Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejrychlejší vlak na kolejích vozí cestující běžně rychlostí 350 km/h

  11:41aktualizováno  11:41
Španělské dráhy Renfe zahájily v těchto dnech provoz nejrychlejšího vlaku Velaro E na kolejích s cestujícími na trati Madrid - Barcelona. Všechny ostatní rychlejší vlaky byly speciály bez cestujících nebo nejezdí po kolejích.

Velaro E | foto: Siemens

Tato jednotka drží  rekord pro sériové vysokorychlostní jednotky. Velaro E jako „AVE S 103“ ho dosáhlo během testovacích jízd na trati mezi Madridem a Barcelonou v září 2006 a má hodnotu 403,7 km/h. Předchozí rekord sériových vlakových jednotek z roku 2000 činil 368 km/h. Dosáhla jej vysokorychlostní vlaková jednotka ICE 3.

„Náš vlak Velaro E této rychlosti dosáhl jako sériové vozidlo, ve stávajícím stavu, bez úprav. Existují sice vlaky, které jely ještě rychleji, vždy se ale jedná o prototypy, nebo o zvlášť k tomuto účelu vybavená zkušební vozidla,“ zdůraznil Hans M. Schabert, předseda představenstva divize Transportní systémy společnosti Siemens. Pro úplnost ještě jednou zmíníme, že vyšší rychlosti dosáhly speciály a pro překonání rekordu bylo uděláno maximum, např. v troleji bylo vyšší napětí, jednotka byla zkrácena, kola měla větší průměr, pro snížení hmotnosti byly vozy bez sedadel, atd. Nebo vlaky nejezdí po kolejích ale na magnetickém polštáři a proto jejich rekordy se vedou samostatně.

Konstrukce jednotky Velaro E 

Konstrukce jednotky Velaro E vychází z  vysokorychlostních jednotek ICE 3 pro Německé dráhy (Deutsche Bahn AG). Předchůdce dnešního Velara, vlak ICE 3, jezdí od prvního představení na mezinárodní výstavě Expo v roce 2000 na německých tratích a v Nizozemí.

U vlakové jednotky jsou pohon a jednotlivé technické moduly rozmístěny pod podlahou po celé délce vlaku, na rozdíl od železničních vozů tažených lokomotivou, kde se pohon nachází jen na začátku (případně na konci vlaku) na lokomotivě. Při stejné délce vlaku to znamená asi o 20 % více míst k sezení, neboť namísto lokomotiv zbývá více místa pro cestující. Konstrukce přispívá rozložení pohonu po celé délce vlaku k nižšímu zatížení jednotlivých dvojkolí, čímž je dodržena mezinárodní norma (TSI) maximálně 17 tun na nápravu. Díky délce vlaku, která činí 200 metrů, je možné nasazovat vlaky i ve dvojnásobné trakci, popřípadě vlaky křídlit.

Velaro E ve Španělsku běžně dosahuje 350 km/h

Provoz byl slavnostně zahájen 22. června 2007 za přítomnosti španělské vlády a provozovatele španělských železnic Renfe. Po kolejích mezi Madridem a Barcelonou se bude prohánět 26 vysokorychlostních vlakových jednotek Velaro E (označení Renfe AVE S 103). První vlak Velaro E byl zákazníkovi představen ve Španělsku v červnu 2005. Ze 26 objednaných vlaků bylo zatím dodáno 18. Díky výkonu 8 800 kW dosahuje vlak běžné cestovní rychlosti s cestujícími 350 km/h.

Velaro E třída Club
Velaro nabízí cestujícím 404 míst k sezení ve třech třídách: Club, Preferente a Turista. Každá třída nabízí výjimečné pohodlí, protože téměř všechna sedadla lze otočit, takže ve vlaku můžete vždy sedět po směru jízdy. V přední části vlaku se nachází zvláštní vůz ve třídě Club, jehož součástí je konferenční prostor a samostatná kuchyň. Cestující si mohou jízdu zpříjemnit poslechem jednoho ze šesti zvukových kanálů nebo sledováním některého ze zábavných programů, které běží na velkých obrazovkách umístěných ve vlaku.  Další displeje poskytují cestujícím různé informace ve španělštině, katalánštině a angličtině. 

 
Velaro používá standardní zabezpečovací systém ETCS 2. stupně (European Train Control System – Evropský vlakový zabezpečovací systém). Systém ETCS monitoruje nejen rychlost vlaku a vzdálenost mezi jednotlivými soupravami na dané trase, ale i další bezpečnostní parametry důležité pro jízdu vlaku. Tento systém může potenciálně nahradit 15 momentálně existujících systémů vlakového zabezpečení v Evropě, které v Evropě vznikly v průběhu historického vývoje a nejsou navzájem kompatibilní. Velaro tak splňuje požadavky na evropskou interoperabilitu vysokorychlostních vlakových jednotek a může být tedy nasazeno i v mezinárodní dopravě.
Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Sídlo společnosti Google v Mountain View v Kalifornii (ilustrační snímek)
Google propustil programátora kvůli traktátu proti podpoře žen v IT

Programátor James Damore kritizoval ve svém dokumentu politickou korektnost a „levicové zkreslení“ společnosti Google. Vystoupil především proti tomu, aby se...  celý článek

Samizdat.cz
Tipy na zajímavé weby: Najděte si nápad na nový byznys

V jakém oboru se vyplatí začít podnikat a jak je to s konkurencí ve vybraných částech ČR, prozradí mapa malého podnikání na Samizdat.cz. Dodavatele čerstvých...  celý článek

Laura Millerová na konferenci Engage 2017 v Praze
Falešné zprávy všechny překvapily, přiznává šéfka Obamova digitýmu

Jak může nejmocnější muž planety, prezident USA, vystupovat na sociálních sítích přirozeně a lidsky? Jak si ze sebe má dělat legraci, a jak naopak upozornit na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.