Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Nejsilnější hudební systémy, krásná auta a sexy hostesky: Car+Sound 2008

  2:45aktualizováno  2:45
velk8 FOTOGALERIE - Extrémní instalace, tuny laminátu, tisíce neonů a kilowatty výkonu. Přinášíme rozsáhlou fotoreportáž z německého Sinsheimu, kde se každý rok setkávají nadšenci ozvučených aut a tuningu. Podívejte se s námi.

Kočky a auta... oblíbená kombinace | foto: Václav Nývlt - Technet.cz

Autorádio či navigační systém dnes naleznete skoro v každém autě, bez nich si už neumíme popojíždění v koloně či bloudění v neznámém městě ani představit. Výjimečné přestávají být i multimediální sestavy s displeji v hlavových opěrkách, které mohou zabavit cestující na zadních sedadlech - nejčastěji těch mladších až nejmladších.

Jsou však mezi námi i nadšenci z řad dospělých, kterým v autě nestačí běžné autorádio, dvou či čtyřkanálový zesilovač a patřičný počet reprosestav. Do stísněného prostoru vozidla jsou schopní vměstnat desítky reproduktorů, několik subwooferů, příslušný počet zesilovačů, nezbytné kapacitory, sekundární autobaterii... a často také spoustu LCD obrazovek, leckdy přijde řada i na herní konzolu. 

popisek Prohlédněte si
160 fotografií přímo z výstavní plochy

Ty nejodvážnější instalace jsou však zpravidla dílem tuningových studií a montážních dílen, které tak demonstrují, co všechno je technicky možné a co s laminátem a elektronikou dovedou. Pět displejů do zavazadlového prostoru by si totiž pravděpodobně nenainstaloval ani fanatický šílenec... 

Střízlivost designu se moc nenosí

Většina instalací, která je určena k běžnému provozu, je podřízena praktické nutnosti - být slyšet a nebýt vidět. Jednak tak neomezuje použití vozidla a nezmenšuje jeho úložný prostor a především skrývá mnohdy velice drahou elektroniku před zraky nenechavců. Nutno podotknout, že to lze - i vizuálně nenápadný systém dokáže nabídnout špičkový zvuk.

Car&Sound 2008 - 001

Instalace, které byly na výstavišti v Sinsheimu předváděny, byly vytvářeny s odlišným cílem - být slyšet a být i vidět. A těmto dvěma aspektům je přizpůsobeno vše. 

Car&Sound 2008 - 011

Málokdo tak při pohledu do interiérů vozidel pozná, o který model se jedná - může být majitelem třeba čtyřkového golfa, ale když se rozhlédnete po spoustě laminátových tvarů a blikajících obrazovek, vubec ho vůbec nemusíte identifikovat.

Většina instalací zabere celý zavazadlový prostor a je vcelku jedno, zda jde o maličké vozítko s několikasetlitrovým zavazadelníkem...

Car&Sound 2008 - 012

... nebo dodávku, kam se dá při troše snahy vměstnat kompletní vybavení běžného bytu. Čím výkonnější sestavu totiž instalujeme, tím více se musíme starat o chlazení zesilovačů a především zatlumení vozidla.

Car&Sound 2008 - 010

A zatímco chlazení nebývá ve většině případů zásadnější problém, protože s tím výrobci zesilovačů počítají, vibrace, které při vysoké hlasitosti reproduktory produkují, jsou větším oříškem. Vše musí být dokonale slícováno, připevněno a izolováno. Volné prostory se vyplňují speciálními tlumícími směsmi, od speciálních měkkých plátů a pěn až po asfaltové desky. 

Car&Sound 2008 - 002

Není totiž při poslechu větší otravy, než když se při každém beatu či zabrnkání na baskytaru rozrezonují různé součásti vozidla či, ještě hůře a trapněji, jeho efektní dekorace.

Car&Sound 2008 - 006

Hlasitosti, kterých jsou podobné instalace schopny dosáhnout, jsou totiž obrovské, a vozidlo se tak často dostává skoro až do role obří reprosoustavy.

Car&Sound 2008 - 008

Z dálky a s údivem

Při takové hlasitosti samozřejmě nelze v autě sedět, pouze obdivně poslouchat z uctivé vzdálenosti - s podobně osazeným vozem, jako je na následujícím obrázku, lze totiž bez potíží hlasitě naplnit muzikou (záměrně nevolím slovo ozvučit) i poměrně velký prostor - třeba tělocvičnu.

