Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Největší dopravní letadlo světa poprvé přiletělo do Prahy

  20:17aktualizováno  2. října 11:30
Lufthansa v neděli krátce představila na ruzyňském letišti největší dopravní letadlo světa Airbus A380. Je to první návštěva tohoto letadla v České republice.

Na pražském letišti Airbus A380-800, který je schopný přepravit víc než 850 pasažérů, poprvé přistál v neděli ráno v 9:15. Prahu obří letoun navštívil u příležitosti 45. výročí působení společnosti Lufthansa v Česku. Diváků se na letišti sešlo několik set. Airbus těsně před přistáním kroužil dvacet minut nad letištěm.

V rámci propagační akce se letoun na Ruzyni zdržel jen asi dvě hodiny. Pak pokračoval na stejnou návštěvu do Maďarska.

Podrobnosti o největším letadle dneška a obsáhlou fotogalerii najdete v tomto článku.

Airbus A380 v Praze

Airbus A380 v Praze

Prohlídka letadla byla jen pro pozvané obchodní partnery, novináře a nejvěrnější cestující společnosti. Ostatní zájemci si mohli letadlo prohlížet z vyhlídkové terasy nebo z okolí letiště.

Airbus A380 doposud v České republice nepřistál, nedělní návštěva byla první. A pokud některá aerolinka nepodnikne nějaký další propagační let, tak to asi bude i načas poslední návštěva. I proto byla nedělní akce velmi očekávána fanoušky letectví.

V pravidelném provozu není příliš pravděpodobné, aby takto velké letadlo do Prahy létalo. Airbus A380 je primárně dálkové letadlo a do Prahy létá jen minimum dálkových linek. V pravidelném provozu to jsou linky z Dubaje, Soulu, New Yorku a v letní sezoně i z Atlanty. Ze Soulu létá do Prahy Boeing 777-200, z Dubaje zatím Airbus A330-200, plánováno je nasazení většího Boeingu 777-300. A linky z New Yorku a Atlanty létá Airbus A330-200.

Přitom výše uvedená letadla jsou oproti Airbusu A380 stále relativně malá. Do největšího dopravního letadla světa se na dvě paluby vejde průměrně okolo 500 pasažérů, konkrétně u Lufthansy je to ve třech třídách 526 cestujících. Ostatní dálková letadla, která létají do Prahy, mají kapacitu od zhruba 240 do 270 cestujících.

Airbus A380 v Praze

Airbus A380 je podstatně větší i než donedávna největší dopravní letadlo Boeing 747. Do něj se průměrně vejde 350 až 400 pasažérů, u letadel provozovaných Lufthansou je to průměrně okolo 350 cestujících. Vždy ale záleží, v jaké konfiguraci aerolinka letadlo provozuje. Airbus A380 ve verzi 800, která je prozatím jediná, to může být až 853 cestujících, pokud je v letadle jen turistická třída. Boeing 747 měl v praxi kapacitu verze upravené pro krátké linky v Japonsku až 600 cestujících. Nákladní varianty Boeingu 747 do Prahy pravidelně létají.

Airbus A380 v Praze

Airbus A380 v Praze

Ještě větším letadlem než A380 je Antonov An-225 Mrija. Tento nákladní letoun s šesti motory ale existuje jen v jediném exempláři. Mrija na Ruzyni několikrát přistála. Naposledy byla v Praze před pěti lety a poprvé v roce 1989, kdy přiletěla z pařížského aerosalonu s raketoplánem Buran na zádech. Přeprava raketoplánu byla totiž jedním z důvodů vzniku tohoto letadla.

Ruzyně a obří letouny

Nedělní přílet stroje A380 má odstartovat příchod velkých letadel do Česka.

Pražské ruzyňské letiště kvůli tomu zvyšuje své odbavovací kapacity a v budoucnu bude schopné běžně odbavit cestující čtyřmotorových Airbusů A340-600, největších Boeingů B747-8 či o něco menších B777-300.

Letiště kvůli přijímání obřích letounů nechalo zmodernizovat nástupní tunely celkem u tří letadlových stání za zhruba 177 milionů korun.

Jednoduché nástupní mosty letiště rozšíří na dvojité, což umožní odbavovat výrazně větší letadla s rozpětím křídel do 65 metrů. Výstavba nových tubusů s pracovištěm letištní kontroly a další nezbytnou infrastrukturou by podle letiště měla být dokončena do února příštího roku.

Autoři: , ,




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Fotoaparáty Nikon používají fotografové už 100 let
Fotoaparáty Nikon používají lidé už 100 let

VIDEO Před 100 lety začala v Tokiu působit společnost Nikon, dnes velikán na trhu s fotoaparáty. Do Evropy a Ameriky se ale společnost dostala až v roce 1950, a to...  celý článek

Kombajn New Holland CR 9.90, na kterém je umístěna kamera SlowTV.
Tohle chtěl vidět každý kluk. Sledujte přímý přenos z okna kombajnu

Po mazací tramvaji a nákladní lodi namontoval tým SlowTV kameru na další zajímavý pohybující se stroj. Tentokrát je to sklízecí mlátička, tedy lidově kombajn....  celý článek

Před 100 lety se narodil architekt Národního muzea
Před 100 lety zemřel architekt Národního muzea

VIDEO Před 100 lety zemřel ve Špindlerově Mlýně Josef Schulz, architekt, který zrekonstruoval požárem poničené Národní divadlo, navrhl Národní muzeum a společně s...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.