Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejmodernější tramvaje jezdí v Ostravě. Podívejte se na obrázky

aktualizováno 
Náhradu nebo modernizaci vozového parku tramvají řeší snad všechny dopravní podniky v ČR. Máme pro vás fotoreportáž z Ostravy, kde jezdí nejmodernější tramvaje v ČR. Bohatá fotogalerie.

Poznáváte modernizovanou T3? Jedná se o metr delší tramvaj Vario LFR.E | foto: Rostiskav Jančar

Téměř tři stovky tramvají (290ks)  jezdí v Ostravě na 15 linkách po 65,7 kilometrů dlouhé provozní síti. Nejdelší linka č. 9 má délku 17,9 km (a to byla bohužel před lety ještě zkrácena). Částečně nízkopodlažních je již 39 vozů.

Dopravní podnik Ostrava a.s. (dále jen DPO) zvolil při obnově vozového parku koncepci částečně nízkopodlažní modernizované tramvaje typu T3, kdy je prostřední část vozu nízkopodlažní. Další bezbariérové nízkopodlažní  tramvaje získal DPO před časem vlastní výrobou či nákupem.

Modernizované tramvaje jsou vozy i z hlediska napájení AC/DC. Z troleje jsou napájeny stejnosměrným napětím (DC) o velikosti 600V. Moderní elektronika napájí střídavé (AC) asynchronní motory.

Na modernizaci teoreticky čekají poslední dvě „Tatry“ K2, sedm kloubových obousměrných KT8 a 105 kusů T3 se zrychlovačem. Je však jisté, že řadu z těchto vozidel potká nakonec i jiný osud. Již dnes je např. jasné, že poslední Tatry K2 se již modernizovat nebudou (jedna poputuje do podnikového muzea a druhá  dojezdí zřejmě v původním stavu). Stejně tak se nebude modernizovat všech 105 zbývajících T3 s tím, že některé opět dojezdí v původním provedení a jiné se možná podaří prodat jiným provozovatelům. Pouze KT8 budou zřejmě nakonec modernizovány všechny.

Když vezmete v úvahu, že značná část zastaralých strojů slouží jako záloha, je téměř nemožné v ulicích potkat nemodernizovanou tramvaj. Ještě uvedu něco z historie  -  tramvaje jezdí v Ostravě od 18. srpna 1894

Co najdete i v nemodernizovaných vozech

Označovač jízdenek vytiskne údaj do kdy vaše jízdenka platí

Pokud používáte jednotlivé jízdenky, označovač jízdenek na každý druh jízdenky vytiskne údaj, do kdy vaše jízdenka platí.  Přístroj rozezná druhy jednotlivých jízdenek, které platí v ostravském Integrovaném dopravním systému (ODIS). Samoobslužné otevírání dveří  (nad označovačem) a tyto označovače mají všechny tramvaje v Ostravě od roku 1995.

Informačí systém

Informační systém pro cestující je jako v jiných městech. Málokdo ale ví, že v tomto provedení (viz ukazatel jednotného času s ukazatelem zóny,  ve které se vozidlo právě nachází) byl poprvé v ČR použit právě v Ostravě.

Specialita z Ostravy
KT8 D5.RN1 je jednosměrná a má tak oproti původním KT8D5 většinu sedadel ve směru jízdy.

KT8 D5.RN1
Klimatizace řídiče
Sběrač LEKOV
Spolehlivost prokázaly modernizované vozy v letošní extrémní zimě

První pohled patří celkovému dojmu. Klimatizace řidiče, sběrač LEKOV, prostřední nízkopodlažní díl. Spolehlivost prokázaly modernizované vozy v letošní extrémní zimě.

Prostřední, nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice
 Prostřední, nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice (TK). K tlačítkům u piktogramů  na obou stranách dveří není co dodat
Prostřední, nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice
Plošina pro vozíčkáře

Prostřední nízkopodlažní díl má podlahu 350 milimetrů nad temenem kolejnice (TK). K tlačítkům u piktogramů  na obou stranách dveří není co dodat.