Car&Sound 2008 - 009

Napájení se také zpravidla odebírá z elektrické sítě - baterie, i při použití sekundární přídavné, takový odběr vydrží jen chvilku a se spuštěnými motory (pohánějícími speciální výkonné alternátory) by se zase brzy udusili návštěvníci.

Car&Sound 2008 - 013

Vzhledem k vysokým proudovým nárokům jsou tedy potřeba takzvané kapacitory, což jsou vlastně kondenzátory doplněné elektronickými obvody, které zajišťují krátkodobé dodávky velkého množství energie v dynamických špičkách, které by baterie ani alternátory nedokázaly v potřebné míře (a rychlosti) dodat.

Car&Sound 2008 - 025

Stejně tak je nutné volit kvalitní kabeláž se silným průměrem, obvyklé "tkaničky" s průměrem 0,5 mm zde nikdy nespatříte. Čtyři milimetry bývá minimum, zpravidla se pohybujeme i ve dvojnásobných hodnotách.

Car&Sound 2008 - 023

Show must go on: Emma a nejvyšší SPL

Výstava Car&Sound a tuningové ozvučování aut obecně je především o zábavě. A také trochu o pozlátku. Proto se mezi naleštěnými a nasvícenými vozy promenují úsporně oblečená děvčata, občas dokonce tančící v technorytmech produkovaných pojízdnými exponáty.

Car&Sound 2008 - 018

V pozdním odpoledni se však některé jen trochu unaveně opíraly o kapotu (lesk nelesk)...

Car&Sound 2008 - 022

... případně se rovnou otáčely zády (press nepress).

Car&Sound 2008 - 021

Během výstavy také probíhají přípravy a zahájení celoevropského dlouholetého soutěžení o nejlepší zvuk a nejhlasitější produkci - EMMA. Populární je zejména pro kategorii SPL (Sound Pressure League), kde se soutěží o nejvyšší akustický tlak. Vítězné hodnoty se zpravidla pohybují v oblasti startu stíhaček či blízkého poslechu cirkulárky.

Car&Sound 2008 - 020

High-endové ozvučení: když hlasitost není vše

Naprostá většina předváděných instalací kladla důraz na efektnost a hlasitost reprodukce. Někteří se však zaměřili i na kvalitu reprodukce, kterou zpravidla označujeme jako hi-fi neboli vysoká věrnost. A ta nemusí mít nic do činění s maximální hlasitostí.   

Car&Sound 2008 - 026

Na tiskové konferenci společnosti Pioneer nám byly předvedeny nové reproduktorové sety, analogové i digitální zesilovače a high-endové řídící jednotky.

Car&Sound 2008 - 027

Zajímavé je kopírování trendů a postupů z domácí spotřební elektroniky - například nový stereofonní koncový zesilovač je zcela symetrické dual-mono konstrukce s elektromagnetickým izolováním zvukových obvodů obou kanálů, čímž se zamezí vzájemným interferencím a přeslechům.

Car&Sound 2008 - 015

Pokud je takováto elektronika ve voze kvalitně instalována, můžete si vychutnávat hudbu podobně jako na kvalitní domácí sestavě.

popisek Prohlédněte si
160 fotrografií přímo z výstavní plochy



Na výstavu Car+Sound jsme jeli se společností BaSys CS, výhradním distributorem značky Pioneer.






Hlavní zprávy

Další z rubriky

Československý prezident T. G. Masaryk
Masaryk loboval v Rusku. Říkali mu „gospodin preziděnt“

VIDEO Už od roku 1914 existovala v Rusku dobrovolnická Česká družina. Češi dezertovali z rakouské armády a vytvořili základ revolučních dobrovolných vojsk, tedy...  celý článek

Zakladatel Billy Karl Wlaschek na snímku z roku 2009
Zakladatel obchodů Billa byl ve Wehrmachtu, měl české předky

VIDEO 4. srpna 1917 se narodil Karl Wlaschek, miliardář, milovník krásných žen a hlavně zakladatel sítě maloobchodů Billa. Wlaschek se sice narodil ve Vídni, ale...  celý článek

Před 100 lety vznikly fotografie víl z Cottingley
Před 100 lety vznikly slavné fotografie víl z Cottingley

VIDEO V létě 1917 vyfotily dvě dívky, Elsie Wrightová a Frances Griffithsová fotografie víl. Řadu let věřila celá Velká Británie, že fotografie jsou pravé. Mýtus...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.