Nejmenší galaxie „váží“ minimálně 10 milionů Sluncí

aktualizováno
Americkým vědcům se podařilo určit nejmenší hmotnost, kterou galaxie ve vesmíru může mít. Podle jejich výpočtů je tato rovna hmotnosti 10 milionů Sluncí.

Deset milionů Sluncí „váží“ stejně jako nejlehčí galaxie. | foto: Reuters

Vědci z univerzity v kalifornském městě Irvinu si dali za úkol zjistit hmotnosti 18 trpasličích galaxií, které obíhají kolem Mléčné dráhy. Pomocí dat pořízených výkonnými pozemskými teleskopy (havajským Keckem a chilským Magellanem) analyzovali pohyb hvězd v každé galaxii, což jim následně umožnilo vypočítat i jejich hmotnosti.

Trpasličí galaxie v okolí Mléčné dráhy

Hmotnosti všech trpasličích galaxií jsou stejné!

Trpasličí galaxie jsou nejmenší nám známé galaxie. Na rozdíl od velkých galaxií, které mohou být domovem až bilionu hvězd (Mléčná dráha 200-400 miliard), obsahují zpravidla "jen" několik miliard hvězd. Často tvoří satelity sousedních, větších galaxií, například naše Mléčná dráha má takových galaktických průvodců přinejmenším 22.

Protože se trpasličí galaxie mezi sebou značně liší svými jasnostmi (jejich svítivost kolísá mezi svítivostí 1 000 až 10 milionů Sluncí), vědci očekávali i velké rozdíly v jejich hmotnostech. Celkem logicky se domnívali, že nejjasnější galaxie budou vážit nejvíce a nejslabší naopak nejméně.

Jenže se ukázalo, že hmotnosti všech zkoumaných trpasličích galaxií jsou stejné a rovnají se součtu hmotností 10 milionů Sluncí! "To nás skutečně zaskočilo," přiznává James Bullock, spoluautor studie uveřejněné koncem srpna v Nature.

Za vším je třeba hledat temnou hmotu

Překvapivý objev vědci vysvětlují existencí temné hmoty. Protože jsou trpasličí galaxie z valné většiny tvořeny touto stále záhadnou substancí (poměr temné hmoty k obyčejné látce v nich činí asi 10 000:1), zjištěná minimální hmotnost galaxií by tedy mohla představovat její nejmenší stavební blok.

"Je to vzrušující, protože tyto galaxie jsou prakticky neviditelné, a přesto obsahují obrovské množství temné hmoty," tvrdí James Bullock. "To nám pomáhá lépe porozumět částicím, které tvoří temnou hmotu, a učí, jak se galaxie ve vesmíru formují."

Temná hmota by tak mohla přispět k řešení otázek souvisejících se vznikem galaxií, jejich zárodky by se totiž měly formovat právě uvnitř základních stavebních bloků temné hmoty. Ačkoli tvoří temná hmota zhruba 25 % celkové hmoty vesmíru, o její podstatě toho víme jen velmi málo. Jisté jen je, že řídí růst vesmírných struktur.

Bez ní by galaxie, jako např. naše Mléčná dráha, nikdy nemohly existovat. Stanovení jejího minimálního množství je tedy pro vědce velmi důležité. Louis Strigari, vedoucí týmu, který objev učinil, k tomu dodává: "Poznáním minimální galaktické hmotnosti můžeme lépe porozumět chování temné hmoty, což je nezbytné proto, abychom se jednoho dne dověděli, jak vznikl vesmír a život."

Zdroje:

www.universityofcalifornia.edu
www.astronomy.com
www.space.com

Témata: Galaxie, Nature, Slunce

Částečné zatmění Měsíce 7. srpna 2017 viděné z pražského Žižkova.
Česko sledovalo malou nebeskou podívanou. Země ukousla kus Měsíce