V prostředním článku nepřehlédnete dorozumívací a bezpečnostní zařízení pro cestující

V prostředním článku nepřehlédnete dorozumívací a bezpečnostní zařízení pro cestující.

Třetí díl poskytuje namísto stanoviště řidiče prostor pro cestující
Třetí díl poskytuje namísto stanoviště řidiče prostor pro cestující

Třetí díl poskytuje namísto stanoviště řidiče prostor pro cestující.

Téměř všechna sedadla jsou ve směru jízdy. Vlevo ve směru jízdy jsou dvojice sedadel, vpravo jednotlivá sedadla

Téměř všechna sedadla jsou ve směru jízdy. Vlevo ve směru jízdy jsou dvojice sedadel, vpravo jednotlivá sedadla.

Z nízkopodlažní části vedou  do obou krajních dílů tři schody (jako do hospůdky Na růžku)

Z nízkopodlažní části vedou  do obou krajních dílů tři schody (jako do hospůdky Na růžku). Místa pro invalidy jsou vyznačena nepřehlédnutelnými piktogramy. V podlaze jsou instalovány výpustě (vidíte je pod sklopenými sedadly), kterými může v zimě odtékat  roztátý sníh.

 Kožené řemeny pro cestující nahradila elegance, do madel jde vložit reklama Osvětlení a madla s reklamou Podlahu vozu lze čistit strojově. Při úklidu nepřekáží upevnění sedadel ani vytápění

Kožené řemeny pro cestující nahradila elegance, do madel jde vložit reklama. Osvětlení je jakoby beze změn (…jen přestalo blikat) a podlahu vozu lze čistit strojově. Při úklidu nepřekáží upevnění sedadel ani vytápění.

Piktogram sedadla Nad podvozkem zůstala zachována zvýšená část  Odpojovač baterie
Ve voze se používají velmi výrazné piktogramy. Nad podvozkem zůstala zachována zvýšená část. Za čtvrtými dveřmi (ne za prvními) se nachází odpojovač baterie.

Základní technické údaje o KT8 D5.RN1

Maximální provozní rychlost  65 km/h
Počet trakčních podvozků   4
Výška vozu nad TK krajních článcích 900 mm
Výška vozu nad TK ve středním článku 350 mm
Výška vozu nad TK nad podvozkem 970 mm
Délka vozu (bez spřáhel)   30 300 mm
Počet míst k sezení   63
Z toho invalidních   9
Obsaditelnost    315 + 1
Hmotnost prázdného vozu   38 500 kg
Hmotnost plného vozu   60 620 kg 

Poznáváte modernizovanou tramvaj T3?

Modernizací vznikla o metr delší Vario LFR.E

První dvě  modernizované tramvaje  nemají typický ostravský modrobílý nátěr
První dvě  modernizované tramvaje  nemají typický ostravský modrobílý nátěr
První dvě  modernizované tramvaje  nemají typický ostravský modrobílý nátěr

První dvě modernizované, o jeden metr prodloužené tramvaje T3, resp. Vario LFR.E, nemají z marketingových důvodů typický ostravský modrobílý nátěr. Vario LFR.E má dva modernizované původní trakční podvozky koncepce PCC s primárním i sekundárním vypružením. Každý podvozek má nově dosazeny dva výkonnější asynchronní motory o výkonu 180 kW. Na hřídeli motoru je umístěna elektromechanická kotoučová brzda.

Vario LFR.E
Záď

Hrubá stavba skříně typu VarCB3LF je svařovaná, lehké ocelové konstrukce s antikorozní úpravou, s laminátovými čely, která jsou ke skeletu přichycena pružným lepícím tmelem.

 Provoz může být zajišťován dvěma vozy ve vlaku
Provoz může být zajišťován jedním nebo dvěma vozy ve vlaku

Provoz může být zajišťován jedním nebo dvěma vozy ve vlaku nebo soupravami, složenými z jednoho motorového vozu a jednoho vlečného vozu.

 Piktogramy a samoobslužné otevírání dveří Piktogramy a samoobslužné otevírání dveří Piktogramy a samoobslužné otevírání dveří 

Tlačítka samoobslužného otevírání dveří na skříni vozu jsou doplněny elegantními piktogramy.

