Téměř tři stovky tramvají (290ks) jezdí v Ostravě na 15 linkách po 65,7 kilometrů dlouhé provozní síti. Nejdelší linka č. 9 má délku 17,9 km (a to byla bohužel před lety ještě zkrácena). Částečně nízkopodlažních je již 39 vozů.
Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zvolil při obnově vozového parku koncepci částečně nízkopodlažní modernizované tramvaje typu T3, kdy je prostřední část vozu nízkopodlažní. Další bezbariérové nízkopodlažní tramvaje získal DPO před časem vlastní výrobou či nákupem.
Modernizované tramvaje jsou vozy i z hlediska napájení AC/DC. Z troleje jsou napájeny stejnosměrným napětím (DC) o velikosti 600V. Moderní elektronika napájí střídavé (AC) asynchronní motory.
Na modernizaci teoreticky čekají poslední dvě „Tatry“ K2, sedm kloubových obousměrných KT8 a 105 kusů T3 se zrychlovačem. Je však jisté, že řadu z těchto vozidel potká nakonec i jiný osud. Již dnes je např. jasné, že poslední Tatry K2 se již modernizovat nebudou (jedna poputuje do podnikového muzea a druhá dojezdí zřejmě v původním stavu). Stejně tak se nebude modernizovat všech 105 zbývajících T3 s tím, že některé opět dojezdí v původním provedení a jiné se možná podaří prodat jiným provozovatelům. Pouze KT8 budou zřejmě nakonec modernizovány všechny.
Když vezmete v úvahu, že značná část zastaralých strojů slouží jako záloha, je téměř nemožné v ulicích potkat nemodernizovanou tramvaj. Ještě uvedu něco z historie - tramvaje jezdí v Ostravě od 18. srpna 1894
Co najdete i v nemodernizovaných vozech
Pokud používáte jednotlivé jízdenky, označovač jízdenek na každý druh jízdenky vytiskne údaj, do kdy vaše jízdenka platí. Přístroj rozezná druhy jednotlivých jízdenek, které platí v ostravském Integrovaném dopravním systému (ODIS). Samoobslužné otevírání dveří (nad označovačem) a tyto označovače mají všechny tramvaje v Ostravě od roku 1995.
Informační systém pro cestující je jako v jiných městech. Málokdo ale ví, že v tomto provedení (viz ukazatel jednotného času s ukazatelem zóny, ve které se vozidlo právě nachází) byl poprvé v ČR použit právě v Ostravě.
Specialita z Ostravy
KT8 D5.RN1 je jednosměrná a má tak oproti původním KT8D5 většinu sedadel ve směru jízdy.
První pohled patří celkovému dojmu. Klimatizace řidiče, sběrač LEKOV, prostřední nízkopodlažní díl. Spolehlivost prokázaly modernizované vozy v letošní extrémní zimě.
Prostřední nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice (TK). K tlačítkům u piktogramů na obou stranách dveří není co dodat.
V prostředním článku nepřehlédnete dorozumívací a bezpečnostní zařízení pro cestující.
Třetí díl poskytuje namísto stanoviště řidiče prostor pro cestující.
Téměř všechna sedadla jsou ve směru jízdy. Vlevo ve směru jízdy jsou dvojice sedadel, vpravo jednotlivá sedadla.
Z nízkopodlažní části vedou do obou krajních dílů tři schody (jako do hospůdky Na růžku). Místa pro invalidy jsou vyznačena nepřehlédnutelnými piktogramy. V podlaze jsou instalovány výpustě (vidíte je pod sklopenými sedadly), kterými může v zimě odtékat roztátý sníh.
Kožené řemeny pro cestující nahradila elegance, do madel jde vložit reklama. Osvětlení je jakoby beze změn (…jen přestalo blikat) a podlahu vozu lze čistit strojově. Při úklidu nepřekáží upevnění sedadel ani vytápění.
Ve voze se používají velmi výrazné piktogramy. Nad podvozkem zůstala zachována zvýšená část. Za čtvrtými dveřmi (ne za prvními) se nachází odpojovač baterie.
Základní technické údaje o KT8 D5.RN1
Maximální provozní rychlost 65 km/h
Počet trakčních podvozků 4
Výška vozu nad TK krajních článcích 900 mm
Výška vozu nad TK ve středním článku 350 mm
Výška vozu nad TK nad podvozkem 970 mm
Délka vozu (bez spřáhel) 30 300 mm
Počet míst k sezení 63
Z toho invalidních 9
Obsaditelnost 315 + 1
Hmotnost prázdného vozu 38 500 kg
Hmotnost plného vozu 60 620 kg
Poznáváte modernizovanou tramvaj T3?
Modernizací vznikla o metr delší Vario LFR.E
První dvě modernizované, o jeden metr prodloužené tramvaje T3, resp. Vario LFR.E, nemají z marketingových důvodů typický ostravský modrobílý nátěr. Vario LFR.E má dva modernizované původní trakční podvozky koncepce PCC s primárním i sekundárním vypružením. Každý podvozek má nově dosazeny dva výkonnější asynchronní motory o výkonu 180 kW. Na hřídeli motoru je umístěna elektromechanická kotoučová brzda.
Hrubá stavba skříně typu VarCB3LF je svařovaná, lehké ocelové konstrukce s antikorozní úpravou, s laminátovými čely, která jsou ke skeletu přichycena pružným lepícím tmelem.
Provoz může být zajišťován jedním nebo dvěma vozy ve vlaku nebo soupravami, složenými z jednoho motorového vozu a jednoho vlečného vozu.
Tlačítka samoobslužného otevírání dveří na skříni vozu jsou doplněny elegantními piktogramy.
První modernizované T3 (na fotografii je vidět pouze část) mají po modernizaci zachován původní vzhled a výšku podlahy. Vario LFR.E se jeví jako zcela nový typ. Nově se dveře vozu otevírají ven.
Použitá elektrická výzbroj Cegelec je umístěna na střeše vozidla. Řízení pohonu je mikroprocesorové na bázi IGBT techniky s rekuperací.
Interiér vozu Vario LFR.E
Optický a hlasový informační systém ve Variu LFR.E se ovládá z palubního počítače (zn. MYPOL) (zařízení je nad pouzdrem pro brýle). Před pouzdrem je ovládání jízdy. Na pravé fotografii vidíte ovládací panel stanoviště řidiče tramvaje.
Podle provedení detailů v interiéru poznáte, že se jedná o vlajkovou loď modernizačního programu v Ostravě.
Vtipně řešené závěsy dveří, které se otevírají ven, slouží cestujícím při nástupu do vozidla jako madlo.
Salón pro cestující je příjemný a pohodlný. Pod sníženým stropem u prostředních dveří se nachází výzbroj tramvaje.
Při vstupu do zvýšené části nad podvozky je prostřední schod zvýrazněn červeným osvětlením vysocesvítivých LED diod. K detailům osvětlení čelní části vozu není co dodat.
V každé T3, původní či zcela modernizované, se nachází písek pro pískovače.
Základní technické údaje o Vario LFR.E
Maximální rychlost 65 km/h
Počet trakčních podvozků 2
Výška vozu nad TK krajních článcích 900 mm
Výška vozu nad TK v středním článku 350 mm
Výška vozu nad TK nad podvozkem 900 mm
Délka vozu (bez spřáhel) 15 100 mm
Počet míst k sezení 33
Obsaditelnost 153 + 1
Hmotnost prázdného vozu 21 200 kg
Hmotnost plného vozu 31 300 kg