První známá useknutá hlava ukazuje, jak byli lidé vyspělí, míní vědci

5:36aktualizováno  5:36

Schematické znázornění archeologického nálezu v Lapa de Santo | foto: Gil Tokyo/PLOS ONE

Archeologové našli doklady o více než devět tisíc let staré dekapitaci - tedy useknutí hlavy. Lebka mladého muže z éry mezolitu byla nalezena v Brazílii (poblíž Lapa de Santo) v kamenném přístřešku ze střední doby kamenné. Studie mezinárodního týmu vědců, publikovaná v PLOS ONE, mění dosud známé představy o pohřebních zvycích té doby.

Vražda stará půl milionu let?

Související studie

Podívejte se, jak vědci „vyšetřovali“ nejstarší známou vraždu

Lebka nejstarší známé oběti násilného činu

Na základě ohledání kostí došli archeologové k závěru, že mají co do činění se setnutím hlavy. „Isotopická analýza ostatků setnutého z pohřebiště č. 26 ukazuje, že kostra patří členovi místní skupiny. To naznačuje, že jde o rituální setnutí hlavy.“ Vědci z toho vyvozují „vyspělost“ civilizace, která „při absenci pokročilé architektury využívala lidského těla k vyjádření svých představ o smrti.“

Vedle lebky byly nalezeny i další části těla: konkrétně dvě useknuté dlaně ukazující k lebce. „Abych byl upřímný, nevíme, proč ten rituál vypadal tak, jak vypadal,“ přiznává pro LA Times bioarcheolog Mark Hubbe, který se na studii podílel. „Můžeme ale předpokládat, že se k tomu vztahovala celá řada důvodů a přesvědčení. Unikátní perspektiva života a smrti.“

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.