Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejdelší most Česka se už dá celý přejít

  11:59aktualizováno  11:59
Stavbaři dokončili hrubou stavbu dvoukilometrového dálničního mostu u pražských Lahovic. Auta na něj pustí na jaře.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic. | foto: vizualizace Valbek

Stavba nejmohutnější dálniční stavby v Česku se chýlí ke konci. V těchto dnech stavbaři dokončili u Lahovic hrubou stavbu více než dva kilometry dlouhého silničního mostu. Patří k budované jižní části pražského dálničního okruhu.

Most je nejdelší v Česku. Stavbaři ho teď mohou celý přejít. A řidiči po něm budou moci jezdit zřejmě už příští rok na jaře.

"Jedeme na krev," říká vedoucí projektu mostu Robert Achs. "Zima byla pro stavbaře dobrá, ale jaro nám moc nepřálo. Proto se zatím potýkáme například s izolací mostu. Termín 30. dubna, kdy na most pustíme auta, se nám ale snad dodržet podaří," předpokládá.

V nejbližších dnech čeká most série zatěžkávacích zkoušek. Už ale není možné si je představovat tak, že na konstrukci najedou desítky tanků jako v 70. letech při zátěžovém testu pražského Nuselského mostu. "Dnes používáme naložené náklaďáky. Díky propracovanému softwaru už nemusíme zatěžovat mosty tolik," popisuje Achs.

Stavba nejdelšího mostu v Česku u pražských Lahovic

Stavba nejdelšího mostu v Česku u pražských Lahovic

Dokončovací práce poběží ještě pár týdnů poté, co na most automobily vjedou. "Dokončíme například lávku přes Berounku pro cyklisty nebo vnější obložení mostu," vysvětlil Achs.

Praha čeká na okruh

Rychlé dobudování stavby je životně důležité nejen pro Prahu. Nová část okruhu, jehož je nejdelší most součástí, spojí brněnskou dálnici D1 a plzeňskou D5. Celý nový úsek měří 23 kilometrů. Podle plánů projektantů odvede nová silnice většinu tranzitní dopravy z Jižní spojky a Barrandovského mostu. To jsou místa s častými dlouhými kolonami.

Co nejrychlejšímu dokončení je podřízen i počet dělníků na stavbě: až 250 stavbařů zajišťuje, že práce probíhají 24 hodin denně.

Stavba plná zajímavostí

Projektanti na úseku Lahovice - Slivenec navrhli náročná stavební řešení. Most má 37 polí, tedy úseků mezi dvěma sloupy. Nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů.

Nejvyšší pilíř je vysoký 40 metrů

Úsek začíná u vyústění tunelů ve směru od dálnice D1, překonává dvě řeky (Vltavu a Berounku), dvě železniční tratě a vystoupá až do výše šestačtyřiceti metrů, kde mizí v dalších tunelech.

U Lahovic stavbu doplňuje nejsložitější česká dálniční křižovatka. Nová silnice se bude křížit s výpadovkami na Slapy a Strakonice. "Křižovatka s nájezdy bude vlastně takovým velkým mimoúrovňovým kruhovým objezdem. To proto, aby řidič viděl, kam jede, a když se náhodou netrefí na svůj sjezd, může to znovu objet," vysvětluje ředitel stavby Jan Paclík z firmy Strabag.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic.

Nejsložitější křižovatka v Česku propojí u Lahovic pražský okruh a silnici do Strakonic.

Součástí úseku je i nejvyšší most v Praze přes Slavičí údolí nad Radotínem. "Je po Žďákovském mostě na Orlíku nejsložitějším mostem v Česku vůbec," poukazuje na 65 metrů vysoký gigant vedoucí projektu Robert Achs.

Příští rok staveb ubude

Výstavba celého úseku obere státní rozpočet o necelých devět miliard korun. Achs si však nemyslí, že by stavební řešení bylo megalomanské. "Podle mě by most mohl mít o jeden až dva sloupy méně, projektant ale zřejmě kladl důraz na jeho architektonickou kvalitu."

Kvůli ekonomické krizi se však Ředitelství silnic a dálnic chystá přehodnotit projekty jiných staveb, které ještě nebyly zahájeny.

Generální ředitel Ředitelství silnic a dálnic Alfred Brunclík už dříve řekl, že kvůli tomu založil technickou radu složenou z nezávislých odborníků, která má přehodnotit třeba maximální sklony budovaných dálnic či poloměry jejich zatáček. Kdyby totiž silnice více opisovaly terén, než se to dělá v Česku, ušetřilo by se.

Co se staví

Nový úsek pražského okruhu

- Propojí silnice a dálnice na Brno, Strakonice a Plzeň
- Bude dlouhý 23 kilometrů
- Předpokládaný termín zprovoznění: duben 2010

Úsek Lahovice - Slivenec

 - Je stavebně nejsložitější
- Má délku 6 kilometrů
- Předpokládaná cena: 9 miliard
- Na úsek dohlédne celkem 109 kamer
- Je tam 1 600 metrů dlouhý tunel a dva zajímavé mosty
- Delší z mostů měří 2 030 metrů, přetíná dvě řeky a dvě železniční tratě. Pilíře má vysoké až 40 metrů
- Druhý most je pro změnu nejvyšší v Praze. Je vysoký 65 metrů
- Úsek staví až 250 lidí

Dálnice a silnice v Česku

- Rozestavěno je nyní celkem 23 nových úseků dálnic a rychlostních silnic o délce zhruba 190 kilometrů





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Jeden z prvních přírodních parků vznikl před 100 lety
Před 100 lety začal vznikat jeden z prvních přírodních parků v USA

VIDEO Před 100 lety se poprvé sešla komise organizace Cleveland Metropolitain Parks. O pár let později začala spravovat přírodní území v okolí amerického Clevelandu....  celý článek

Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení
Legendární Tilden tajil homosexualitu, šel kvůli ní i do vězení

VIDEO Legendární Bill Tilden se na srpnovém US Open před 100 lety prosadil jen ve smíšené čtyřhře, kde prohrál až ve finále. Ve dvouhře vypadl už ve třetím kole. Už...  celý článek

Zlatý věk opia skončil před 100 lety
Před 100 lety končil zlatý věk opia

VIDEO 22. července 1917 vyšel francouzský časopis La Grimace s karikaturou zobrazující dlouhovlasého kuřáka opia, kterému z očí vyzařuje ďábelské šílenství a v...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.