v Achtubinsku, kde se podrobuje státním zkouškám. Navíc dva trupy stíhačky T-50 se používají k pozemním testům.

Podle dosavadních plánů testovací fáze skočí v roce 2015. Se sériovou výrobou se počítá v roce 2016. V ruském letectvu Suchoj T-50 nahradí a doplní stárnoucí letouny Suchoj Su-27. Na rozdíl od amerického oponenta F-22A Raptor je ruský stroj intenzivně nabízen také pro export.

Článek byl převzat z webu Armádní noviny. Původní článek najdete zde.

Suchoj T-50 během svého prvního vystoupení na veřejnosti v roce 2011:

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.