Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4 | foto: Rosťa Jančar, Rosťa Jančar,  Technet.cz

Nejrychlejší lokomotiva světa bude jezdit od prosince asi až do Prahy. Bez Ujfalušiho

  • 29
Nejrychlejší sériově vyráběnou lokomotivu světa v barvách národního fotbalového týmu dnes na Hlavním nádraží v Praze podepsal kapitán mužstva pro EURO 2008 Tomáš Ujfaluši.

Zatím jezdí nejrychlejší sériově vyráběné lokomotivy světa jen do Brna nebo Českých Budějovic. České dráhy usilují o to, aby takzvané Taurusy zajížděly z Rakouska od prosince až do Prahy a Ostravy.

Zda se tak stane, není zatím zcela jisté. Rozhodnutí je v rukou Drážního úřadu. V jakém stádiu je schvalovací proces, neoodpověděl redakci Ing. Pavel Kodym, ředitel drážního úřadu, s tím, že o konkrétné situaci není přesně informován. Ředitel nabídl přepojení na telefon odpovědného pracovníka, který však již během pátečního odpoledne telefon nezvedl. 

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Nejrychlejší sériově vyráběná lokomotiva světa (Taurus) v barvách národního fotbalového týmu.

Je pravděpodobné, že celý proces zpomaluje zabezpečovací zařízení, které je nutno doplnit o další komponenty. Nejedná se tedy o pomalý administrativní proces ze strany Drážního úřadu.

Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly usilují České dráhy o zajíždění těchto hnacích vozidel na české území z Rakouska od nového jízdního řádu (9.prosince). Dopravce má zájem na tom, aby stroje využívaly maximální povolenou rychlost na koridorech z Břeclavi do Ostravy, nebo přes Brno do Prahy. V těchto dnech podle Kubaly probíhají jednání s Rakouskými spolkovými drahami o ekonomických podmínkách.

Tomáš Ujfaluši na Hlavním nádraží

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Lokomotivu v barvách Euro 2008 podedepsal na přažském Hlavním nádraží kapitán českého týmu Tomáš Ujfaluši, který velmi rád cestuje vlakem.

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Pozdrav kapitána fanouškům i divákům

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Tomáš Ujfaluši před podpisem


Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Taurus ES64U4 v barvách Euro 2008

Technické údaje lokomotivy

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Taurus je vysokorychlostní vícesystémová lokomotiva určená pro provoz na evropských tratích se střídavou i stejnosměrnou trakcí. Její trvalý výkon je až 6 400 kW „64”. 
Písmeno  „U” označuje její provoz na střídavé i stejnosměrné trakci. A číslo "4" provoz na čtyřech napěťových soustavách (AC 25kV 50Hz; AC 15kV 16,7Hz;DC 3kV; DC 1,5kV).

 Vybavení pro Českou republiku 
Napájecí systém AC 25 kV 50 Hz, DC 3 kV
Sběrač dva AC sběrače se šířkou smýkadla 1950 mm a kontrolou opotřebování sběrací lišty
dva DC sběrače se šířkou smýkadla 1950 mm a po čtyřech metalizovaných uhlíkových sběracích lištách
Systém vlakového zabezpečovače  MIREL (pokud možno jako alternativa k LS90)
Kmitočet radiostanice  analogový: 450/460 Mhz, 160 MHz
Jazyk obrazového a hlasového výstupu  čeština

Schema ES64U4

Lokomotiva řady ES64U4 je skříňové konstrukce se dvěma čelními kabinami strojvedoucího. Hrubá stavba se vyznačuje speciální konstrukcí  a vysokou mecanickou tuhostí. Je provedena jako samonosná
konstrukce, která je členěná na spodek vozidla, stanoviště strojvedoucího a boční stěny strojovny. Strojovnu je možné otevřít směrem nahoru, a tím usnadnit montáž jednotlivých komponentů. Ot-
vory jsou kryty střešními víky (snadno snímatelnými), která zároveň nesou elektrické zařízení připevněné na střeše.

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Přístrojové rámy a skříně ve strojovně jsou uspořádány po obou stranách přímé střední uličky. Kabely a pneumatická potrubí jsou převážně soustředěna ve zvláštním kanálu pod centrální uličkou. Transformátor
je uložen na spodku vozidla a je chráněn podvozky.

