Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


YouTube loví válečného zločince, který dělá z dětí vojáky a sexuální otroky

  12:10aktualizováno  12:10
Miliony dolarů již vydělala kampaň neziskové organizace, která si dala za úkol dopadnout ugandského válečného zločince Josepha Konyho. Video za týden zaujalo téměř 75 milionů uživatelů YouTube.

Internet má nejrychleji rostoucí kampaň na sociálních sítích všech dob. Chvílemi srdcervoucí video Kony 2012 neziskové organizace Invisible Children, která stojí za stejnojmennou kampaní bojující za dopadení ugandského zločince Josepha Konyho, zhlédlo během jednoho týdne rekordních 74 milionů lidí.

Konyho armáda Lord's Resistance Army (LRA) zotročuje místní obyvatele a je nechvalně proslulá verbováním dětských vojáků. Desítky tisíc dětí byly naverbovány do armády nebo zneužívány jako sexuální otroci. Armáda masakruje obyvatele nejen v Ugandě, ale i v Kongu, Jižním Súdánu atd.

Joseph Kony

Kony je vůdce takzvané Armády božího odporu (LRA), která ve středoafrických zemích používá chlapce jako dětské vojáky a dívky jako sexuální otrokyně.

LRA usiluje v Ugandě už 23 let o nastolení teokracie, která by byla založena na deseti přikázáních. Svůj teror ale rozšířila i do Súdánu, Středoafrické republiky a Demokratické republiky Kongo. O Vánocích 2008 zmasakrovali bojovníci nejméně 865 lidí.

LRA tento africký region navíc terorizuje již téměř dvě desetiletí.

Podle britského deníku Guardian video vydělalo neziskové organizaci během prvních 48 hodin po nahrání na server YouTube 5 milionů dolarů (zhruba 95 milionů korun).

Několik dní poté bylo zcela vyprodáno všech 500 tisíc aktivistických balíčků s propagačním náramkem a plakáty k vylepení, které propagují Konyho jméno ve stylu plakátů k americkým prezidentským volbám.

"Svět má nová pravidla. Technologie, které spojují svět, nám umožňují reagovat na problémy našich přátel," tvrdí režisér videa Jason Russel.

"Octli jsme se v klíčovém okamžiku historie. Děláme dějiny." Rihanna, Oprah Winfreyová nebo Justin Bieber patří k celebritám, které na video upozornily ve svých tweetech. Dopadení Konyho podpořila i herečka a vyslankyně dobré vůle OSN Angelina Jolie.

Invisible Children mají nyní na Facebooku téměř tři miliony fanoušků.

"Žijeme v novém facebookovém světě," říká Luis Moreno Ocampo, vrchní žalobce Mezinárodního soudního tribunálu v Haagu, který vystupuje ve filmu.

Tribunál v roce 2005 vznesl proti Konymu obvinění ze zločinů proti lidskosti. "Na Facebooku je 750 milionů lidí, kteří sdílí svoje myšlenky.

Mají větší sílu než obyvatelstvo Spojených států," dodává Ocampo.

"Proslavení" Konyho má zajistit tlak veřejnosti na americkou administrativu. Podle tvůrců filmu hrozí, že bez zájmu obyčejných lidí americká vláda stáhne z Ugandy své jednotky. Vyslání stovky amerických poradců do Ugandy v prosinci 2011 bylo přitom jedno z klíčových vítězství kampaně.

"Ugandské děti byly pro politiku Spojených států neviditelné. Toto hnutí je udělalo viditelnými," vysvětlují název organizace Invisible Children (Neviditelné děti) a pointu celého hnutí jeho zakladatelé.

Kampaň má vyvrcholit 20. dubna. Přes noc chtějí sympatizanti z celého světa vyrazit do ulic a polepit je plakáty s Konyho podobiznou. Záměrem je, aby se lidé probudili do světa, který už nebude moci Konyho a jeho násilnosti ignorovat.

"Vždycky tu byly vlády a jejich peníze, kdo udával témata. Dnes jsou tu lidé, jedinci, kteří mohou něco změnit," říkají tvůrci ve filmu.

Invisible Children čelí kritice

Invisible Children, které jsou v USA jednou z nejvlivnějších lobbistických skupin, podle kritiků nebezpečně zjednodušují historické souvislosti, manipulují fakta a jsou silně tendenční.

Jiní kritizují špatné hospodaření organizace s vybranými prostředky.

Podle Mii Farrowové, vyslankyně dobré vůle UNICEF, by měli lidé peníze posílat spíše na oběti Konyho násilí, kterými jsou nezletilé děti a jejichž budoucnost je nejistá.

Novinář Peter Eichstaedt zase soudí, že Uganda má větší problémy: "Například s AIDS." Na serveru Visible Children, který je silným kritikem kampaně, se objevila fotografie ukazující tři zakladatele Invisible Children - Bobbyho Baileye, Larena Poolea a Jasona Russella, jak ozbrojeni pózují se členy Sudan People Liberation Army.

Ta je spolu s ugandskými vládními jednotkami často obviňována z násilností. Vzniká tak podezření, že získané peníze z kampaně podporují jen jiné militantní jednotky.

Nejsilnější kritiky se dotýkají problémů americké vojenské přítomnosti na kontinentě.

Editor London Evening Post Henry Gomba, který pochází z Gambie, dává do souvislosti kampaň Kony 2012 s událostmi tzv. arabského jara, které vidí jako boj o nerostné suroviny v Africe. "Tyto války jsou vedeny stále ze stejného důvodu. Tím je ropa, zlato, půda a další nerostné suroviny."

Autoři: ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.