VIDEO: Vědci našli u Havaje mořskou houbu velkou jako dodávku

11:01aktualizováno  11:01
Unikátní objev se podařil americkým vědcům u Havajských ostrovů. Dva kilometry pod mořskou hladinou našli houbu velkou jako dodávka. Je to největší mořská houba, jaká kdy byla objevena, uvedli tento týden v časopisu Marine Biodiversity.

„Tady je živočich, jaký pravděpodobně nikdy předtím nebyl nalezen,“ představil objev jeden z šéfů vědeckého týmu biolog Christopher Kelley. „Je to určitě největší houba, o jaké jsem kdy slyšel,“ komentoval nález emeritní profesor Paul Dayton, který studuje velké houby v Antarktidě.

Modravou houbu dlouhou 3,5 metru, vysokou dva metry a širokou 1,5 metru našli vědci asi před rokem v chráněné oblasti u Severozápadních havajských ostrovů, která je největší chráněnou rezervací Spojených států. S rozlohou asi 360 000 km čtverečních patří i k největších chráněným oblastem na světě.

Američtí vědci našli v roce 2015 u Havajských ostrovů největší mořskou houbu na světě. Má modrou barvu, je dlouhá 3,5 metru, vysoká dva metry, široká 1,5 metru a žije v hloubce asi dvou kilometrů pod hladinou.

Vědci doufají, že hluboké vody tohoto regionu jim v budoucnu odhalí ještě další záhady. „Největší část naší planety leží v hlubokých vodách, z nichž valná většina nebyla nikdy prozkoumána,“ uvedl další člen týmu Daniel Wagner. A dodal, že z nálezu tak obrovské a zřejmě i velmi staré houby se můžeme hodně dozvědět o životě v mořských hlubinách.

Mořské houby dosahují obvykle velikosti několika centimetrů či desítek centimetrů. Často vytváří rozsáhlé koberce na mořském dně, zejména v hloubkách několika desítek až stovek metrů (na okrajích šelfů). Významně se podílejí na samočisticí schopnosti vod, neboť se živí tak, že filtrují drobné organismy.

Stáří některých velkých hub nalezených v mělčích vodách vědci odhadují až na 2300 let.

© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.