 Vario LFR.E se jeví vedle modernozované T3 jako zcela nový typ

První  modernizované T3 (na fotografii je vidět pouze část) mají po modernizaci zachován původní vzhled a výšku podlahy. Vario LFR.E se jeví jako zcela nový typ. Nově se dveře vozu otevírají ven.

Použitá elektrická výzbroj Cegelec  je umístěna na střeše vozidla
Elektrická výzbroj Cegelec  je umístěna na střeše vozidla

Použitá elektrická výzbroj Cegelec je umístěna na střeše vozidla. Řízení pohonu je mikroprocesorové na bázi IGBT techniky s rekuperací.


Interiér vozu Vario LFR.E

Optický  informační systém  palubní počítač zn. MYPOL (zařízení je nad pouzdrem pro brýle) Ovládací panel stanoviště řidiče tramvaje

Optický a hlasový informační systém ve Variu LFR.E se ovládá z palubního počítače (zn. MYPOL) (zařízení je nad pouzdrem pro brýle). Před pouzdrem je ovládání jízdy. Na pravé fotografii vidíte ovládací panel stanoviště řidiče tramvaje.

Osvětlení vozu Větrání  Kryt reproduktoru

Podle provedení detailů v interiéru poznáte, že se jedná o vlajkovou loď modernizačního programu v Ostravě.

Vtipně řešené závěsy dveří slouží cestujícím při nástupu do vozidla jako madlo

Vtipně řešené závěsy dveří, které se otevírají ven, slouží cestujícím při nástupu do vozidla jako madlo.

Salón pro cestující je příjemný a pohodlný
Salón pro cestující je příjemný a pohodlný
Salón pro cestující je příjemný a pohodlný

Salón pro cestující je příjemný a pohodlný. Pod sníženým stropem u prostředních dveří se nachází výzbroj tramvaje.

 Prostřední schod zvýrazněn červeným osvětlením vysocesvítivých LED diod  Osvětlení vozu - přední 
Detaily osvětlení čela vozu

Při vstupu do zvýšené části nad podvozky je prostřední schod zvýrazněn červeným osvětlením vysocesvítivých LED diod. K detailům osvětlení čelní části vozu není co dodat.

V každé T3, původní či zcela modernizované, se nachází písek pro pískovače

V každé T3, původní či zcela modernizované, se nachází písek pro pískovače. 

Základní technické údaje o Vario LFR.E
Maximální rychlost  65 km/h
Počet trakčních podvozků   2
Výška vozu nad TK krajních článcích 900 mm
Výška vozu nad TK v středním článku 350 mm
Výška vozu nad TK nad podvozkem 900 mm
Délka vozu (bez spřáhel)   15 100 mm
Počet míst k sezení   33
Obsaditelnost    153 + 1
Hmotnost prázdného vozu   21 200 kg
Hmotnost plného vozu   31 300 kg





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Mitchum hrál geniálně psychopaty i tvrďáky
Mitchum hrál geniálně psychopaty i tvrďáky ve westernech

VIDEO 6. srpna 1917 se v Bridgeportu ve státě Connecticut narodila filmová legenda Robert Mitchum. V mládí boxoval a z boxu si odnesl charakteristický křivý nos po...  celý článek

Jak se rozhoduje o veřejných zakázkách popsal Leo Hurwicz.Narodil se před 100...
Ekonom Hurwicz se narodil před 100 lety. Sestavil obrácenou teorii her

VIDEO Před 100 lety se narodil ekonom Leonid Hurwicz. Se dvěma svými kolegy sestavil obrácenou teorii her známou jako teorie návrhu mechanismů. Za ni obdrželi v roce...  celý článek

Jeden z prvních přírodních parků vznikl před 100 lety
Před 100 lety začal vznikat jeden z prvních přírodních parků v USA

VIDEO Před 100 lety se poprvé sešla komise organizace Cleveland Metropolitain Parks. O pár let později začala spravovat přírodní území v okolí amerického Clevelandu....  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.