Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Prototyp ruské „neviditelné“ stíhačky T-50 měl první nehodu

  19:23aktualizováno  19:23
Jednomu z prototypů ruské stíhačky příští generace Suchoj T-50 se vznítil motor. Podle výrobce nehoda nebude mít vliv na časový harmonogram zkoušek a zavádění typu do výzbroje. Prototyp je však minimálně vážně poškozený.

Fotografie pátého prototypu letounu Suchoj T-50 poškozeného během letu 10. června 2014 | foto: Suchoj

Jeden z prototypů stíhačky Suchoj T-50 zasáhl 10. června po testovacím letu požár. Po přistání se vznítil jeden z motorů. „Po přistání letadla byl pozorován dým nad pravým přívodem vzduchu, poté na stejném místě vypukl požár,“ uvedla firma Suchoj v tiskovém prohlášení s tím, že požár byl brzy uhašen. K incidentu došlo na Žukovského letišti nedaleko Moskvy, kde se prototypy T-50 podrobují letovým zkouškám.

Firma uvádí, že problém program nezdrží: „Letoun bude opraven. Nikdo nebyl zraněn. Společnost Suchoj ustanovila komisi, aby prošetřila příčiny nehody. Nehoda ale nezmění plán testů programu T-50,“ uvedla společnost ve velmi krátkém anglickém prohlášení k incidentu. Jak si ovšem všiml magazín IHS Janes, firma Suchoj vydala dvě protichůdná prohlášení. V anglicky psané tiskové zprávě uvedla, že letoun „bude opraven“. V ruské verzi však firma Suchoj pátý prototyp odepsala jako „neopravitelný“.

Zveřejněná fotka navíc ukazuje značné poškození. Zdá se, že byl zasažen ovládací mechanismus pravého předního stabilizátoru, „páteř“ letounu a sací otvor. Oheň očividně zasáhl i spodní část letounu. Ruská verze tiskové zprávy, která prototyp odepisuje, se tak zdá velmi pravděpodobnou.

Jedná se o první známou nehodu nejmodernější ruské stíhačky Suchoj T-50. Nehoda postihla pátý, poslední vyrobený prototyp (trupové číslo '055'). Dlužno však připomenout, že nehody prototypů jsou na celém světě poměrně běžné. T-50 měl ovšem (tehdy ovšem jen bagatelní) problémy s motory už během svého druhého veřejného letu v srpnu 2011 (více zde).

V současné době Rusové k testům využívají všech pět prototypů. Čtveřice strojů v rámci firemního testování létá na Žukovském letišti. Jeden letoun (trupové číslo '052') se nachází v Achtubinsku, kde se podrobuje státním zkouškám. Navíc dva trupy stíhačky T-50 se používají k pozemním testům.

Podle dosavadních plánů testovací fáze skočí v roce 2015. Se sériovou výrobou se počítá v roce 2016. V ruském letectvu Suchoj T-50 nahradí a doplní stárnoucí letouny Suchoj Su-27. Na rozdíl od amerického oponenta F-22A Raptor je ruský stroj intenzivně nabízen také pro export.

Článek byl převzat z webu Armádní noviny. Původní článek najdete zde.

Suchoj T-50 během svého prvního vystoupení na veřejnosti v roce 2011:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Holanďané bloudí nad mořem už 100 let
Nizozemci „bloudí“ nad mořem už 100 let

VIDEO 18. srpna 1917 podepsala nizozemská vláda zakládací dekret Nizozemského námořního letectva. Po třech letech omezeného fungování tak holandští piloti začali...  celý článek

Rakousko-uherský 12cm kanon vzor 1880 stojící na dolním nádvoří Trenčianského...
Neznámá historie měděnkou porostlého kanonu nad Trenčínem

Rakousko-uherské dělostřelectvo se drželo zuby nehty bronzových děl až do roku 1916. Problémy kvůli tomu měla i plzeňská Škodovka.  celý článek

Corona
Začátky vesmírné špionáže: Úspěch vymazal stovky ruských raket

(III. část) Americký špionážní program Corona přinesl informace, které do značné míry uklidnily americký strach z ruské raketové převahy. Jeho úspěch tedy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.