Přednostně je pro brzdění lokomotivy použita elektrodynamická rekuperační brzda. V provozu na stejnosměrném systému, kdy při rekuperaci může dojít k nepřípustnému zvýšení napětí v napájecí síti, přebírá tuto přebytečnou elektrickou energii (při omezeném výkonu) brzdový odporník. Použití odporové brzdy je možné i na střídavé napěťové soustavě, když není napájecí síť schopna převzít rekuperovanou brzdnou energii.

Samočinná stupňovitá pneumatická brzda působí na celkem osm brzdových kotoučů s vnitřním chlazením. Pneumatická brzda je stále udržována v pohotovostním režimu pro případ nečekané události nebo výpadku elektrodynamické brzdy.

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
V případě kolize sílu nárazu tlumí nárazníky a deformační prvky za nimi. Každé čelo lokomotivy pojme
energii až 1 MJ, kterou přemění na teplo deformací přišroubovaných deformačních elementů. Při nehodě v provozu (při nárazu, který byl neúmyslně zaviněn obsluhou) byla prokázána nárazová rychlost až 40 km/h, aniž by došlo k závažnějšímu poškození lokomotivy.

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Kabiny strojvedoucího jsou odhlučněny a tepelně izolovány. Strojedocímu při vedení lokomotivy slouží zdvojené centrální řídicí počítače s 32-bitovou technologií, které shromažďují a zpracovávají veškeré signály a informace potřebné pro provoz lokomotivy. Signály zabezpečovacího zařízení trati zaznamenává vozidlo prostřednictvím příslušných čidel (antén) a tyto signály dále zpracovává v centrální řídicí jednotce zabezpečovacího zařízení nebo řídicím systému lokomotivy, které následně vyvolají odpovídající reakci.

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Podvozky lokomotivy jsou svařované a nesou skříň lokomotivy na šroubových pružinách typu Flexicoil.
Tažná a brzdná síla je přenášena z podvozku na skříň lokomotivy přes otočné čepy. Uspořádání dvojkolí lokomotivy je Bo‘Bo‘. Lokomotiva ES64U4 má plně vypružené pohony s dutým hřídelem a zabudovanou kotoučovou brzdou Předností tohoto řešení jsou velmi nízké neodpružené hmoty.

Nejrychlejší sériová lokomotiva světa Siemens ES64U4
Lokomotiva pro ČR bude vybavena čtyřmi sběrači uspořádanými nad podvozky. Dva AC sběrače mají šířku smýkadla 1950 mm a kontrolou opotřebování sběrací lišty. Další dvojice je pro stejnosměrné napájení 3kV (se šířkou smýkadla 1950 mm a po čtyřech metalizovaných uhlíkových sběracích lištách).

Koncepce elektrického trakčního pohonu lokomotivy je založena na použití dvou trakčních měničů na bázi IGBT polovodičové techniky a třífázových asynchronních trakčních motorů. Každému trakčnímu měniči je přiřazen jeden podvozek.

Ke každému ze čtyř trakčních motorů je přiřazen jeden pulsní střídač, který napájí trakční motor proměnným napětím a frekvencí.

 Technické údaje
Uspořádání dvojkolí Bo´Bo´
Rozsah provozních teplot  –25 °C až +40 °C (při teplotě vyšší než 35 °C může dojít ke snížení výkonu)
Maximální nadmořská výška  1 400 m
Max .trvalý výkon   6 000–6 400 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na střídavé trakci při 25 kV a 15 kV
6 000 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na stejnosměrné trakci při 3 kV
3 000–4 200 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na stejnosměrné trakci při 1,5 kV
2 000–3 000 kW (odporová brzda) na stejnosměrné trakci při 3 kV a 1,5 kV (volitelně při střídavé trakci)
Maximální rychlost  200–230 km/h
Provozní hmotnost  87 tun ± 2,5 %
Maximální tažná síla  300 kN při µ = 0,36 a hmotnosti lokomotivy 87 tun
Trvalá tažná síla  250 kN
Brzdná síla elektrodynamické brzdy  150–240 kN
Rozchod  1 435 mm
Délka přes nárazníky  19 580 mm
Maximální šířka  3 019 mm
Vzdálenost otočných čepů  9 900 mm
Rozvor podvozku  3 000 mm
Průměr kol )nová/opotřebovaná)  1 150 mm /1 070 mm