Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu

Zima nás fascinuje i zabíjí. Podívejte se na naše nejmrazivější články

aktualizováno 
Zima, to není jen nedostatek tepla. Zima je zabiják i lékař, učitel i soupeř, škůdce i umělec. Připomeňte si naše nejvíc "cool" reportáže a články z fyziky, fotografie, letectví i kriminalistiky.

Sněhová vločka - univerzální symbol chladu a mrazu | foto: Alexey Kljatov

Venku sice není zrovna ukázkový leden, ale to neznamená, že bychom si nemohli zimu udělat alespoň prostřednictvím víkendové četby. Obdobně jako naši otužilí hrdinové z divadelní hry Dobytí severního pólu, kteří využili zvlášť zvolená témata, aby navodili psychologický pocit zimy.

Mrazivá krásaFotoamatér zachytil sněhové vločky kompaktem

Sníh není jen beztvará hmota, kterou vyhlížíte na horách a proklínáte, když vám zasype příjezdovou cestu. Ruský pomocný učitel Alexej Kljatov ve volném čase vyhlíží sněhové vločky, pomocí párátek je sbírá a fotografuje kompaktním fotoaparátem doplněným obráceným pevným objektivem ze Zenitu. 

Vločky Alexej umístí na tkaninu, protože pak se mu s nimi lépe pracuje a může...
Vločka složená z deseti za sebou pořízených snímků, opět tmavá vlna a přirozené...

Vločky Alexej umístí na tkaninu, protože pak se mu s nimi lépe pracuje a může je natáčet, a využívat tak nízké hloubky ostrosti. "Většinou oddělím jednotlivou vločku párátky. Někdy jich naopak schválně vezmu více." (Foto: Alexej Kljatov, leden 2009, Moskva)

Jak podotkla řada čtenářů, nejde o nijak inovativní techniku. Ovšem výsledky jsou (i díky dobře provedenému odšumění a zaostření) velmi pěkné.

Nebezpečná námrazaPospíchat se nevyplácí

Rekonstrukce vzletu letounu Fokker F-28 při letu Air Ontario 1363

Rekonstrukce vzletu letounu Fokker F-28 při letu Air Ontario 1363

Varování, jak zrádný může být mráz, přinesla letecká nehoda z roku 1989. Letoun kanadských aerolinek havaroval necelou minutu po vzletu. Ukázalo se, že za to mohla námraza na křídlech, piloti totiž nepožádali od odmrazování. Vyšetřování  ovšem nevyústilo v dostatečné poučení o tom, jak náchylná jsou některá letadla na neviditelnou námrazu na křídlech, a tak se podobná nehoda bohužel opakovala o tři roky později. Důležité informace o nebezpečí a zrádnosti námrazy se totiž nedostaly k posádkám letounů, kterých se to nejvíce týkalo.

ReportážJak vypadá odmrazování na pražském letišti

Aby se podobné nehody neopakovaly, jsou letiště vybavena rozmrazovaní soupravou. Podívejte se s Vaškem, jak si s námrazou na křídlech poradí technici v Praze.

Deicing_Ford
Deicing_Volvo kabina2
Deicing_tryska1

Odmrazování se provádí v co nejkratší době před vzletem letadla. S cestujícími na palubě.

Technici odmrazovali i americký speciál Air Force One, na kterém se vytvořila několikacentimetrová vrstva ledu.

O tom, jak si letiště poradí se sněhem a dalšími zimními radostmi, si zase můžete přečíst v reportáži Terezy Šírové: Zima na letišti.

Technika na úklid drah.

Technika na úklid drah.

Přístrojová deska Boschungu. Odtud řidič ovládá a kontroluje funkci a polohu

Odtud řidič ovládá a kontroluje funkci a polohu radlice.

Zametače a odfukovače Bucher

Zametače a odfukovače Bucher

Mráz v kosmuKrev se vám neuvaří, ale zábava to není

Dolů padal Joe Kittinger v jiné poloze, nafouknutý skafandr totiž držel tvar

O tom, jak se lidské tělo vyrovná s téměř vakuem, víme i díky odvážlivcům ve stratosféře.

Na základě recenze filmu Gravity se v diskuzi rozpoutala otázka - co se stane s tělem ve vesmíru. Čtenáři kromě správných úvah psali i řadu scestných hypotéz, a tak si Matouš sedl a v populárně naučném článku spolu s citovanými vědci a odborníky ukázal, co se stane s lidským tělem ve vesmíru. Jestli vás nebude mrazit u tohoto, tak už nevíme.

ŽelezniceMráz trhá koleje, podívejte se, kdo je opravuje

Na železnici, dějou se věci. Hlavně v zimě, kdy mají švarní mládenci na dráze zaměstnaní plné ruce práce s opravováním kolejí. Podívejte se spolu s Rosťou Jančarem na četu, která nad kolejemi bdí.

Kolem lomu se musí vyměnit kolejnice o délce nejméně šest metrů, pokud v místě...

Kolem lomu se musí vyměnit kolejnice o délce nejméně šest metrů, pokud v místě nemá být snížená rychlost. Dělníci právě uvolňují šrouby, které pomocí dvou párů svěrek kotví kolejnici k pražci.

Elektronika v mrazuPodívejte se, jak zabezpečit baterky i auto

Elektronika sice v chladu běží lépe než obvykle, ale nic se nesmí přehánět. Redaktoři Technetu radí, jak se chovat ke svým přístrojům, aby nezamrzly a sloužily i v zimě. Hlavně žádné unáhlené lámání a násilí. A kdybyste chtěli v mrazu přehrávat luxusně věrné audio, raději zkuste cokoli jiného než LP desky. Tedy ne že by to někoho jiného než Vaška vůbec napadlo.

StratocachingProč nám semínka hozená z vesmíru zamrzla?

Organizátoři experimentu Stratocaching, Technet.cz a Otevřená věda, si zažili, jak může být teplota ve stratosféře nepředvídatelná. Tedy ona předvídatelná i předvídaná byla, ale při propočtech se podcenil efekt wind-chill.

Příprava na start projektu Stratocaching (16. listopadu 2013)

Příprava na start projektu Stratocaching (16. listopadu 2013)

Přibližně 20 kilometrů pod Dropionem právě prolétá Airbus společnosti Emirates...

Přibližně 20 kilometrů pod Dropionem právě prolétá Airbus společnosti Emirates z Dubaje do New Yorku.

Pohled na vzdalující se Stratokeše po vypuštění ve výšce 30 405 metrů.

Pohled na vzdalující se Stratokeše po vypuštění ve výšce 30 405 metrů.

Lednička pro AfrikuMladá vynálezkyně a její zlepšovák

Emily Cummins

Emily Cumminsová se svou ledničkou. Podobný nápad neměla jen ona, ale i další studenti a technici.

Zatímco někde je zimy moc, jinde je to doslova nedostatkové zboží. Třeba v Africe se zkazí potraviny a léky zbytečně, kvůli nedostatku energie nebo dostupných přístrojů.

Mladá Britka chce pomoci chudým africkým oblastem k levným a jednoduchým ledničkám. Fungují na principu adiabatického odpařování a nevyžadují elektrický proud. No a můžete se také podívat, kde se vzala první lednička a proč stála jako dvě auta.

Autor:






Hlavní zprávy

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.