Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje nové vagóny pro ČD

aktualizováno 
Nové velkoprostorové vozy první třídy pro České dráhy testuje na Zkušebním okruhu VUZ v Cerhenicích u Velimi nejrychlejší sériově vyráběná lokomotiva na světě. Technické a bezpečnostní zkoušky totiž požadují testování v rychlosti 200 kilometrů za hodinu.

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD | foto: Rosťa Jančar, Technet.cz

O rychlostním rekordu, který lokomotiva překonala letos v září a dosáhla při něm rychlosti 357 km/h, si můžete přečíst v tomto článku. Teď tento výkonný stroj krouží po zkušebním okruhu a testuje nové vagóny značky Siemens pro České dráhy.

Vše započalo zkušební jízdou samotné (nezapřažené) lokomotivy. Vysokou rychlostí projela testovací okruh, přičemž veškeré klíčové hodnoty byly snímány a ukládány do počítače.

Při dalších měřeních, která již probíhala se zapřaženými vagóny, pak totiž odborníci výpočtem oddělili chování lokomotivy a vagónů. Díky tomu získali informace o chování samotných vagónů. 

Výkonný cvalík

Použitá lokomotiva má hmotnost 87 tun a vlastní specifické kinetické chování. Bez výše zmíněných opatření by byla získaná data znehodnocena. Více technických parametrů naleznete v tomto článku.

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

S dalšími novináři a doprovodem z firmy Siemens nastupujeme do rekordní lokomotivy řady Eurosprinter ES64U4-A s označením E190 050, které se také říká Taurus třetí generace. V kabině je celkem deset chlapů. V běžném provozu je v této kabině strojvedoucí sám.Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Strojvedoucí položí svou levou ruku na páky pro ovládání rychlosti...

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

... lokomotiva je odpojena od vagónů a my slyšíme povel: "Pánové, něčeho se pevně držte!"

Zrychlení odpojené lokomotivy všechny přítomné nekompromisně přitlačí na stěnu kabiny.  Nejmenovaný kolega se opírá takovou silou do dveří od strojovny, že ty se pod tlakem otevírají... (nemalou roli ovšem sehrála konstrukce otevírání, ale to zjišťuji až při návštěvě strojovny). Vidíme, že dvoustovka je pro Taurus třetí generace hračkou.

Za malý okamžik Eurosprinter na 13,272 kilometrů dlouhém okruhu zastavuje. Někteří přítomní vytahují mobily a připravují stopky. Opět se rozjíždíme a test začíná. 

Rychlosti 207 km/h dosahujeme po 24 vteřinách. Dozvídáme se, že pro zastavení z této rychlosti potřebuje lokomotiva spolu s pěti novými vozy jen 1080 metrů a 35 vteřin. Běžné moderní vlaky  zastavují na podobné vzdálenosti "jen" ze 120 kilometrové rychlosti. Maximální povolená rychlost na cerhenickém okruhu je 230 km/h.

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Na fotografii vidíte německého technika, který zaznamenává měřené údaje.

Během jediného okruhu se na rychlost větší než 200 km/h rozjedeme celkem třikrát. Testuje se účinnost nouzové brzdy. 

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Po ujetí necelého okruhu přijíždíme k testovaným osobním vozům z druhé strany a měření může pokračovat.

Jak vypadá strojovna nejrychlejší lokomotivy na světě?

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD  

Chodba ve strojovně spojuje obě čelní kabiny strojvedoucího. Na podlaze vidíte měřící kabely pro účely testování.

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Na fotografii (vlevo) vidíte vzduchojemy pro brzdovou soustavu nejen lokomotivy, ale celé soupravy, vpravo se nachází pneumatická zařízení

Testování velkoprostorových vozů

Přesedáme do testovaných velkoprostorových vozů první třídy. Opět se testují brzdy, tentokrát však ty u vagónů. Pokud zatáhnete v takovém vlaku za záchrannou brzdu, má strojvedoucí možnost zastavení zrušit. Vysokorychlostní tratě totiž mají dlouhé tunely a mosty a z bezpečnostních důvodů se proto musí zastavit až po výjezdu z nich.

Testy před novináři probíhají tak, že se rozjíždíme na 200 kilometrovou rychlost (je to maximální rychlost těchto vozů vyrobených pro ČD) a souprava brzdí pouze vagóny. Brzdy lokomotivy jsou tentokrát vypnuty. Po našem vystoupení se dále měří.

Mimochodem, vlaky vyšší kvality, pro které jsou tyto velkoprostorové vozy určeny, provozují České dráhy patnáct let.

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Neprve se testují pneumatické kotoučové brzdy.

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Poté přichází na řadu magnetické kolejnicové brzdy.

Jak vypadají nové vozy?

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD

Nejrychlejší lokomotiva na světě testuje vagóny pro ČD





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Model Vostoku z polské řady sešitů Mały modelarz (1962). Všimněte si prstence s...
Nikdo nevěděl, jak raketa vypadá. Tak vznikl nesmyslný model Vostoku

Pokud jste za minulého režimu zatoužili po nějaké dražší hračce, bylo bez nadsázky jednodušší si ji vystřihnout a slepit z papíru, než ji koupit v obchodě....  celý článek

Před 100 lety se narodil architekt Národního muzea
Před 100 lety zemřel architekt Národního muzea

VIDEO Před 100 lety zemřel ve Špindlerově Mlýně Josef Schulz, architekt, který zrekonstruoval požárem poničené Národní divadlo, navrhl Národní muzeum a společně s...  celý článek

Obrys letadla je hotový. Testovací piloti Boeingu kreslili 787 Dreamliner ve...
Testovací piloti Boeingu si hrají: kreslí letadlo přes celou Ameriku

Unikátní grafický záznam trasy letu má let BOE004 z letiště Seattle Boeing Field na letiště Seattle Boeing Field. Vypadá jako obří letadlo.  celý článek

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.