Zatím jezdí nejrychlejší sériově vyráběné lokomotivy světa jen do Brna nebo Českých Budějovic. České dráhy usilují o to, aby takzvané Taurusy zajížděly z Rakouska od prosince až do Prahy a Ostravy.
Zda se tak stane, není zatím zcela jisté. Rozhodnutí je v rukou Drážního úřadu. V jakém stádiu je schvalovací proces, neoodpověděl redakci Ing. Pavel Kodym, ředitel drážního úřadu, s tím, že o konkrétné situaci není přesně informován. Ředitel nabídl přepojení na telefon odpovědného pracovníka, který však již během pátečního odpoledne telefon nezvedl.
Nejrychlejší sériově vyráběná lokomotiva světa (Taurus) v barvách národního fotbalového týmu.
Je pravděpodobné, že celý proces zpomaluje zabezpečovací zařízení, které je nutno doplnit o další komponenty. Nejedná se tedy o pomalý administrativní proces ze strany Drážního úřadu.
Podle mluvčího ČD Ondřeje Kubaly usilují České dráhy o zajíždění těchto hnacích vozidel na české území z Rakouska od nového jízdního řádu (9.prosince). Dopravce má zájem na tom, aby stroje využívaly maximální povolenou rychlost na koridorech z Břeclavi do Ostravy, nebo přes Brno do Prahy. V těchto dnech podle Kubaly probíhají jednání s Rakouskými spolkovými drahami o ekonomických podmínkách.
Tomáš Ujfaluši na Hlavním nádraží
Lokomotivu v barvách Euro 2008 podedepsal na přažském Hlavním nádraží kapitán českého týmu Tomáš Ujfaluši, který velmi rád cestuje vlakem.
Pozdrav kapitána fanouškům i divákům
Taurus ES64U4 v barvách Euro 2008
Technické údaje lokomotivy
Taurus je vysokorychlostní vícesystémová lokomotiva určená pro provoz na evropských tratích se střídavou i stejnosměrnou trakcí. Její trvalý výkon je až 6 400 kW „64”.
Písmeno „U” označuje její provoz na střídavé i stejnosměrné trakci. A číslo "4" provoz na čtyřech napěťových soustavách (AC 25kV 50Hz; AC 15kV 16,7Hz;DC 3kV; DC 1,5kV).
Vybavení pro Českou republiku | |
Napájecí systém | AC 25 kV 50 Hz, DC 3 kV |
Sběrač | dva AC sběrače se šířkou smýkadla 1950 mm a kontrolou opotřebování sběrací lišty dva DC sběrače se šířkou smýkadla 1950 mm a po čtyřech metalizovaných uhlíkových sběracích lištách |
Systém vlakového zabezpečovače | MIREL (pokud možno jako alternativa k LS90) |
Kmitočet radiostanice | analogový: 450/460 Mhz, 160 MHz |
Jazyk obrazového a hlasového výstupu | čeština |
Lokomotiva řady ES64U4 je skříňové konstrukce se dvěma čelními kabinami strojvedoucího. Hrubá stavba se vyznačuje speciální konstrukcí a vysokou mecanickou tuhostí. Je provedena jako samonosná
konstrukce, která je členěná na spodek vozidla, stanoviště strojvedoucího a boční stěny strojovny. Strojovnu je možné otevřít směrem nahoru, a tím usnadnit montáž jednotlivých komponentů. Ot-
vory jsou kryty střešními víky (snadno snímatelnými), která zároveň nesou elektrické zařízení připevněné na střeše.
Přístrojové rámy a skříně ve strojovně jsou uspořádány po obou stranách přímé střední uličky. Kabely a pneumatická potrubí jsou převážně soustředěna ve zvláštním kanálu pod centrální uličkou. Transformátor
je uložen na spodku vozidla a je chráněn podvozky.
Přednostně je pro brzdění lokomotivy použita elektrodynamická rekuperační brzda. V provozu na stejnosměrném systému, kdy při rekuperaci může dojít k nepřípustnému zvýšení napětí v napájecí síti, přebírá tuto přebytečnou elektrickou energii (při omezeném výkonu) brzdový odporník. Použití odporové brzdy je možné i na střídavé napěťové soustavě, když není napájecí síť schopna převzít rekuperovanou brzdnou energii.
