O rychlostním rekordu, který lokomotiva překonala letos v září a dosáhla při něm rychlosti 357 km/h, si můžete přečíst v tomto článku. Teď tento výkonný stroj krouží po zkušebním okruhu a testuje nové vagóny značky Siemens pro České dráhy.
Vše započalo zkušební jízdou samotné (nezapřažené) lokomotivy. Vysokou rychlostí projela testovací okruh, přičemž veškeré klíčové hodnoty byly snímány a ukládány do počítače.
Při dalších měřeních, která již probíhala se zapřaženými vagóny, pak totiž odborníci výpočtem oddělili chování lokomotivy a vagónů. Díky tomu získali informace o chování samotných vagónů.
Výkonný cvalík
Použitá lokomotiva má hmotnost 87 tun a vlastní specifické kinetické chování. Bez výše zmíněných opatření by byla získaná data znehodnocena. Více technických parametrů naleznete v tomto článku.
S dalšími novináři a doprovodem z firmy Siemens nastupujeme do rekordní lokomotivy řady Eurosprinter ES64U4-A s označením E190 050, které se také říká Taurus třetí generace. V kabině je celkem deset chlapů. V běžném provozu je v této kabině strojvedoucí sám.
Strojvedoucí položí svou levou ruku na páky pro ovládání rychlosti...
... lokomotiva je odpojena od vagónů a my slyšíme povel: "Pánové, něčeho se pevně držte!"
Zrychlení odpojené lokomotivy všechny přítomné nekompromisně přitlačí na stěnu kabiny. Nejmenovaný kolega se opírá takovou silou do dveří od strojovny, že ty se pod tlakem otevírají... (nemalou roli ovšem sehrála konstrukce otevírání, ale to zjišťuji až při návštěvě strojovny). Vidíme, že dvoustovka je pro Taurus třetí generace hračkou.
Za malý okamžik Eurosprinter na 13,272 kilometrů dlouhém okruhu zastavuje. Někteří přítomní vytahují mobily a připravují stopky. Opět se rozjíždíme a test začíná.
Rychlosti 207 km/h dosahujeme po 24 vteřinách. Dozvídáme se, že pro zastavení z této rychlosti potřebuje lokomotiva spolu s pěti novými vozy jen 1080 metrů a 35 vteřin. Běžné moderní vlaky zastavují na podobné vzdálenosti "jen" ze 120 kilometrové rychlosti. Maximální povolená rychlost na cerhenickém okruhu je 230 km/h.
Na fotografii vidíte německého technika, který zaznamenává měřené údaje.
Během jediného okruhu se na rychlost větší než 200 km/h rozjedeme celkem třikrát. Testuje se účinnost nouzové brzdy.
Po ujetí necelého okruhu přijíždíme k testovaným osobním vozům z druhé strany a měření může pokračovat.
Jak vypadá strojovna nejrychlejší lokomotivy na světě?
Chodba ve strojovně spojuje obě čelní kabiny strojvedoucího. Na podlaze vidíte měřící kabely pro účely testování.
Na fotografii (vlevo) vidíte vzduchojemy pro brzdovou soustavu nejen lokomotivy, ale celé soupravy, vpravo se nachází pneumatická zařízení
Testování velkoprostorových vozů
Přesedáme do testovaných velkoprostorových vozů první třídy. Opět se testují brzdy, tentokrát však ty u vagónů. Pokud zatáhnete v takovém vlaku za záchrannou brzdu, má strojvedoucí možnost zastavení zrušit. Vysokorychlostní tratě totiž mají dlouhé tunely a mosty a z bezpečnostních důvodů se proto musí zastavit až po výjezdu z nich.
Testy před novináři probíhají tak, že se rozjíždíme na 200 kilometrovou rychlost (je to maximální rychlost těchto vozů vyrobených pro ČD) a souprava brzdí pouze vagóny. Brzdy lokomotivy jsou tentokrát vypnuty. Po našem vystoupení se dále měří.
Mimochodem, vlaky vyšší kvality, pro které jsou tyto velkoprostorové vozy určeny, provozují České dráhy patnáct let.
Neprve se testují pneumatické kotoučové brzdy.
Poté přichází na řadu magnetické kolejnicové brzdy.
Jak vypadají nové vozy?