Samočinná stupňovitá pneumatická brzda působí na celkem osm brzdových kotoučů s vnitřním chlazením. Pneumatická brzda je stále udržována v pohotovostním režimu pro případ nečekané události nebo výpadku elektrodynamické brzdy.
V případě kolize sílu nárazu tlumí nárazníky a deformační prvky za nimi. Každé čelo lokomotivy pojme
energii až 1 MJ, kterou přemění na teplo deformací přišroubovaných deformačních elementů. Při nehodě v provozu (při nárazu, který byl neúmyslně zaviněn obsluhou) byla prokázána nárazová rychlost až 40 km/h, aniž by došlo k závažnějšímu poškození lokomotivy.
Kabiny strojvedoucího jsou odhlučněny a tepelně izolovány. Strojedocímu při vedení lokomotivy slouží zdvojené centrální řídicí počítače s 32-bitovou technologií, které shromažďují a zpracovávají veškeré signály a informace potřebné pro provoz lokomotivy. Signály zabezpečovacího zařízení trati zaznamenává vozidlo prostřednictvím příslušných čidel (antén) a tyto signály dále zpracovává v centrální řídicí jednotce zabezpečovacího zařízení nebo řídicím systému lokomotivy, které následně vyvolají odpovídající reakci.
Podvozky lokomotivy jsou svařované a nesou skříň lokomotivy na šroubových pružinách typu Flexicoil.
Tažná a brzdná síla je přenášena z podvozku na skříň lokomotivy přes otočné čepy. Uspořádání dvojkolí lokomotivy je Bo‘Bo‘. Lokomotiva ES64U4 má plně vypružené pohony s dutým hřídelem a zabudovanou kotoučovou brzdou Předností tohoto řešení jsou velmi nízké neodpružené hmoty.
Lokomotiva pro ČR bude vybavena čtyřmi sběrači uspořádanými nad podvozky. Dva AC sběrače mají šířku smýkadla 1950 mm a kontrolou opotřebování sběrací lišty. Další dvojice je pro stejnosměrné napájení 3kV (se šířkou smýkadla 1950 mm a po čtyřech metalizovaných uhlíkových sběracích lištách).
Koncepce elektrického trakčního pohonu lokomotivy je založena na použití dvou trakčních měničů na bázi IGBT polovodičové techniky a třífázových asynchronních trakčních motorů. Každému trakčnímu měniči je přiřazen jeden podvozek.
Ke každému ze čtyř trakčních motorů je přiřazen jeden pulsní střídač, který napájí trakční motor proměnným napětím a frekvencí.
Technické údaje | |
Uspořádání dvojkolí | Bo´Bo´ |
Rozsah provozních teplot | –25 °C až +40 °C (při teplotě vyšší než 35 °C může dojít ke snížení výkonu) |
Maximální nadmořská výška | 1 400 m |
Max .trvalý výkon | 6 000–6 400 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na střídavé trakci při 25 kV a 15 kV 6 000 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na stejnosměrné trakci při 3 kV 3 000–4 200 kW (trakční výkon a rekuperační brzda) na stejnosměrné trakci při 1,5 kV 2 000–3 000 kW (odporová brzda) na stejnosměrné trakci při 3 kV a 1,5 kV (volitelně při střídavé trakci) |
Maximální rychlost | 200–230 km/h |
Provozní hmotnost | 87 tun ± 2,5 % |
Maximální tažná síla | 300 kN při µ = 0,36 a hmotnosti lokomotivy 87 tun |
Trvalá tažná síla | 250 kN |
Brzdná síla elektrodynamické brzdy | 150–240 kN |
Rozchod | 1 435 mm |
Délka přes nárazníky | 19 580 mm |
Maximální šířka | 3 019 mm |
Vzdálenost otočných čepů | 9 900 mm |
Rozvor podvozku | 3 000 mm |
Průměr kol )nová/opotřebovaná) | 1 150 mm /1 070 mm |